شما اینجا هستید
اجتماعی » بی‌حوصلگی؛ علل و راە درمان آن

گاه استراحت ناکافی یا تغذیه نامناسب می‌تواند از دلایل احساس ملالت و بی‌حوصلگی باشد. سطوح پایین تحریک ذهنی، عدم انتخاب و یا کنترل فعالیت‌های روزمره، نداشتن تفریحات متنوع و ادراک ضعیف از زمان می‌توانند از دلایل دیگر احساس بی‌حوصلگی در فرد باشند. خستگی و احساس ملالت احساس رایجی در بین افراد است.

🔸گاه عدم علاقه به انجام نوع خاصی از یک فعالیت می‌تواند سبب ایجاد احساس خستگی در فرد شود. حتی گاه ممکن است بسیار پر انرژی و سرحال باشید اما در وضعیتی قرار بگیرید که نتوانید انرژی خود را تخلیه کنید همین امر سبب می‌شود نسبت به موقعیتی که در آن قرار گرفته‌اید احساس کسالت و بی‌حوصلگی کنید.

🔸علت اصلی که در واقع می‌توان گفت زیر بنای احساس کسالت و بی‌حوصلگی در فرد است احساس پوچی و بی‌معنایی موقعیت موجود است. از جمله دیگر علائم کسالت بهم ریختن چرخه‌ی خواب و بروز مشکلاتی در تغذیه، احساس بی‌انگیزگی و سپردن کنترل زندگی به دست عوامل بیرونی است.

🔸از آن‌جایی که بی‌حوصلگی تمایل فرد را برای شرکت در فعالیت‌ها تحت تأثیر قرار می‌دهد زندگی کسالت‌بار عملکرد فرد را در تمام ابعاد زندگی نظیر شغل، تحصیل و روابط بین فردی تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. متخصصان سلامت این وضعیت را به عنوان نشانه‌ای از وجود یک اختلال روانی نظیر افسردگی در نظر می‌گیرند که نیازمند مداخله‌ی حرفه‌ای است. معمولاً درمان خاص و مشخصی برای بی‌حوصلگی وجود ندارد چرا که احساس کسالت علل و عوامل مختلفی می‌تواند داشته باشد. بنابراین درمان بسته به علت متفاوت خواهد بود.

🔸برای مثال برای فرد تنوع طلبی که خواهان هیجان زیادی در زندگی است و در وضعیت یکنواختی قرار گرفته است روانشناس با دادن بینش بیشتر در مورد صفات شخصیتی غالب در وی به ایشان کمک می‌کند تا بتواند به کمک عادات و سرگرمی‌های جدید از یکنواختی و تکرار خارج شود. اما اگر این بی‌حوصلگی ناشی از افسردگی در فرد باشد درمان افسردگی در اولویت قرار می‌گیرد. بنابراین برای اینکه بتوانید بهترین روش درمانی را برای بهبود احساس کسالت بیابید لازم است در ابتدا برای ارزیابی دقیق وضعیت خود به یک روانشناس مراجعه و در صورت لزوم جلسات روان درمانی را آغاز نمایید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل