شما اینجا هستید
اجتماعی » بررسی عوامل روان شناختی موثر بر نزاع و درگیری های خیابانی/ کاوە مامەء*

لذا تفسیر این پدیده بصورت تخصصی بدون شک مبحثی بسیار پیچیده، مفصل، کشور و دولت شمول است که نیازمند تشریح در بخش بندی های متعدد علمی و سیاست گذاری های کشوری و … می باشد و من حیث المجموع در این نوشتار سعی می شود بصورت کلی و جهت آگاهی بخشی مکفی خواننده ذکر عناوینی شود و با ارائه راهکارهایی نیز در کاهش و اجتناب از آن تشریک مساعی علمی و عمومی بالاخص بواسطه رسانه های مردمی انجام و مثمر ثمر واقع شود.

دلایل روانشناختی موضوع:

١- ضعف و کمبودهای درونی فرد از جمله فقر عاطفی، حسادت، میل به خودنمایی، نداشتن مهارت برقراری ارتباط حسنه و در نتیجه توسل به حالت های تخلیه روانی فیزیکی به جهت احقاق حقوق

٢- محرومیت های نسبی مالی اقشار جامعه و گسترش شکاف و طبقات اجتماعی زمینه ساز عوامل ذهنی و عینی در ایجاد نزاع

٣- اختلالات شخصیتی و داشتن تیپ های شخصیتی ستیزه جو

۴- فقدان نظارت صحیح والدین در روند تربیتی فرزندان و تاثیر پذیری فرزندان از تربیت های خیابانی

۵- افزایش سرگرمی های رایانه ای خشن مانند بازی های رواج یافته بین نوجوانان وعدم تخلیه هیجانات مغفول

سایر علل :

١- فقدان سیاست گذاری های کارآمد درایجاد الگوهای صحیح پرکردن اوقات فراغت افراد

٢- رابطه معکوس میان میزان سطح تحصیلات با میزان نزاع و درگیری (بی سوادی یا کم سوادی و عدم آگاهی از عواقب سوء نزاع )

٣- وجود ضعف های قانونی و عدم اعتماد عمومی به قانون در برخورد و مداخله قاطعانه و نهایتاً وساطت

و….

همچنین افزایش درگیری و خشونت های خیابانی با توسعه زندگی شهری و ایجاد شرایط زندگی اجتماعی امروزی خصوصاً در شهرهای بزرگ، ترافیک، ناکامی در رسیدن به اهداف، شرایط اقلیمی و برنامه های کنترل نشده ای که آستانه تحمل افراد را پائین می آورد موثر است.

راهکارها

راهکارهایی که می توان با توسل به نظارت بر حسن اجرای دقیق آنها به کاهش این آسیب اجتماعی امیدوار شد.

١- قبل از هر اقدامی مسئله آموزش از اساسی ترین راه حل های دفع خشونت و تقویت روحیه تبادل مسالمت آمیز عمومی با اتکا به برنامه های آموزشی مهارت های فردی، خانوادگی و اجتماعی خواهد بود.

٢- اهتمام جهت کاهش میزان بیکاری و ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان

٣- نهادینه سازی آموزه های فرهنگی مشتمل بر باورهاو رفتارهای خاص و مطلوب و مورد پسند و تشویق جامعه

۴- توجه به اصل برجستگی نهادهای اجتماعی آموزنده

۵- ترویج سنت میانجی گری به این منظور که یک میانجی بعنوان یک حلقه ارتباطی میان صاحبان منازعه، عمل می کند و برداشت هریک را نسبت به طرف دیگر بهبود می بخشد و راه حل هایی برای مسئله مورد منازعه پیشنهاد می دهد (قبل از وقوع جرم ناشی از منازغه)

۶- جلوگیری از رشد خرده فرهنگ های انحرافی در جامعه؛ در اوان اخیر در جامعه ایران یک فضای بسیار نامطلوب بوجود آمده و به سرعت نیز در حال تکثیر و رشد است، خرده فرهنگ های لمپنی که بر اثر استفاده از فضای اقتصادی سهل الوصول واسطه گری و دلالی در ایران توانسته اند به سرعت مغنی شوند در حالی که از طرف دیگر از لحاظ فرهنگی در سطح پائینی قرار دارند و سرعت رشد در این بخش شخصیتی فرد کماکان صفر و یا نزدیک به صفر بوده است.

٧- انسداد راه های دسترسی به سلاح های سرد و گرم؛ وجود این اقلام در دست برخی افراد موجب ایجاد غرور کاذب و حس سلطه طلبی و قدرت نمایی شده است .

٨- اعمال مجازات ها و عواقب سختگیرانه قضایی و قانونی به لحاظ کیفری و مالی بدون مماشات برای خاطیان و برهم زنندگان نظم عمومی جامعه و صاحبان نزاع

٩- و اما بهترین عنصر پیشگیری و مکمل تمام راهکارهای مذکور؛ مسئولیت رسانه ها است. آنچه مسلم است رسانه قادر است باجهت دهی افکار عمومی به تغییر رفتارهای مبتنی بر رعایت هنجارها و ارزش ها کمک کند (مهندسی افکار عمومی) و به پیشگیری از این جرایم کمک نماید.

و اما سخن آخر

روانشناسان معتقدند ناکامی ها در دستیابی به اهداف از مهمترین دلایل بروز خشونت و پرخاشگری است و راه های مقابله با خشونت و طرق کنترل آن را باید ازدوران کودکی در دستور کار نهادهای آموزشی بعنوان بخشی اساسی و زیرساختی از سیاست هاو خط مشی گذاری های اجتماعی شدن قرارگیرد چراکه عامل اصلی پیشرفت در جوامع متمدن و مترقی نهادینه سازی فرهنگی درست در میان مردم آن جامعه است و منشاء و سرآغاز اعتلای یک جامعه تثبیت و تحکیم یک فرهنگ عامه مغنی و متعالی است.

* فعال مدنی و سرپرست خانه کارگر سقز

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل