شما اینجا هستید
اجتماعی » دلایل و واکاوی تاخیر در راه اندازی دانشکده علوم و فنون سقز/ مقصرین چه کسانی هستند؟

سقزرووداو- در پی انتشار مطالبی انتقادی در سقز رووداو درخصوص تاخیر در ساخت و راه اندازی دانشکده علوم و فنون سقز از سوی دانشگاه کوردستان و وزارت علوم، دکتر امیر رشیدی نماینده این دانشگاه و مسئول سابق راه اندازی دانشکده سقز با ارائه مستندات و مکاتبات، توضیحات کاملی را در این رابطه ارائه داد.

دکتر امیر رشیدی استاد تمام دانشکده کشاورزی، دبیر شبکه ملی جامعه و دانشگاه کردستان و اهل سقز می باشد که تلاش های زیادی برای راه اندازی دانشکده سقز انجام داده است. او از ضعف، کم تحرکی و بی توجهی اغلب مسئولان گذشته و حال شهرستان سقز نسبت به توسعه سقز و راه‌اندازی دانشکده انتقاد می کند.

موقعیت کم نظیر سقز در منطقه / اخذ مجوز در سال ۸۴ توسط فیروزی فرماندار وقت و دانشگاه کردستان

این استاد دانشگاه کردستان با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در توسعه علمی، منابع انسانی و ارتباطات فرهنگی گفت: براساس طرح آمایش سرزمین و مطالعات وزارت علوم، شهرستان سقز با توجه به موقعیت جغرافیایی (بین مراکز استانی سنندج، زنجان، همدان، تبریز و ارومیه و سیلمانیه در اقلیم کوردستان) و پتانسیل های طبیعی و انسانی و فرهنگی از اهمیت ویژه ای برای ایجاد یک دانشگاه دولتی و ملی برخوردار است که قابل مقایسه با هیچ کدام از شهرستان های دیگر ازجمله قروه و بیجار نیست، لذا در سال های ۸۳ و ۸۴ با پیگیری های دانشگاه کردستان و حسین فیروزی فرماندار وقت سقز، مجوز احداث دانشکده سقز توسط وزارت علوم صادر شد. با تشکیل جلسات متعدد در فرمانداری سقز و تشکیل هیات امناء مقرر گردید زمین هایی از جمله در دشت کهریزه و مرکز تحقیقات بزمرخز برای این امر درنظر گرفته شد. در آن موقع تا ۵ سال بعد هم بحثی از قروه و بیجار نبود.

نقش منفی افشاریان فرماندار وقت سقز در پیشبرد امورات

دکتر امیر رشیدی به تغییرات فرمانداران در سال ۸۴ گفت: بر اساس قانون برای ایجاد دانشکده‌های دولتی اقماری وابسته به دانشگاه های مادر برای شروع کار باید مساعدت هایی از سوی خیرین یا دولت برای تهیه زمین، احداث ساختمان و ….انجام گیرد. همچنین نوع دانشکده باید در تکمیل دانشکده های دانشگاه مادر باشد تا سرعت کار در وزارتخانه تسهیل شود. متاسفانه روند کم توجهی به ساخت این دانشکده با تغییرات مدیریت اجرایی سقز شروع و کریم افشاریان فرماندار وقت سقز با تاکید بیش از حد بر ایجاد دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، توجه کافی به این مساله مهم نداشت که ایجاد دو دانشکده کشاورزی در استان ضرورت ندارد. لذا در دوران مسئولیت نامبرده، درخواست های متعدد دانشگاه برای جلب همکاری و تامین زمین برای احداث دانشکده در طی ۷ سال هیچ نتیجه‌ای نداشت، این در حالی بود که در بیجار و قروه، زمین دانشکده توسط خیرین تامین شد.

کارشکنی مرکز تحقیقات کشاورزی

مسئول سابق راه اندازی دانشکده سقز گفت: برای واگذاری مرکز تحقیقات بز مرخز تمام مسئولان شهرستانی و استانی موافقت نمودند، اما متاسفانه دکتر خضری مسئول وقت مرکز تحقیقات کشاورزی استان در مقابل این تصمیم ایستاد و نگذاشت این مساله به نتیجه برسد و امروز می بینیم مرکز پرورش بز مرخز تبدیل به انباری ویرانه شده و هیچ سودی هم برای سقز ندارد.

رشیدی با اشاره به ملاقات وی به همراه عده ای از اساتید دانشگاه کردستان با زاهدی وزیر وقت علوم در اوایل سال ۸۴، گفت: وزیر علوم رسماً دکتر قادرزاده را بعنوان نماینده تام الاختیار خود برای راه اندازی دانشکده انتخاب کرد ولی بدلیل عدم همکاری و هماهنگی بین وی، مسئولان شهرستان سقز و دانشگاه کردستان کار خاصی صورت نگرفت.

همکاری رحیمی شهردار سقز در سال ۹۱

دبیر شبکه ملی جامعه و دانشگاه افزود: در سال ۹۱ بنده بعنوان رئیس راه اندازی دانشکده انتخاب شدم، برای تامین زمین به هر دری زدم جوابی نگرفتم، نهایتاً در یک روز چهارشنبه برای تهیه زمین علیرغم عدم آشنایی قبلی به دیدار عثمان رحیمی شهردار وقت سقز رفتم و موضوع را با نامبرده مطرح کردم . وی بلافاصله با دو نفر از معاونینش یک جلسه را در حضور من تشکیل داد و تصمیم گرفتند روز جمعه هم در شهرداری بمانند و در روز شنبه زمین مورد نیاز را در اختیار دانشگاه قرار دهند. وی ظرف ۳ روز زمین فعلی را برای ما پیدا کرد، مراحل اولیه واگذاری را انجام داد. خاطره خوب این همکاری هیچوقت از یاد نخواهد رفت. البته داستان موافقت با واگذاری آن زمین در مسکن و  شهرسازی استان کردستان بسیار پیچیده و وقت گیر بود. نادر فخری فرماندار وقت علیرغم همکاری مناسب با دانشگاه، در تامین بودجه ۵۷ میلیون تومانی برای خرید زمین از مسکن و شهرسازی و واگذاری آن به دانشگاه کردستان با مشکلات اداری روبرو گردید. ناچاراً رئیس وقت دانشگاه کردستان مجبور شد از محلی داخلی آن را تامین کند.

۴ سال است شهرداری و مسئولان سقز جاده دسترسی دانشکده را مشخص نکرده اند

وی افزود: خارج از موضوعات جانبی و جناحی باید گفت بعد از رفتن حسین فیروزی از فرمانداری، تنها کسی که صادقانه با دانشگاه همکاری کردند عثمان رحیمی بود که با کنار رفتن وی، از سرعت تحقق ایجاد دانشکده سقز به شدت کاسته شد. از زمان رفتن نامبرده از شهرداری تا حالا مدیریت اجرایی شهرستان و شهرداری سقز نتوانسته است جاده دسترسی به دانشکده را برای ما معلوم نماید. ساختمانی که در طول ۴ سال هنوز جاده دسترسی به آن معلوم نباشد و شهرداری با مالکین نتواند به توافق برسد، ما چکار باید بکنیم؟ ما از کدام مسیر آب، برق، گاز، اینترنت و تلفن و… را برای دانشکده تامین نماییم؟ هنوز مسیر دسترسی به ساختمان دانشکده را مشخص نکرده اند، در جلسات هم فقط وعده می دهند.

نماینده سابق سقز و بانه یک ریال کمک نکرد/ نمایندگان سابق قروه و بیجار عامل راه اندازی دانشکده این شهرها بودند

وی به کمک و همیاری نمایندگان مجلس به راه اندازی دانشگاه های دولتی در سایر شهرها اشاره و گفت:  از طرف مرادی نماینده سابق قروه در طی سه سال مبلغ  ۹ میلیارد تومان به دانشکده قروه کمک مالی شده است، وی هم اکنون به عنوان یکی از حامیان دانشگاه کردستان قرار است مورد تقدیر قرار گیرد. همچنین بهمن مرادنیا نماینده اسبق بیجار و استاندار فعلی ۶ میلیارد تومان به راه اندازی دانشکده بیجار کمک کرده است،  اما محسن بیگلری نماینده سابق سقز و بانه، علیرغم حضور در مراسم کلنگ زنی و درخواست های متعدد ما و به رغم قول‌های فراوان در طی ۸ سال نمایندگی یک ریال به احداث دانشکده کمک نکرد، اینجانب در مراسم کلنگ زنی در حضور حاضران از وی درخواست کمک مادی و تلاش برای ایجاد ردیف مستقل بودجه برای ساخت دانشکده را نمودم. متاسفانه این درخواست برای وی خوشایند نبود، علیرغم پیگیری اینجانب این درخواست هیچوقت تحقق نیافت. همچنین قرار بود ساختمان مربوط به نهضت سوادآموزی یا مرکز آموزش کشاورزی را در اختیار ما قرار دهند که متاسفانه به نتیجه نرسید و همکاری لازم را نکردند.

مشکل در عدم همکاری مسئولان گذشته و حال سقز است

این عضو علمی دانشگاه کردستان با بیان اینکه وزارت علوم نسبت به سقز دید بسیار مثبتی دارد و بودجه احداث کامل دانشکده هم اکنون تامین شده، گفت: ولی در طی چند سال گذشته متاسفانه در مقایسه با شهرستان های قروه و بیجار نه در نماینده مجلس، نه در اغلب مسئولین شهر و نه در بخش زیادی از نخبگان و مردم از گذشته تاکنون، اراده ای برای تاسیس دانشگاه دولتی و کمک به راه اندازی دانشکده وجود ندارد. صادقانه عرض می کنم درد و گرفتاری سقز در خود این شهر است نه در جایی دیگر.

نقش دانشگاه ها در توسعه/ لزوم همکاری مسئولان

وی به اهمیت و آثار مثبت راه اندازی دانشگاه دولتی در شهرهایی مثل بناب، مراغه، زابل، شاهرود و… اشاره و افزود: راه اندازی دانشگاه و گسترش ارتباطات علمی و اکادمیک بعنوان بسترساز توسعه نقش مهمی ایفا می کند و در ایجاد اشتغال و بکارگیری نخبگان یک منطقه، راه اندازی مراکز مطالعاتی و پژوهشی دارد و می تواند به حل مسائل اجتماعی و فرهنگی کمک شایانی بکند اما متاسفانه در اغلب مسئولان شهرستان سقز اراده‌ای جدی و خستگی ناپذیر برای تحقق این مساله وجود نداشته است. امید است مسئولان فعلی، نماینده مجلس، فرماندار، نخبگان، شورای شهر و شهرداری با تجدیدنظر در رویکرد و اقدامات گذشته  به طور جد ما را یاری نمایند.

رشیدی تصریح کرد به محض حل معضل جاده دسترسی و تامین خدمات اولیه، ساختمان دانشکده سقز به اتمام خواهد رسید و جذب دانشجو صورت می گیرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل