شما اینجا هستید
اجتماعی » تبعات احتمالی زیست محیطی و بهداشتی ماهی های تلف شده سد چراغویس/ لزوم اقدام جدی توسط ادارات مرتبط

براساس اعلام ساکنان روستاها به خبرنگار سقزرووداو، با توجه به حجم بالای ماهی های تلف شده و افزایش دما، بوی نامطبوعی ایجاد کرده که برای زیست و سلامت خانواده ها و گله های گوسفند و گاو روستای اطراف و آب شرب سقز هم می تواند مشکل ساز باشد.

از هفته پیش که خبر تلف شدن گسترده ماهی ها در سد چراغویس منتشر شد، مسئولان نهادهای مرتبط قول بررسی موضوع را دادند، اما تا به امروز اظهارنظر رسمی در این رابطه نداشته اند.
با عنایت به حساسیت موضوع، سقزرووداو در گفتگو با مسئولان نهادهای مرتبط به بررسی ابعاد این قضیه پرداخته است.

 

ورود دامپزشکی و محیط زیست برای بررسی علت/ مطرح شدن کمبود اکسیژن و تغییرات اقلیمی

رئیس اداره امور آب سقز در این رابطه گفت: محیط زیست و دامپزشکی مشغول بررسی موضوع و علت تلف شدن ماهی ها هستند، در مورد کیفیت آب هم ما بررسی های مستمری انجام داده ایم که تاحال مشکلی نداشته و این روند دوباره تکرار می شود.
جاوید افزود: به نظر می رسد عواملی همچون تغییر عمق آب، مسائل اقلیمی و کمبود اکسیژن یا بیماری ویروسی به عنوان علت مرگ ماهیان مطرح باشد که باید منتظر نتایج تخصصی در آزمایشگاه ها باشیم.

 

کمبود اکسیژن و بیماری ویروسی منشا احتمالی مرگ ماهی هاست

در همین حال دکتر علی بابایی رئیس اداره دامپزشکی سقز با بیان اینکه چند نمونه از ماهی های تلف شده جهت بررسی دقیق به آزمایشگاه هایی در تهران فرستاده شده، گفت: هنوز نتیجه بررسی ها اعلام نشده است، اما ۲ احتمال یعنی: کمبود اکسیژن به علت تغییر عمق آب و روش های غیرمعمول صید یا نوعی بیماری ویروسی در بین ماهی های از نوع کپور برای این تلفات وجود دارد.

 

هیچ گونه آلودگی در آب شرب سقز دیده نشده است/ طرح موضوع در کارگروه سلامت شهرستان

از سوی دیگر مدیر شبکه بهداشت و درمان سقز درخصوص منشا احتمالی این آلودگی و تاثیر آن بر کیفیت آب شرب این شهر گفت: در بررسی های ما تاکنون هیچ گونه آلودگی (پس از تصفیه) در آب شرب دیده نشده، اما با توجه به اتفاق ایجاد شده با حساسیت بیشتری آن را دنبال می کنیم
دکتر خسروپور افزود: مساله بیشتر در حوزه کاری دامپزشکی، محیط زیست و امور اب بوده اما با توجه به تبعات احتمالی، آن را کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان در فرمانداری مطرح می کنیم تا تصمیمات مقتضی اتخاذ شود.

 

تنها ماهی کپور تلف شده/ ماهی های تلف شده جمع آوری می شود

رئیس اداره محیط زیست هم با تشریح اقدامات مشترک این اداره و دامپزشکی برای مشخص کردن علت تلف شدن ماهیان گفت: تنها ماهی نوع کپور تلف شده اما بقیه ماهی ها و جانداران دیگر آسیبی ندیده اند، لذا احتمال کمبود اکسیژن بیشتر مطرح است.
شریفی در مورد تبعات بهداشتی و زیست محیطی ماهی های تلف شده برای آب سد و نیز حاشیه رودخانه برای روستاهای اطراف گفت: قرار است به زودی با همکاری نهادهای اداری و انجمن های مردمی نسبت به جمع آوری ماهی های تلف شده و معدوم کردن آن به صورت اصولی، اقدام کنیم.

 

نتیجه گیری و راهکار

با این حال انتظار می رود کارگروه بهداشت، سلامت و امنیت غذایی شهرستان سقز با تشکیل جلسه فوق العاده ضمن بررسی تبعات بهداشتی و زیست محیطی موضوع، اقدام عملی برای جمع آوری حجم بالای ماهی های تلف شده و جلوگیری از آلودگی احتمالی آن برای آب شرب سقز یا زیست بوم روستاهای اطراف انجام دهند و حساسیت ها در آزمایشات آب شرب سقز مورد توجه جدی تر قرار گیرد.

از سوی دیگر با توجه به اینکه جهادکشاورزی متولی رهاسازی بچه ماهی در سدها می باشد، لازمست ضمن مطالعات لازم، در نوبت های بعدی نوعی از ماهی ها را در این سد رها نماید که با اقلیم آن همخوانی داشته و بتواند به زیست خود ادامه دهد.

اقدامات اساسی برای جلوگیری از ورود فاضلاب روستاها و فضولات حیوانی به داخل سد، اقدامات پیشگیرانه از روش های غیرمجاز صید ماهی همچون استفاده از موتور برقی و…. از دیگر مواردی است که باید مورد توجه نهادهای مسئول در این حوزه قرار گیرد.
– گزارشگر: فردین مصطفایی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل