شما اینجا هستید
اجتماعی » بومی گزینی در استخدام ها مطالبه به حق جوانان سقزی

سقزرووداو- شهرستان سقز دارای آمار وحشتناکی از جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی و متخصص در رشته های مختلف بوده که متاسفانه با رقم بالایی از بیکاری دسته و پنجه نرم می کنند.

نبود فرصت های شغلی در بخش خصوصی، فراهم نبودن شرایط برای کارآفرینی و محدود بودن استخدام های دولتی به تشدید معضل بیکاری دامن زده و مشکلات متعددی را برای جوانان به وجود آورده است.

با این حال، متاسفانه اندک فرصت های استخدامی در این شهرستان نیز گاهاً به افرادی از سایر شهرستان ها و یا حتی استان های دیگر رسیده، در حالی که کمتر جوانان سقزی امکان استخدام در ادارات دیگر شهرستان های اطراف را یافته اند.

در هفته های اخیر چندین آگهی استخدامی دستگاه های اجرایی از جمله وزارت بهداشت منتشر شده که برخلاف سال های گذشته شرط بومی بودن را برای ثبت نام حذف نموده و اندک امید جوانان سقزی برای جذب در دستگاه هایی مثل بیمارستان ۲۳۵ تختخوابی را با تردید مواجه نموده است، این در حالی بود که سال های گذشته همین جوانان سقزی اگر برای استخدامی در شهرهایی مثل بانه، سنندج، بوکان و…شرکت و حائز شرایط علمی هم بودند، بدلیل اعمال شرط اولویت با بومی شهرستانی یا استانی، حذف می شدند.

در همین حال شهروندان سقزی در نامه ها و مراجعات مکرر به مسئولان و تماس با رسانه ها خواستار اولویت بخشی به داوطلبان شهرستان در استخدامی ها شده اند.

حدود ۳۰۰ نفر از فارغ التحصیلان رشته های پزشکی و پیراپزشکی با تهیه طوماری خطاب به رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کوردستان و سایر مسئولان استانی و کشوری خواستار اعمال مولفه بومی شهرستانی در “استخدامی ها و بکارگیری نیرو” در بخش های تابعه وزارت بهداشت در سقز شده اند.

این افراد از حذف شرط بومی گزینی اظهار نگرانی نموده و گفته اند این مساله در سال های گذشته وجود داشته و ما بخاطر آن نمی توانستیم در شهرها یا استان های دیگر جذب شویم.

بنابه اخبار متعدد در سال های گذشته جوانان سقزی در آزمون استخدامی برخی ادارات در استان های آذربایجان غربی، کرمانشاه و… قبول شده، اما در مرحله تکمیل مدارک و گزینش بدلیل غیربومی بودن از گردونه رقابت کنار گذاشته شده اند. ولی امروز که نوبت به استخدام چند اداره سقز رسیده این شرط بومی حذف شده است.

آشنایی با فرهنگ، آداب و رسوم، تسلط بهتر به فرهنگ سازمانی، نبود مشکلات اسکان و خانوادگی، نبود مشکل انتقالی بعد از کسب تجربه، کاهش بیکاری در شهرستان و ایجاد امید در بین جوانان و…از مزایای اعمال شرط بومی و در اولویت قرار دادن داوطلبان شهرستان در استخدامی ها می باشد که امید است مورد توجه نهادهای اداری و گزینشی قرار بگیرد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل