شما اینجا هستید
اخبار » تعطیلی های بی رویه مدارس و چالش های آن برای نظام آموزشی

همگی بر این باوریم که زیربنای توسعه و پیشرفت هر جامعه‌ای بستگی به آموزش و پرورش آن دارد، لذا توسعه یافتگی یا نیافتگی کشورها ارتباط مستقیمی با نظام آموزشی آن جامعه دارد.

یکی از متغیر های تاثیرگذار در آموزش، زمان اختصاص یافته به آموزش است.در کشور ما تعداد روزهای آموزشی در طول سال ۲۷۰ روز می باشد البته این تعداد روز  ۲۷۰ روز بدون محاسبه ایام امتحانات نوبت اول ونوبت دوم واگر تعطیلات رسمی و تعطیلات غیررسمی و اجباری را لحاظ کنیم، کمتر از ۱۴۰ روز خواهد شد(کمتر از میانگین روزهای آموزشی دنیا است) که متأسفانه  کاهش زمان آموزش، موجب ایجاد  پیامدهای منفی و بروز  مشکلات متعدد برای نظام آموزشی، معلمان، دانش آموزان، خانواده ها و در نهایت برای جامعه می شود.
در اینجا به اختصار به چند مورد از مشکلات وعواقب جدی(تجربه دوره کرونا) این نوع تعطیلات که عملاً تجربه کرده ایم و یا تجربه می کنیم به عرض می رسانم:
– مهمترین پیامد تعطیلی ناخواسته مدارس افت تحصیلی و پایین آمدن کیفیت و راندمان وکم شدن انگیزه و علاقه به درس و مدرسه و آموزش است. ما در شرایط عادی کیفیت چندان قابل قبولی در آموزش نداریم. مصداق بارز آن را در عملکرد ضعیف دانش آموزان در آزمون های بین المللی تیمز وپرلز و نیز در میانگین معدل بسیار پایین (۱۱-۱۰) دانش آموزان پایه دوازدهم در سال تحصیلی گذشته می بینیم.
–  معلمان برای تدریس شان در دروس خود در طول سال تحصیلی، یک برنامه ریزی درسی و یک تقویم  آموزشی و زمان بندی درسی دارند. این نوع تعطیلات ناخواسته چارچوب های آموزشی معلمان را مختل و آنان برای جبران عقب افتادگی در بودجه بندی دروس، محتوای دروس را سریع تر ارائه می نمایند در نتیجه، دقت و کیفیت کار معلم آسیب دیده و بسیاری از دانش آموزان به خصوص در دوره ابتدایی با مشکل یادگیری مواجه می شوند. آن وقت برخی از دانش آموزانی که در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند، احتمالآ در کلاس های جبرانی مشکل شان رفع می‌شود ولی متأسّفانه در مدارس عادی دولتی معمولأ این کمبود ها جبران نمی شوند.

– تعطیلات موجب ایجاد مشکلات عدیده ای برای خانواده می‌شود، به خصوص برای خانواده هایی که پدر و مادر هر دو شاغل باشند  که مجبورند فرزند خود در خانه تنها بگذارند تا از شبکه شاد استفاده کند.

نارضایتی از کیفیت آموزش مجازی

در مدارس دولتی  دانش آموزان ملزم به استفاده  از شادبرای دریافت آموزش  معلمان ودبیران خود هستند. کیفیت پایین شاد، قطع وصل شدن های مکرر و کندی سرعت اینترنت، محدودیت تعداد گوشی های هوشمند، عدم تمرکز دانش آموزان و جدی نگرفتن آموزش مجازی باعث نارضایتی هایی شده و قربانی اصلی شاد دانش آموزان دبستانی بوده که نیازمند تعامل مستمر با معلم خود هستند؛ در دوره متوسطه نیز پیچیدگی دروس، نیاز به توضیح دبیر را دارد لذا شاد نمی تواند گزینه خوبی باشد

تعطیلی مدارس چاره هیچ مشکلی نیست. مهم‌ترین نکته این است که به یاد داشته باشیم تعطیلی مدارس با هر دلیلی نشان ضعف در برنامه و عملکرد نظام اجتماعی و آموزشی است.
همان طور که هر پروازی توسط یک ایرلاین با تأخیر انجام شود یا کنسل شود، حاکی از کاستی‌ها و نقاط ضعف آن ایرلاین است، تعطیلی هر کلاس با هر توجیهی وجهه مدیریت آموزشی را خدشه دار می‌کند. پس باید با توجه به شرایط کنونی و محدودیت‌های مختلفی که بعضا قابل پیش بینی است، توسط تصمیم سازان و برنامه ریزان تدبیری اندیشیده شود. نباید آموزش و پرورش معطل مشکلات و محدودیت‌های محیطی خود بماند.
مطالعات آینده پژوهی و در نظر گرفتن اقتضائات آتی سبب می‌شود توان برنامه ریزی متناسب با این موضوع افزایش یابد، نه اینکه هر سال با آغاز بازگشایی مدارس، تعلیم و تربیت در کشور هر روز به دلیلی تعطیل یا با نام مجازی شدن از کیفیت و اصول خود خارج شود؛ البته کیفی سازی و افزایش بهره وری و اثربخشی آموزش‌های آنلاین و مجازی هم قطعا باید به صورت موازی صورت پذیرد.
علی ایحال از مسئولین محترم به خصوص استاندار به عنوان رئیس شورای آموزش و پرورش استان استدعا شود در تصمیمات کلان خود،  مدرسه و آموزش را در اولویت قرار داده و اجازه ندهند مدرسه که قلب تپنده جامعه است به دلایل و بهانه‌های مختلف از حرکت باز داشته شود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل