شما اینجا هستید
اجتماعی » تاناکورای سقز، روی خط رکود

سقزرووداو- لباس‌های تاناکورا، سوغات کهنه‌ای است که از چند دهه پیش پایشان از ترکیه و کشورهای اروپایی به مرزهای شمال غرب از جمله ارومیه و مهاباد و سپس شهرهای سقز و سنندج باز شده است.
در سال های اخیر بازار تاناکورای سقز با رکود مواجه شده که در این گزارش خبری به دلایل این مشکل و راهکارهای حل آن می پردازیم.
اما لباس و محصولات تاناکورا چیست؟
براساس گزارش رسانه ها، در کشورهای اروپایی و آمریکایی هر سال ۲ بار مراسمی به فاصله زمانی ۶ ماهه برگزار می‌شود که اصطلاحاً به آن show model می گویند. در این مراسم کمپانی ها از جدیدترین مدل های خود رونمایی می کند آن را در نمایندگی‌های معتبر خود برای فروش عرضه می کند. در این مدت نمایندگی ها محصولات قبلی خود را که اصطلاحا به D mode شده اند به قیمت خیلی ارزان و به فاصله یک سال به تاناکورا می فروشد به طور مثال محصولات سری اول ۲۰۱۹ که وارد بازار شد محصولات سری دوم ۲۰۱۸ از بازار خارج می شود و بعد از مدتی سری دوم محصولات ۲۰۱۹ به بازار عرضه می گردد، به همین روال بسیاری از ساکنان کشورهای اروپایی لباس های قدیمی خود را در اختیار شرکت های فروش وسایل دوسته دوم قرار می دهند و این شرکت ها، این لباس و محصولات را روانه کشورهای جهان سوم و خاورمیانه می کنند.
در ده های ۶۰ و ۷۰ محصولات تاناکورا بدلیل ارزانی و کیفیت محصولات مورد استقبال قشرهای پایین و متوسط جامعه از جمله ساکنان حاشیه شهرها و روستائیان قرار گرفته بود. این لباس‌فروشی‌ها پیش از این پاتوق اقشار کم درآمد شهر بودند، اما در سال های اخیر تنوع، کیفیت و قیمت محصولات تاناکورا متحول شده و بازارهای بزرگ تاناکورا تا حد زیادی محل پرسه مدگرایان، اقشار متوسط به بالا و مارک‌بازان شده است. این روزها مغازه های تاناکورا در اکثر شهرها به فروش محصولات آکبند، قیمت بالا و مارک دار اقدام و در کنار آن سبدهایی از لباس های دست دوم و با قیمت پایین تر عرضه می کنند، به عبارتی برند‌فروشی می‌کنند و بیشتر مشتری پر و پا قرصشان هم جوان های عاشق مارک، زنان، کوهنوردان و اقشار پردرآمد هستند.
بازار تاناکورا در سقز
در ده های گذشته بازار تاناکورای سقز در سطح وسیعی در خیابان شهدا، روبروی پارک کودک، بعداً بازار نه که روز قرار داشت که بعدا به محل فعلی یعنی: بازارچه های تاناکورا و روز در خیابان ساحلی (جنب ترمینال سقز- بانه) منتقل شد، در دهه گذشته و سال های اول ۹۰، این بازار به لحظ جنس و مشتری رونق خاصی داشت، اما بررسی های میدانی نشان می دهد به مرور و امسال رکود خاصی بر بازار تاناکورای سقز حاکم شده است.
عدم تنوع محصولات و لباس
یکی از شهروندان بنام گلاله در گفتگو با سقزرووداو اینگونه در مورد بازارچه تاناکورای سقز نظر می دهد: تنوع لباس ها در این بازار بسیار کم می باشد و از ارائه به روز لباس های مارک مثل تاناکورای مهاباد و سنندج خبری نیست، لذا به نظر من علت رکود بازار تاناکورا در سقز همین است.
گرانی محصولات
رامین یکی دیگر از شهروندان می گوید: قیمت لباس و کفش تاناکورا که دارای کیفیت مناسب باشند، از اجناس تازه بازار، بالاتر است و گاها چند برابر؛ لذا قدرت خرید مردم کمتر شده و به هیمن دلیل رغبتشان برای خرید از بازار تاناکورا کمتر شده است.
اما محسن دوست وی این نظر را قبول ندارد و می گوید: بازار تاناکورای سقز بسیار محدود و فاقد اجناس متنوع و مختلف است و به خاطر همین است که شهروندان سقزی برای خرید لباس ها و محصولات مارک تاناکورا به مهاباد و ارومیه سفر می کنند.
عدم تبلیغات و مشتری مداری
امید به سقزرووداو می گوید اجناس و قیمت آن در بازارچه تاناکورای سقز نسبت به شهرهای دیگر نسبتا مناسب است، اما بسیاری از مردم سقز از وجود بازارچه تاناکورا خبر ندارند.
از سوی دیگر اهمیت مقوله مشتری مداری و تبلیغات در بازار سقز ضعیف است و تاکنون در مورد بازارچه سقز تبلیغات یا حتی گزارشی در مورد معرفی آن ندیده ام.
محل نامناسب بازارچه و عدم تنوع محصولات مارک دار
مستانه هم می گوید: محل قرارگیری بازارچه بدلیل دوری از بازار و شلوغی محل، نبود پارکینگ مناسب و ساختمان بازارچه هم فرسوده می باشد.
وی ادامه می دهد، اما علت اصلی رکود به عدم تنوع جنس ها و محصولات مارک در این بازار در مقایسه با شهرهای دیگر برمی گردد.
افزایش قیمت ارز و کاهش قدرت خرید مردم
یکی از مغازه داران در گفتگو با سقزرووداو با تایید رکود حاکم بر بازار تاناکورای سقز، علت اصلی آن را افزایش قیمت ارز، گرانی محصولات وارداتی و کاهش قدرت خرید مردم بیان کرد.
وی افزود: بخاطر همین مساله میزان خرید ما و وارد کردن اجناس متنوع و گران قیمت نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است.
این مغازه دار با گله مندی از مسئولان و مردم گفت: کسی به فکر این بازار و ساماندهی و معرفی آن نیست، در حالیکه شهروندان محصولات تاناکورا را در شهرهای دیگر با قیمت های بسیار بالا خریداری می کنند.
چکار باید کرد؟
به نظر می رسد محصولات تاناکورا بدلیل کیفیت، مارک و قیمت آن در طبقات و انواع مختلف دارای مشتریان خاص خود می باشد، بازار تاناکورای سقز نیز یکی از بازارهای قدیمی در نوع خود می باشد، لذا احیا و توسعه آن می تواند در ایجاد رونق در بازار پوشاک، جذب مشتری و توریست، ایجاد اشتغال و …موثر باشد.
لذا ساماندهی بازارچه، ارائه محصولات متنوع و باکیفیت با قیمت های مختلف در بازارچه، تبلیغات و اطلاع رسانی در مورد بازارچه، توجه به مقوله بهداشتی در عرصه کالاها، خرید و تخفیف های فصلی و…در این راستا می تواند موثر واقع شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل