شما اینجا هستید
اجتماعی » تحلیلی بر کنش‌ها و رویکرد نماینده سقز و بانه

دقت در استفاده از ابزارهای نظارتی: پرسش، تذکر، استیضاح و تحقیق و تفحص از جمله ابزارهایی هستند که نقش نظارتی نمایندگان را عینیت می‌بخشند و این امکان را می‌دهند که نمایندگان غفلت یا انحراف احتمالی مجریان را از قانون مورد توجه و بررسی قرار دهند. این موارد ابزارهای قدرت مجلس هستند و بهره‌گیری شایسته از آن‌ها هم به قوه مجریه در انجام وظایفش کمک می‌نماید و هم به بالا بردن شأن و جایگاه مجلس می‌انجامد.

تردیدی نیست یکی از وظایف  عرفی و اصلی نمایندگان رسیدگی به مشکلات حوزه انتخابیه و جذب امکانات برای آن است و بخش قابل توجهی از وقت نمایندگان نیز صرف رسیدگی به این امور می‌شود. این مهم زمانی به خوبی سامان می‌یابد که مرزهای منافع ملی و مصالح کلی مردم و جامعه مورد توجه باشد، همچنین شکاف های توسعه ای، تبعیض های ملی و مذهبی برطرف و بستر لازم برای اجرای عدالت در ۳ حوزه توزیع قدرت، ثروت و منزلت فراهم و حقوق و آزادی های اساسی شهروندان رعایت شود.

از سوی دیگر کمیسیون‌ها که مهم‌ترین نقش را در پی‌ریزی و تدوین ساز و کارهای قانونی و نظارتی دارند بستر مناسبی برای پیشبرد برنامه ها و اهداف موردنظر نمایندگان می باشد.

با توجه به حوزه های ۴ گانه فوق و نگاهی به عملکرد نماینده سقز و بانه در ۷-۶ ماه گذشته به نظر می رسد نامبرده تاکنون نطق پیش از دستور و یا میان دستور نداشته، در بخش دوم نیز موضوع خاص و برجسته ای از سوی وی در صحن علنی مجلس یا کمیسیون های مربوطه اطلاع رسانی نشده و بیشتر مصاحبه هایی با خبرگزاری مجلس و رسانه های دیگر در مورد وضعیت خودرو، معلمان، گرانی و… داشته است.

در بخش تذکر به مدیران اجرایی و طرح سؤال از وزیران در هفته های اخیر عملکرد بهتری داشته که می توان به طرح سوال از وزیر ارتباطات، تذکر به وزرای کشور، کار و… اشاره نمود که البته این حوزه نیاز به فعالیت و جدیت بیشتری دارد؛ زیرا ضعف عملکرد دستگاه های اجرایی، رکود طرح های عمرانی و بلاتکلیف رها شدن برخی از پروژه های راه سازی، وضعیت نامناسب معیشت مردم، بوروکراسی اداری و… در منطقه کاملا مشهود بوده، لذا می طلبد محتوای سوالات، مسائل اساسی تر را دربر گیرد، برای نمونه وزیر کشور باید در صحن علنی مجلس مورد سوال و فشار قرار گیرد که چرا سال هاست ناعادلانه بازارچه مرزی سقز بسته شده که در حوزه اختیارات وزارت کشور است، چرا جاده های بین شهری رها شده و یا پیشرفت بسیار ضعیفی دارند؟ چند سال است بحث اختصاص بودجه جهت شروع ساخت راه اهن میاندواب- سقز مطرح است چرا اقدامی نشده؟ چرا نام سقز از طرح ایجاد مناطق آزاد و ویژه حذف شده؟ وزارت کشور برای حل مشکلات مالی حاکم بر شهرداری ها چرا برنامه ای ندارد؟ رویکرد و مواضع قاطع نماینده در خصوص فساد اقتصادی و اداری و مسائل اخیر در شهرستان چیست؟

در حوزه پیگیری نیازها و توسعه منطقه هم که با نحوی با موارد فوق همپوشانی دارد رفتار پارلمانی نماینده بر بازدید از روستاها و ادارات تمرکز یافته، مناطق شهری، نشست و ارتباط گیری با انجمن های مدنی و مردمی، گروه های معتمدین و مشاوره با آنان، ارتباط با رسانه ها، کنشگری فعالانه در مطالبه گری های معطوف به بسط آزادی ها و حقوق مردم، توسعه برابر و رفع تبعیض ها نمود کمتری دارد.

یکی از مسائل مهم که اتفاقا با کمیسیون تخصصی نماینده ارتباط دارد، بخش صنعت و تجارت است، برگزاری نشست های منطقه ای و ملی با فعالان عرصه تولید و تجارت مانند شهرک های صنعتی و بازرگانان جهت بررسی، پالایش و پیگیری خواسته ها و مشکلات این اقشار بسیار حائز اهمیت است ولی فعالیت عمومی خاصی مشاهده نشده است.

امید است در فصل جاری با کنشگری فعالانه، هدفمند و با اولویت بندی مسائل شاهد تحول در این حوزه باشیم.

ـ فردین مصطفایی، روزنامه نگار

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل