شما اینجا هستید
اجتماعی » بستن مغازه‌های مرغ فروشی در سقز/ اختلاف مرغداران و مرغ فروشان باعث عدم کشتار مرغ شد

به گزارش سقزرووداو- متاسفانه هر روز به بهانه و دلایلی حاشیه ای، مردم با کمبود اقلام خوراکی مانند گوشت، مرغ، روغن و… مواجه می شوند، این موارد قبل از آن که ریشه در کمبودها داشته باشد ناشی از اقدامات سلیقه ای چرخه تولید- توزیع و نیز عدم کنترل جدی بازار است.

 

سهمیه کم و ارائه مرغ کوچک باعث عدم توزع مرغ شد

یکی از مغازه داران در سقز در این رابطه گفت: برخی مرغداری ها و تعاونی مرغداران سهمیه کم و مرغ کوچک را به کشتارگاه ها می دهند که کفاف سقز را نمی کند و برای مغازه دار سودی ندارد، لذا به این دلیل شرکت های توزیع و مرغ فروشی ها از قبول آن خودداری نمودند.

وی افزود: مرغ های بزرگ و بالای ۲ کیلو و نیم را به شهرهای بزرگ فرستاده یا قاچاق می شود، ما هم از پذیرش مرغ کوچک خودداری می کنیم.

 

تامین مرغ مشکلی ندارد/ مشکل مربوط به کشتارگاه و صنف فروش است

 

از سوی دیگر رئیس هیات مدیره تعاونی مرغداران سقز به خبرنگار ما گفت: مشکل اصلی نبود مرغ در سقز، به امتناع کشتارگاه مرغ بانه و فروشندگان سقزی از قبول مرغ های موجود در مرغداری ها به بهانه وزن کم آنها بود.

عثمان کریمی افزود: دیروز قرار بود ۴ خودرو حامل مرغ زنده جهت کشتار بارگیری شود اما کشتارگاه و مرغ فروشان به این بهانه که وزن مرغ ها حدود ۲/۲ کیلو است از پذیرش آن امتناع کردند.

وی خاطرنشان ساخت: وزن استاندارد مرغ سالم ۴۲ تا ۴۷ روزه، حدود ۲/۲ کیلوگرم می باشد، اما مرغ فروشان می گویند مشتریان ما مرغ های بزرگ تر و در حد ۳ کیلو می خواهند، که از نظر علمی استاندارد نیست.

کریمی گفت: مرغداران سقز یآمادگی تامین مرغ موردنیاز شهرستان را دارند و باید خرید و توزیع از سوی کشتارگاه و مراکز توزیع صورت بگیرد.

 

کمبود جوجه یک روزه و قاچاق آن

یکی دیگر از مرغداران نیز به کمبود جوجه یک روزه علیرغم گرانی اشاره و گفت: قاچاق مرغ و جوجه به عراق باعث به هم خوردن توازن بازار و کمبودها شده است.

وی افزود: برخی مراکز تولیدی، جوجه یک روزه علیرغم قیمت مصوب ۴۲۰۰ تومان را با ۸ هزار تومان هم به مرغداری ها نمی دهند و بیشتر قاچاق می کنند تا به سود بیشتری برسند که نیازمند دخالت بیشتر نهادهای مسئول برای حل مشکل می باشد.

 

ادامه تعطیلی کشتارگاه مرغ سقز و لزوم اتخاذ تصمیمات مناسب

این وضعیت در حالیست که ماه هاست کشتارگاه مادمرغ سقز بسته شده و این قضیه در ایجاد مشکل برای تهیه و توزیع گوشت مرغ بی تاثیر نبوده است، حال باید مسئولان مرتبط و سرمایه گذاران اهتمام نمایند و نسبت به بازگشایی این مرکز اقدام کنند.

انتظار می رود با هماهنگی و تعامل بیشتر بین مراکز تولیدی و توزیعی و اعمال نظارت بیشتر توسط ستاد تنظیم بازار این نوع مشکلات مرتفع و از ایجاد مشکل و کمبود در بازار جلوگیری شود.

ـ فردین مصطفایی

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل