شما اینجا هستید
اجتماعی » تحلیلی بر عزل مدیرکل راه و شهرسازی؛ دوگانگی واقعیت و سخن مسئولین / منافع مردم کجاست؟

“خبرهای چند روز قبل حاکی از برکناری مدیر کل راه و شهرسازی کوردستان بود؛ رسانه های نزدیک به دولت و استانداری با نقل قول از استاندار کوردستان اعلام کردند: «نارضایتی از عملکرد راه و شهرسازی، موجب تغییر مدیریت این حوزه شد». ازطرف دیگر روابط عمومی استانداری در خبر منتشره اینگونه بیان داشت:«… با انتقاد از عملکرد مدیریت ضعیف  در بخش راه و شهرسازی …»؛

کانال فرمانداری ویژه شهرستان سقز هم نوشت: «براساس اخبار رسیده به شهر آنلاین، یکی از دلایل عزل ثابتی، مدیرکل راه و شهرسازی کوردستان، نارضایتی استاندار از نحوه پیشرفت پروژه فرودگاه سقز بوده است».

کمتراز ۴۸ ساعت بعد ثابتی مدیر کل سابق بیانیه ای منتشر کردند و در آن به گفته های استاندار و خبر منتشر شده واکنش نشان داد. وی انتقادات و ایراداتی را نسبت به شخص استاندار و معاون عمرانی وی مطرح کرد که در صورت صحت و درستی آن، این مسئولان باید پاسخگوی عملکرد خود باشند.

اما فارغ از صحت و درستی ادعاها و بیانات هر کدام از طرفین لازم است از منظر دیگری به این موضوع و موضوعات مشابه دیگر که به وفور در سطح نظام اداری و حاکمیتی کشور اتفاق می افتد پرداخت. سوالی که اساس این موضوع مطرح می شود: در این تصمیمات و اینگونه اقدامات، منافع مردم و توسعه استان کجای کار است؟ شخصی به عنوان استاندار در کمتر از چند ماه به پایان دولت متبوعش به عزل و برکناری مدیری در سطح استان اقدام می کند و در توجیه این حرکت خود به ضعف عملکرد وی استناد می نماید!

جناب استاندار! گویا فراموش کرده اید که این جناب مدیرکل و سایر مدیران کل، زیر مجموعه، سازمانی هایی هستند که زعامت آنها با شخص جنابعالی است! جناب مرادنیا، نماینده عالی دولت در استان محروم و مظلوم کوردستان، اینکه در کمتر از چند ماه به پایان کار شما و همفکرانتان در استان چنین اقدامی انجام می دهید، پر واضح است که دلیل این اقدام هرچه باشد، ضعف مدیریتی نیست! یا اگر این مورد هم باشد دلیل عزل و برکناری این نبوده!

جناب استاندار لطفا موضوع را خلط نکنید، اگر عملکرد این جناب مدیر کل ضعیف است، شخصی که باید پاسخگو باشد شما هستید، نه اینکه شما در مقام انتقاد و ایراد به ایفای نقش بپردازید. اگر شما بر عملکرد ضعیف این اداره ذیل هدایت خود ایراد و نقد داشتید می بایست بعداز یکسال یا نهایتا اندکی بیشتر دم از انتقاد می زدید یا اقدام به عزل و برکناری می کردید! بنابراین برای شانه خالی کردن از مسئولیت فرار به جلو نداشته باشید و خود را قهرمان و دلسوز در این موضوع جا نزنید! اتفاقا کاملا برعکس در این مورد شما باید پاسخگو باشید، هرچند شاید پاسخگویی و پاسخ به مطالبه بر حق مردم برای جنابعالی و مجموعه تحت امرتان معنی دیگری داشته باشد.

اما در مورد جناب ثابتی مدیرکل برکنار شده!؛ وضعیت راه و شهرسازی استان کوردستان آنقدر ضعیف و سطح پایین است، که نیازی به توضیح و آوردن برهان برای ارایه عملکرد نیست! هر شخصی (غیر از مسئولین) فقط یکبار در جاده های مواصلاتی کوردستان، در راه های شهری و روستایی و… عبور کند، عملکرد درخشان جنابعالی و مدیران قبلی را به خوبی نظارگر خواهد بود و عمق مشکلات این حوزه و دلایل آن را درخواهد یافت.

در ابتدای بیانه اتان بیان داشته اید: «نمی خواهم گزارش عملکرد ارائه کنم، چرا که در اولین فرصت به استحضار ولی نعمتان خودم، مردم شریف می رسانم.» جناب مدیر کل به شما توصیه می کنیم لطفا از این کار خودداری کنید، گزارش عملکرد جنابعالی و مجموعه تحت هدایت تان را ما هر روز و هر شب با تمام وجود حس می کنیم! وقتی که خبر تصادفات جاده ای پر تکرار ترین اخبار حوادث استان است! وقتی که هر روز شاهد از دست دادن جان عزیزانمان در راه هایی، که شما قصد ارایه گزارش راجع به  آن ها را دارید، می شنویم و در سوگ آنها عزا را با عزا و ماتم را با ماتم عوض می کنیم!

لطفا اجازه دهید این مردم باشند که شما و عملکردتان را رصد کنند! نه آمار روی کاغذ و خالی از واقعیتی، که متاسفانه روزانه از زبان برخی مسئولین می شنویم! اگر هم قصد بر ارایه گزارش عملکرد داشتید لطفا خاصتاً این چند مورد را نیز از قلم نیندازید:

ـ ارایه آمار دقیق از بهره استان از بزرگ راه ها و مقایسه آن با میانگین کشوری! نسبت به مساحت استان ها

– ارایه آمار دقیق از بهره استان از راه های روستایی و شهری و مقایسه آن با میانگین کشوری! نسبت به مساحت استان ها

– اقدامات صورت گرفته برای تامین رفاه اجتماعی در زمینه مسکن و مقایسه آن با میانگین کشوری!

– اقدامات صورت گرفته برای تشویق سرمایه گذاری در زمینه راه و شهرسازی در استان و خروجی های آن!

– اقدامات صورت گرفته برای توسعه راه آهن در استان و مقایسه وضعیت استان با میانگین کشوری!

– اقدامات صورت گرفته برای توسعه فرودگاها و احداث فرودگاهای جدید و مقایسه با میانگین کشوری!

– اقدامات صورت گرفته راجع به سیاست گذاری در زمینه طرح ریزی شهری در سطح استان با ارایه نتایج!

– اقدامات صورت گرفته برای بهسازی، بازسازی و بازآفرینی محلات قدیمی و …با ارایه نتایج!

و…..

اما نکته ای دیگر لطفا مردم را ساده به حساب نیاورید و از الفاظ پوپولیستی چون “ولی نعمتان” استفاده نکنید!! این ولی نعمتان برای دیدار و مراجعه با مدیرانی چون شما، که به تعبیر خودتان “نوکر و خادم” آنها هستید، باید هفت خوان که چه عرض کنم، هفتاد خوان را رد کنند، بماند بعداز رد هفتاد خوان با برخوردهای تند و بوروکراسی اداری مواجه می شوند یا اگر خیلی خوش شانس باشند، به بخشنامه و دستورالعمل ها و … ارجاع داده می شوند، بدون دستاوردی! مگر اینکه از عزیزان و نزدیکان طیف فکری شما و هم قطارانتان باشد، که موضوع کاملا عوض می شود! در همین قسمت به “شریف بودن” مردم اشاره داشته اید، شاید تنها قسمت درست و صحیح نوشتار شما همین دو واژه باشد، چرا که اگر این مردم شریف نبودند برخی مسئولان اینگونه ساده انگارانه و سطحی عمل نمی نمودند و اینگونه واقعیت را قلب نمی کردند و اینگونه از خود چهره قهرمان نشان نمی دادند! بله واقعا مردم شریف هستند، ولی ای کاش از این شرافت و حسن بزرگ، مسئولین نیز بهره ای در خور شان این مردم داشتند، ای کاش….

✍ مدیریت گروه مردمی پرسمان سقز”

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل