بە نظر می رسد شهرت یک شهر، ناشی از جاذبەهای گردشگری و برونداد اجتماعی مانند هنرهاست.
جاذبە و برونداد نقش حیاتی در شکل دهی بە هویت و ارتباطات دارند.
شهرت و اهمیت یک شهر در تعلق خاطر، انگیزە و تلاش برای پیشرفت ساکنین آن شهر بسیار موثر است.
اخیرا و در همین حوالی نیز، شهر آرمردە بە عنوان قطب شالبافی در ایران معرفی شد کە می تواند الگوی خوبی برای مدیران شهری و سمن ها باشد.
شهرستان سقز علیرغم برخی مشکلات مانند: نبود موزه تاریخی و مردم شناسی، طبیعت نیمه خشک، عدم احیای آثار تاریخی و ضعف زیرساخت ها، دارای پتانسیل هایی است که می تواند به برند و شناسانده آن تبدیل شود.
شهرستان سقز از دیرباز و به مانند تمام شهرهای قدیمی دارای تولیداتی بوده است که به صورت کامل می توان آن را محصول سقز نامید و یا اینکه به دلایل مختلف در سقز امکان شناساندن آن به عنوان یک برند ملی وجود داشته است.
تولید پنیر کوپه در سقز پتانسیل ویژه ای برای ثبت این محصول دارد، پخت تخمه آفتابگردان با نام تخمه طلایی نه تنها در مناطق کوردنشین و غرب کشور حتی در تهران نیز محصولی نام آشنا و دارای پتانسیل برای تبدیل آن به سوغات و شناساندن آن به نام سقز است، کلانەی کێلەشین و بستنی سه رچاوه شاید در صورت داشتن دلسوزانی در میراث فرهنگی بیشترین ظرفیت را در این زمینه دارد، بازار پارچه سقز و لباس کوردی مردانه و زنانه و تنوع آن در سقز به همراه حمایت از خیاطان به نام آن به ویژه خیاطان قدیمی و نام آشنای سقزی، که تقریبا در بیشتر شهرهای کوردنشین شناخته شده می باشند، از ظرفیت های عمده برای شناساندن سقز می باشند.
ضمنا نباید از پتانسیل حوزه پارک شهر و چم سقز به عنوان جاذبەای شهری به آسانی گذشت.
اکنون بهترین زمان است که کاندیداهای شورای شهر در این زمینه اظهارنظر کنند.
ضمن آنکه دولتمردان در روزهای انتهایی بگویند از محور طبیعی گردشگری سرشیو چه خبر؟ و مثلث گردشگری تاریخی زیویه- کرفتو و تخت سلیمان در کجای کار قرار دارد؟.
- سقز رووداو
- کد خبر 14289
- بدون نظر
- پرینت