شما اینجا هستید
اجتماعی » خاموشی اختلال آور برق

مشکلات و آسیب های قطع و نوسانات برق

قطع و نوسانات برق که با افت یا نوسان ولتاژ همراه است، با بروز برخی مشکلات نظیر خسارت دیدن وسایل برقی، اختلال در کار نانوایی ها، ادارات، مراکز پزشکی و درمانی و همچنین بازاریان، مشکل ایجاد کردن برای استفاده شهروندان از سیستم های سرمایشی و… همراه بوده و بخشی از محتوای کانال های خبری و شبکه های اجتماعی به انتقاد و شکایت از این موضوع اختصاص یافته است.

اختلال در کار مراکز پزشکی و پیراپزشکی

یکی از شهروندان در این رابطه گفت: مدتی پیش بنده چند ساعت منتظر انجام سونوگرافی بودم که متاسفانه قطع ۲ ساعته برق، باعث شد کار من به روز دیگری موکول شود.

هانیه افزود: چند روز پیش نیز ساعت ۱۷ در یک مرکز فیزیوتراپی، نوبت داشتم که به علت قطعی برق نیمه کاره ماند.

زیان رسانی و تشدید رکود بازار

یکی دیگر از بازاریان گفت: قطع و نوسانات برق در تاریخ ۲۷ مرداد در بازار اصلی سقز، باعث خراب شدن درب های کرکره ای اتوماتیک، خسارت دیدن آن و تحمیل هزینه چند میلیونی به هر مغازه، نیمه تعطیل شدن بازار و… شد

علی افزود: این مساله در رکود و بی رونقی بازار موثر بوده، که لازمست فکری اساسی برای حل مشکل بشود.

سخت نمودن روزگار بیماران و امورات روزمره خانواده ها

یکی دیگر از شهروندان با بیان اینکه در روز چندین بار قطعی برق داریم و برخی روزها این قطعی به چندین ساعت کشیده می‌شود، گفت: گرمای هوا و از کار افتادن وسایل سرمایشی باعث مشکلاتی برای خانواده ها از جمله افراد سالخورده و بیمار، نظافت منزل، پخت و پز، به هم خوردن برخی مهمانی ها و… می شود.

آسیب رساندن به وسایل برقی/ بوروکراسی بیمه خسارات

عباس یکی دیگر شهروندان می گوید: قطعی برق آسیب جدی به وسایل برقی مانند یخچال، ماشین لباسشویی، سیستم برق ساختمان ها و… آسیب می‌زند و برای ما هزینه تحمیل می کند، هر چند گفته اند اداره برق از طریق ارائه مستندات و ثبت نام در سایت بیمه توانیر، جبران خسارات می کند اما به دلیل بوروکراسی پیچیده اداری و طولانی شدن روند، بسیاری از شهروندان خسارات دیده، از پیگیری آن منصرف می شوند.

قوت غالب مردم هم لطمه می بیند

اما خسارات دیدن نانوایی ها، مراکز غذایی، آبمیوه و بستنی و رستوران ها نیز از این مساله، آسیب هایی دیده اند؛ محمد که نانوایی دارد می گوید: قطع برق در چند روز گذشته باعث هدررفت خمیر ما شد و واقعا نمی دانیم چه کسی باید پاسخگوی ما باشد؟ تا چند روز پیش که برنامه قطعی را اعلام نمی کردند، در حال حاضر هم برنامه اعلام شده خیلی دقیق نیست.

وی یادآور شد: براساس پرس و جوهایی که داشته ام قطع برق در استان هایی مانند کوردستان بیشتر از آذربایجان شرقی یا اصفهان است که این هم به ضعف نیروگاه ها و مدیران این منطقه برمی گردد.

بی برنامگی و ناهماهنگی در زمان قطع

ادریس هم از خراب شدن بستنی و ناهماهنگی در زمان اعلام قطعی برق می گوید که مشکلاتی برای قنادی ها و آبمیوه گیری ها ایجاد نموده است.

فشار کاری بر کارکنان محلی و تاخیر در پاسخگویی

یکی از کارکنان مرتبط با صنعت برق گفت: قطعی برق جدای از مشکلات اجتماعی و ضررهای اقتصادی، باعث فشار کاری بر کارکنان برق محلی می شود که نقشی در این قطعی ها و تصمیمات ندارد و از سوی دیگر کاهش اکیب های پاسخگویی، حوادث و اتفااقات نیز بر سختی کار آنان و تاخیر در حل مشکلات احتمالی و پاسخگویی به مردم شده است.

 

علل قطعی برق

به اعتقاد کارشناسان و دست اندرکاران صنعت برق، مواردی همچون: ناترازی انرژی، بازدهی پایین نیروگاه ها، کمبود اعتبارات دولتی و ناتوانی در جذب سرمایه گذار خصوصی و بین المللی برای تجهیز و نوسازی نیروگاه های فعلی و ساخت نیروگاه های جدید از جمله مواردی است که باعث وضعیت فعلی و قطع مکرر برق شده است.

افزایش مصرف برق به دلیل بالا رفتن دما، خشکسالی و کاهش توان تولید به دلیل فرسودگی نیروگاه ها و کاهش دخایر آبی، استخراج ماینرها، استفاده از وسایل برقی غیراستاندارد، جای خالی نیروگاه‌ های خورشیدی و فناوری های نوین، ضعف مدیریت و برنامه ریزی و آینده نگری در این حوزه و… موارد دیگری است که می توان به عنوان دلایل و بسترهای قطع و نوسانات برق نام برد.

 

مطالبه خسارت توانیر به دلیل سوختن یا خسارت دیدن وسایل برقی

براساس قانون خسارت برق و تعهداتی که این شرکت در مقابل مشترکین دارد درصورتی‌که نوسان و ولتاژ شبکه برق باعث ورود خسارت به لوازم برقی و دستگاه‌های خانگی گردد، بیمه خسارت ناشی از برق مشترکین خانگی باید پرداخت گردد.

 نحوه ثبت اعلام خسارت ناشی از نوسان برق

متقاضیان می‌بایست برای ثبت اعلام خسارت ناشی از حوادث نوسانات برقی در سامانه بیمه توانیر در سایت bime.tavanir.org.ir مراجعه و اقدام به ثبت خسارت نمایند.

بر اساس این دستورالعمل و به‌منظور پیگیری بهتر  از همه وسایل و تجهیزات آسیب‌دیده عکس و فیلم تهیه کرده و در آن طی اعلام زمان و ساعت بروز خسارت، مدارک و مستندات خود را کامل کنید.

طبق دستورالعمل رسمی اعلام خسارت توانیر مشترکین زیان‌دیده می‌توانند ظرف ۱۵ روز از زمان وقوع حادثه، با رجوع به سامانهٔ خسارت مشترکین برق و بارگذاری مستندات لازم نسبت به دریافت خسارت نوسان برق اقدام کنند

 

جمع بندی

با کاهش دما در هفته های آینده، شاهد کاهش قطعی برق باشیم، اما به نظر می رسد فرسودگی نیروگاه ها، ضعف سرمایه گذاری و اقدامات زیربنایی برای رفع ناترازی انرژی در کوتاه مدت حل شدنی نیست و رفع این موضوعات نیاز به برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و قانون‌گذاری دارد که باید در سطوح استانی، منطقه ای و ملی اقدامات و برنامه ریزی های اساسی و فوری برای حل آنها طبق برنامه ای هدفمند صورت بگیرد.

اما در کوتاه مدت نوسازی فوری برخی نیروگاه ها و پست های توزیع برق، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مناسب جهت اصلاح الگوی مصرف خصوصا در مورد روشنایی های غیرضروری و تزئینی(ویلاها و آپارتمان ها)، بهینه سازی شبکه های توزیع برق بین شهری و داخل شهرها، اولویت دادن به تامین مصرف داخلی، استفاده از ظرفیت دیپلماسی انرژی برای استفاده از ظرفیت کشورهای دیگر جهت حل مشکلات ناترازی انرژی و… هم باید مورد توجه قرار بگیرد.

همچنین در رسیدگی به خسارات مردم و پرداخت آن تسریع شود و اعلام برنامه های خاموشی و پاسخگویی بهینه گرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل