شما اینجا هستید
اجتماعی » بازاریابی مدرن؛ راهکاری برای برون رفت از کرونا

محمد رضا کریمی علویجه، استادیار دانشگاه علامه طباطبایی در کارگاه “بازاریابی مدرن راهی برای برون رفت از بحران کرونا (تجربه شرکت‌های بین المللی)” به بررسی ابعاد موضوع پرداخته که به شرح زیر از نظرتان می گذرد:

معنای بازاریابی مدرن

کووید-۱۹ یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که کشورهای جهان، اقتصاد جهان وکسب کارها را در برمی‌گیرد.  شرایط کشورها در مقابله با کرونا متفاوت با یکدیگر است و هر کشوری در مرحله ای از این پاندمی به سر می‌برند.

اپیدمی کووید ۱۹ البته چالش‌های دیگری همچون شکل گیری تئوری توطئه را به دنبال داشته است؛ همین مسئله باعث شده کشورها تمایلی به زدن واکسن نداشته باشند، با این حال کشورها با توجه به شرایط و امکاناتی که دارند خود را در شرایط مختلفی قرار می‌دهند.

البته ما شاهد این هستیم که کشورهایی در صدر جدول کرونا هستند که توسعه یافته هم هستند. این نشان دهنده است که این پاندمی با هیچ کس تعارف ندارد و به شرایط و امکانات و ثروت وابسته نیست.

البته سوء‌ مدیریت‌هایی هم وجود دارد؛  کشورهایی که نتوانستند به خوبی مدیریت کنند.  در سطح جامعه و در سطح خُرد (کلان)، شاهد تلفات عدیده‌ای هستیم.

مرکل در سخنانی گفته بود که این اعداد و ارقام که ما میبینیم انسان هستند، به همین دلیل اولویت همه دولت‌ها باید مدیریت صحیح همه‌گیری کرونا باشد.  ما با چیزی مهم‌تر از جان انسان‌ها سروکار نداریم و این چیزی است که مردم از دولت انتظار دارد.

مردم خواهان استفاده دولت از همه توانایی‌های آن‌ها و مدیریت قوی هستند. بعضی از کشورها از این شرایط عبور کردند.

مثل کشور چین که با توجه به اینکه محل شروع این ویروس بود، به شرایط‌ باثباتی رسیده و نگرانی ندارد. در شرایطی که همه کشورها در این سال درآمد منفی داشتند.  صندوق جهانی اعلام کرد که چین درآمد دو درصدی مثبت دارد.

تحقیقات در بازاریابی مدرن

تحقیقات بازاریابی بررسی رفتار مصرف کننده ُرکن همه پژوهش ها است. امروزه تصمیمات مبتنی بر تحقیقات بیش از پیش با اهمیت شده و با نظرسنجی ها، مصاحبه ها، الگوگیری و…انجام و همواره چک لیست ها لازم برای پژوهش بروزرسانی می‌شود.

بحران و بازاریابی مدرن

وقتی از بحران صحبت می‌کنیم ریسک، حادثه و فوریت در ذهن ما تداعی می‌‌شود.  بحران ویژگی های مشخصی دارد گرچه ما را با شرایط مبهمی روبرو می‌کند. بحران مبهم است و شرایط علی و معلولی نمیتوان برای آن تصور کرد.

در بسیاری از موارد قابل پیش بینی نیست. در مواجه با بحران ما نیاز به اقدام سریع داریم. بحران می تواند حیات اجتماعی را به خطر بیاندازد پس در مقابله با آن باید اقدامات صفر تاصدی انجام شود. در واقع زمانی بحران بوجود می‌آید، ما فرصت چندانی برای انتخاب نداریم چون با فوریت همراه است و اطلاعات کافی‌ای از آن در اختیار ما نیست.

البته شبکه های اجتماعی هم گاهی باعث می‌شوند اطلاعات درباره بحران‌ها به شکل نادرستی ارائه شوند و سطح اطلاعات نادرست را افزایش دهند. رُکن اساسی مقابله با بحران، دریافت اطلاعات و منابع است که وظیفه دولت و سازمان‌ها که اطلاعات صحیح بدست بیاورند و همین طور درست ارائه بدهند.

گونه شناسی بحران و بازاریابی مدرن

بحران‌ها به دو دسته بحران‌های تدریجی و خرنده و بحران‌های دفعی، ناگهانی و غیرمترقبه تقسیم می‌شوند. بحران‌های ناگهانی به سرعت بوجود می‌آیند و پیش بینی نمی‌شوند. در یک زمان پایان می‌یابد.

اما بحران تدریجی قابلیت پیش بینی دارد. از عدم‌ انطباق جامعه و محیط به وجود می‌آیند. برای بحران‌های تدریجی مثال‌هایی مثل گرمایش زمین و خشونت و قومیت را می‌توان گفت.

در بحران‌های ناگهانی همانند بلاهای طبیعی و حملات تروریستی، برای یک منطقه و کشور می‌تواند بحران باشد و برای منطقه دیگر بحران نباشد. برای مثال در بلایای طبیعی همانند زلزله برای کشور ژاپن که تمام زیر ساخت‌های لازم رو انجام داده، بحران محسوب نمی‌شود اما برای ایران یک بحران جدی است.

بنابراین نحوه تعامل با بحران‌ها مختلف است.بحران‌ها از لحاظ منشاْ به بحران‌های طبیعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی، فرهنگی و اجتماعی و … دسته بندی می‌شوند. البته یک رکود اجتماعی ممکن است تبدیل به بحران فراگیر شود.

بحران های اقتصادی و مالی در کشورهای بزرگ اتفاق می‌افتد و فراگیر است. مثلا در اقتصاد امریکا زمانی که دچار بحران می‌شود به کشورهای دیگر هم اثر می‌گذارد.

یا مثال کرونا که در چین اتفاق افتاد با رفت و آمدهایی که وجود داشت باعث شد این بیماری در سطح دنیا توزیع شود. بحران آب در ایران که کشوری خشک و نیمه خشک است و یک بحران طبیعی است باید جدی گرفته شود.  چه در سطح فردی، سازمانی و جهانی.  کرونا هم بحرانی است که ما به صورت فردی، سازمانی و جهانی با آن مواجه هستیم.

البته در آینده اتفاق ها و بحران هایی شبیه به این خواهیم داشت پس ما باید درس بگیریم و برای چنین بحران هایی خودمان را آماده کنیم.

مدیریت بحران و بازاریابی مدرن

زمانی که یک بحران بوجود می‌آید در جریان زندگی عادی مردم وقفه بوجود می‌آید.  خسارت مالی و اقتصادی به مردم وارد می‌شود.   وقفه در تولید کالا و خدمات بوجود می‌آید و تلفات انسانی دارد. باعث مشکلات اجتماعی می‌شود.

بحران‌ها همواره پیامدهای جدی دارند ازجمله لطمه زدن به روند توسعه جامعه، تبعات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مالی بوجود می‌آورد و تهدید بقای و از دست رفتن منابع حیاتی.

مدیریت بحران به معنای ایجاد آمادگی و تمهیدات برای وضع موجود و به حداقل رساندن آثار تخریبی آن و ضرورت رسیدن به نظم است. در مدیریت بحران ریسک، اطمینان و عدم اطمینان وجود دارد.

بحران‌ها برای اینکه مدیریت شود، باید اندازه گیری تا حد آسیب زدگی آن از هر جهت مشخص شود. مدیریت بحران هم به عهده فرد است و هم سازمان و گروه‌های غیر رسمی و بخش عمده آن بر عهده دولت که در واقع دراین بحران‌هاست که دولت‌ها باید درآن امتحان پس بدهند.

در بحران مدیریت یک مجموعه سنجیده می‌شود. خلاقیت و تکنولوژی ابزارهایی هستند که در بحران‌ها کمک کننده مدیران هستند. درگیری بلندمدت پیامد بحران است و در بحران‌ها ما اطمینانی برای گرفتن تصمیم نداریم و همواره مشکلاتی در تصمیم‌گیری بحران‌ها وجود دارد.

این درحالی است که تصمیم گیری مهمترین وظیفه مدیریت است . و ماهیت این تصمیم گیری بحران ابهام، غافلگیری، نیاز به جسارت و …است.  البته همواره دراین تصمیم گیری‌ها مشکلاتی وجود دارد.

چرخه بحران و بازاریابی مدرن

چرخه بحران یکی از وظایف مدیریت بحران است به معنای اقدامات پیش گیری از بحران و قبل از بحران و هنگام بحران و بعد از بحران. پیشگیری از بحران‌ها نقش بسیار کلیدی در مواجه با بحران و کاهش خسارات آن دارد.

در بحران‌ها عملیات مدیریت بحران شامل فوریت‌های عملیاتی کاهش خسارت جانی، عملیات کاهش خسارت اقتصادی و عادی کردن جریان زندگی و معاش است..

آسیب کرونا و بازاریابی مدرن

در دوران کرونا تقاضاها بسیار کاهش پیدا کرد. مردم با درآمد اندکی که داشتند خیلی محافظه کارانه هزینه می‌کردند. و دراین شرایط شرکت‌ها باید استراتژی‌هایی برای بقای خود انجام دهند.

چالش دسترسی به سرمایه، چالش‌های منابع انسانی، افزایش هزینه‌های نظافتی و چالش بازاریابی ار جمله موارد تاثیرگذار در بحران کرونا بود. این چالش‌ها منجر به ریسک‌هایی در سطح بین المللی و صنعت و کسب وکار‌ و اقتصاد می‌شود.

تاب آوری و بازاریابی مدرن

قابلیت‌هایی برای کسب‌وکارها بوجود می‌آورد که بتوانند با توجه به شرایط نامطلوب به بقای خود ادامه دهند و به بقای شرکت در بلندمدت کمک ‌کنند. تاب آوری در معنای شرکتی توانایی مقاومت در برابر بحران ها است.

  بازاریابی مدرن چیست؟

در بازاریابی مدرن فناوری گام نخست است. تجربه برند جدید است. نوع جدیدی از ارتباط با مشتری حاکم است. به سوی اهداف بزرگتر و خیرخواهانه حرکت می‌شود. کار به تنهایی نیست. ارزش آفرینی و ارتباطات حکمرانی می‌کند.  رهبری بازاریابی تغییر کرده و خلاقیت حکمرانی می‌کند.

در واقع ما نیاز داریم که در همه مراتبط بازاریابی بازنگری کنیم و بر بستر دیجیتال بگذاریم. بازاریابی مدرن می‌تواند در شرایط بحران‌ها راهگشا باشد و در عبور از بحران کمک کند.

بازاریابی باید در دانشگاه‌ها بسیار جدی گرفته شود و همه دانشجویان باید اصول ‌ مفاهیم بازاریابی را بلد باشند زیرا بدون بازاریابی دانستن هیچ کس نمی‌‌تواند وارد بازار کار شود.

بازاریابی مدرن در دوران کرونا

کووید ۱۹ به یک بحران جهانی تبدیل شده، بحرانی که باعث بوجود آمدن تحولاتی سریع در جهان شد. تفسیر و شفاف سازی یک ضرورت جهانی برای دولت‌ها و سازمان‌ها برای انجام اقدامات سریع در جهت حمایت از مردم است. این بحران تاثیرات بسیاری در اقتصاد گذاشته است.

احساس ترس و بازاریابی مدرن

در شرایطی که الان درگیر آن هستیم  ترس از شرایط اقتصادی بیشتر از شرایط بهداشتی دامن گیر مردم شده است. دراین شرایط تجارت باید ارزش ایجاد شده برای مشتری را نشان دهد که عبارتند از ؛ اعتماد، رضایت و ارتباط.

در این شرایط باید بیشتر از هر زمان دیگری در مشتری حس اطمینان را ایجاد کرد. مراقب بود که اشتباهی از سوی شما بودجود نیاید. به این دیلل که اعتماد مشتری از بین رود و همین‌طور باید تمام تلاش خود را کرد تا مشتری رضایت کامل را از محصول و خدمات شما داشته باشد.

کرونا با توجه به  تجربه‌هایی که برای مشتریان همانند خرید آنلاین بوجود بوده که در این دوره رواج زیادی هم یافت، حتما در دوران بعد از کرونا هم ادامه پیدا می‌کند و جز رفتار مصرف کننده می‌شود. در این شرایط کرونا و حتی شرایط پس از آن باید تمام تلاش را برای ارتباط برقرار کردن با مشتری و اطلاعات داشتن از ترجیحات آن‌ها انجام داد.

پرسش‌ها و بازاریابی مدرن

در این شرایط هر مدیر کسب و کاری به سه سوال باید پاسخ دهد که برای هر کسب و کار و جغرافیا و … متفاوت است.

  1. نخستین سوال اینکه چگونه می‌توانیم محصول‌ها و خدمات خود را ساختاربندی کنیم که شرکای جدید پیدا و هم مشتری‌های قبلی را حفظ و مشتری‌های جدید بیابیم.
  2. دومین سوال اینکه چگونه عملیات‌های دیجیتالی ایجاد کنیم تا تراکنش بی وقفه داشته باشیم و پاسخگوی افزایش نیاز روزافزون باشیم.
  3. سومین سوال اینکه چگونه می‌توانیم از حفظ مشتریان و کارمندان خود اطمینان کسب کنیم.

اطمینان به مشتریان و بازاریابی مدرن

در این دوران مشتریان دچار سردرگمی هستند که از کجا خرید کنند و چگونه محصول مورد نظر خود را خریداری کند.

در این شرایط با توجه عدم اعتمادی که بوجودآمده، بنابراین افراد برای رفع نیاز به سمت شرکت و برندهای ارزشمند و با اطلاعات شفاف می‌روند. هدف مشخصی برای خرید دارند. در چنین شرایطی وظیفه مدیر یک شرکت تعامل برقرار کردن با کارکنان  و فروشندگان و مشتریان است.

تثبیت زیر ساخت‌ها و بازاریابی مدرن

در چنین شرایطی یک کسب وکار باید زیر ساخت‌های دیجیتالی خود را تثبیت کند. هر روز آماده برای یک جمعه سیاه باشد.

در این شرایط با توجه به بسته شدن بخش زیادی از کسب و‌کارهایی مثل کافه‌ها و رستوران‌ها و….مردم برای رفع این نیازها به خرید آنلاین مواد غذایی رو می‌آورند و تجارت آنلاین جذابیت پیدا می‌کند.

فرصتی است برای جذب مشتری‌های جدید و تغییر کانال و روش فروش و رشد درآمد که مستلزم داشتن قابلیت‌های دیجیتال و پایداری است. برای استحقاق این امر مشاغل باید انعطاف پذیر شوند.

تقاضاها از بازار دیجیتال در حال افزایش است.  این درحالی است که مشاغلی که خدمات آن‌ها تجارت دیجیتال است، در حال ارزیابی زیرساخت‌های خود برای پاسخگویی برای این افزایش تقاضا است.

ارزیابی آینده و بازاریابی مدرن

کسب و کارها و شرکت‌ها برای آینده خود باید قابلیت پیش بینی ایجاد کنند. این باعث می‌شود تمرکز بیشتری داشته باشند. برای بهینه سازی کانال‌های بازاریابی از روش‌های اصولی بازاریابی و سرمایه گذاری مجدد استفاده کنید.

با سبک زندگی مشتریان آشنایی شوید. مراحل خرید مشتری را بررسی کنید، این یک روش کارآمد و سریع برای بهبود رضایت مشتری و افزایش درآمد آنلاین است. زیر ساخت‌های خود را آزمایش کنید.  یک مرکز کنترل مجازی ایجاد کنید.

یک اتاق جنگ مجازی بوجود بیاورید که این امکان را به شما بدهد که هرج و مرج فعلی بازار تجارت دیجیتال را کنترل کنید. در واقع با این رویکرد، پایه و اساس یک برج کنترل تجاری را پایه گذاری می‌کنید.

بارازیابی مدرن | چه اتفاقی خواهد افتاد

اپیدمی کووید ۱۹ باعث می‌شود سرعت اهمیت تجارت بین الملل افزایش پیدا کند.  باعث احتکار و سطح موجودی پایین می‌شود.  در این شرایط بازارها و اکوسیستم های جدید درحال افتتاح هستند.

مشاغل مجبور هستند استراتژی جذب مشتری خود را تغییر دهند.  مجددا مورد بررسی قرار دهند. شرکت‌ها باید روش‌های توزیع خود را گسترش دهند.

راه حل های فوری و جدید برای پاسخ گویی هرچه بیشتر ایجاد کنند. شرکت ها باید راه حل های تولید محتوا را سریعا توسعه دهند. همچنین نیروهای کار خود را ارزیابی کنند.  با ارزیابی های خود جزیره‌ی دیجیتال خود را ایجاد کنند.

بازاریابی مدرن و تغییرات جهان پساکرونا

۹ تغییربرای جهان پس از کرونا قابل پیش بینی است:

  1. افزایش واسطه‌ها و تعاملات بدون تماس
  2. تقویت زیرساخت‌های دیجیتال و شبکه های اجتماعی
  3. نظارت بهتر با استفاده از اینترنت اشیا و کلان داده‌ها
  4. توسعه دارو به کمک هوش مصنوعی
  5. پزشکی از راه دور
  6. خرید آنلاین بیشتر
  7. اتکای بیش از پیش به ربات‌ها
  8. افزایش رویدادهای دیجیتال
  9. رشد ورزش‌های الکترونیکی

بازاریابی مدرن در دوران کرونا

شیوع ناگهانی ویروس کرونا چالش های زیادی را بوجود آورده است. بنابراین تیم‌های مدیریت مجبورند با مسائل چندگانه ای سروکله بزنند از جمله سلامت و ایمنی، رضایت مشتری، مدیریت نقدینگی، حمایت های دولتی، طرح ریزی‌های آینده و تعدیل آن‌ها برحسب دنیای جدید دورکاری.

همچنان با شیوع جهانی کرونا داشتن یک برنامه عملیاتی مناسب و استراتژی تجربه مشتری می‌تواند به شما در هدایت کسب و کارتان برای برون رفت از این دوره چالشی کمک کند.

در ادامه ما ۶ راهکار برای تمرکز بر مشتری داریم:

  1. همدلی با مشتری نشان می‌دهد که شما به نیازهای مشتری توجه دارید.
  2. شخصی سازی یعنی شناسایی شرایط مشتری و اولویت بندی به صورت اثربخش و تحت کنترل درآوردن مشتری.
  3. زمان وتلاش یعنی تسهیل دستیابی مشتری به اطلاعات، انتظارات به معنی تنظیم، مدیریت و برآورد انتظارات مشتری.
  4. حل و فصل به معنی پاسخ گویی سریع به نیاز مشتری و یافتن راهکاری برای مسائل جدید مشتری
  5. یکپارچگی به معنای انجام امور صحیح، ایجاد اطمینان از اینکه نیازهای افراد پاسخ داده می‌شود.
  6. شناخته شدن به عنوان شرکتی که رفتار منصفانه دارد و به مهم ترین منافع مشتریان می‌اندیشد.

خبرنگار: مرضیه هاشمی/ عطنا

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل