شما اینجا هستید
اجتماعی » خطر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سقز، ادارات را به تکاپو انداخت

به دنبال مشاهده نمونه‌های مثبت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در روستای« بوبکتان» سقز، این جلسه با حضور مسئولین شهرستانی و استانی تشکیل شد.
به گزارش روابط عمومی فرمانداری ویژه سقز، روز چهارشنبه در این جلسه، ناصر خامی، معاون سیاسی فرمانداری بر آمادگی بخشداران، دستگاه های اجرایی و انتظامی، دهیاران وبهورزان و متولیان صنعت طیور جهت شناسایی، پایش کانون های احتمالی از جمله مرغداری ها و دریاچه سد های لگزی و چراغویس و رودخانه سقز و مهار اولیه تصریح کرد.

مدیرکل دامپزشکی کوردستان هم با بیان اینکه امسال این بیماری اولین بار در مهرماه در ایران مشاهده شده عنوان کرد: طیور بومی، واحدهای صنعتی و پرندگان در معرض تهدید قرار دارند.
دکتر مجتبی ورمقانی افزود: در حال حاضر این نوع بیماری در دریاچه زریوار مریوان، دو روستای دیواندره و یک روستای سقز مشاهده شده است و آزمایش سه کانون مشکوک هم در دست بررسی است.
وی اضافه کرد: به همت مسئولان کشوری و کردستانی، اعتبارات ملی و استانی برای پرداخت غرامت فوری روستائیانی که طیور بومی آنان تلف شده است، در نظر گرفته شده و در محل پرداخت می شود.
وی با بیان اینکه، طیور تلف شده روستای بوبکتان سقز امروز معدوم شدند، از بهورزان خواست تا طیور تلف شده را سریع به دامپزشکی اطلاع دهند که بیماری در محل مهار شود.

مسئول بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کوردستان هم اظهار داشت: مهمترین اقدام برای مهار بیماری و جلوگیری از گسترش آن، شناسایی سریع کانون و معدوم سازی تلفات است.
دکتر رحیم زاده تصریح کرد:، با توجه به خطر و احتمال آنفلوآنزای انسانی، مردم تا مهار کامل بیماری از خرید مرغ زنده خودداری کنند.
وی با بیان اینکه به دلیل بارش های اخیر، احتمال شیوع بیماری زیاد است، اضافه کرد:روستائیان تا مهار کامل بیماری و اعلام اتمام آن، طیور را در فضاهای سربسته یا حداقل حیاط نگهداری کنند تا به دلیل تغذیه از آب های روان، دچار ابتلا به بیماری های حیوانی نشوند.

محمد نافع علایی نیا، معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی سقز هم با عنوان اینکه حفظ سلامت و جان مردم و حفاظت از صنعت طیور به عنوان دومین صنعت پر رونق کشور و اولین صنعت پررونق بسیار حائز اهمیت است، از آمادگی جهاد برای مهار این بیماری تاکید کرد.

دکتر انور بهرامی، مدیر شبکه بهداشت و درمان هم با بیان اینکه هشدارها و توصیه های لازم به بهورزان در سطح روستاها، ابلاغ و اعلام شده است، عنوان کرد: تزریق واکسن آنفلوآنزای انسانی برای متولیان و دست اندرکاران و نیروهای واحدهای مرغداری ها به ویژه در واحدهای مرغ تخمگذار در دستور کار قرار دارد.

بهروز سبکرو رئیس اداره پایانه های سقز هم از آمادگی این اداره خبر داد و افزود: خودروهای حمل و نقل بدون مجوز دامپزشکی حق جابجایی طیور را ندارند.

سرفه، گلودرد، تنگی نفس و سابقه تماس در یک هفته قبل از مرگ پرندگان آلوده یا در مرحله واگیری و سطوح آلوده به ویروس و تب بالای ‎ ۳۸درجه از علایم بیماری آنفلوآنزای مرغی در انسان محسوب می‌شود.
پرندگان آبزی، وحشی و مهاجر بدون ابتلا بـه ایـن بیماری می‌توانند ویروس را تا مسافت‌های طولانی انتقال دهند و انسان در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه‌های پرندگان کشته شده نیز می‌تواند به این بیماری مبتلا شود.
در ایران منشاء این بیماری پرندگان مهاجری عنوان می‌شود که در فصل سرد سال از مناطق سردسیر شمالی وارد مناطق گرم یا معتدل می‌شوند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل