شما اینجا هستید
اجتماعی » دومین جشنواره فیلم کوردی استانبول از ۲۴ تا ۲۹ مارس: مبارزه با سانسور علیه سینمای کوردی

به نوشته مزوپوتامیا، آدار تاش یکی از اعضای گروه سینمای بین المللی بین النهرین (مزوپوتامیا) و کیمته اجرائی جشنواره، در یک کنفرانس مطبوعاتی با حضور خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: «در حالی که بسیاری از جوامع از طریق سینما هویت خود را بازنمایی می کنند، کوردها و دیگر ملیت های مشابه آنها، با موانع زیادی در این زمینه دست و پنجه نرم می کنند.  از سیاست های همسان سازی (آسیمیلاسیون)  گرفته تا مشکلات مادی و معنوی موانع بسیاری بر سر راه پیشرفت سینمای کردی وجود دارد. ما اعتقاد داریم که کردستان باید با برگزاری این جشنواره ها گاهی در جهت مبارزه برای احقاق فرهنگ و هنر کردی بردارد.»تاش با یادآوری اینکه اولین جشنواره را در سال ۲۰۱۹ برگزار کرده اند، اظهار داشت: «کوردها در رساندن هنر خود به مخاطب با مشکلات بسیاری از جمله سانسورهای سنگین مواجه بودند. امروز هم فیلم های کوردی نمی توانند سالن پیدا کنند یا همچنان به شدت سانسور می شوند. این مشکلات همچنان ادامه دارد. بنابراین از طریق این جشنواره می خواهیم تا جایی که می توانیم بر موانع و محدودیت های اعمال شده بر سینمای کوردی فائق آییم. این جشنواره باید جایی باشد برای این که فیلمسازان کورد بتوانند فیلم‌هایشان را به نمایش بگذارند و آثارشان را به مخاطبان کورد و همه دوست داران سینما ارائه دهند.»

او درباره گزینش فیلم ها برای نمایش در جشنواره گفت: «ما به عنوان کمیته جشنواره معیارهایی را برای انتخاب فیلم ها تعیین کردیم. ما سعی کردیم فیلم هایی را انتخاب کنیم که از طبیعت، و ارزش های دموکراتیک حمایت می کنند.»

تاش افزود: «از همه کارگردانانی که فیلم های خود را به جشنواره ما ارسال کردند تشکر می کنیم. این فیلم ها که از کوردستان (کشورهای سوریه، عراق، ترکیه و ایران) و سایر کشورهای جهان که کردها در آن زندگی می کنند، برای ما ارسال شده اند با حضور کارگردان ها به نمایش در خواهند آمد.»

عضو کمیته اجرائی جشنواره، در پایان درباره فیلمی درباره کوردهای ایزدی که قرار است در افتتاحیه این جشنواه به نمایش درآید، گفت: «این فیلم به نام کوردهای ایزدی که توسط آماسی مارتیروسیان در سال ۱۹۳۳ فیلمبرداری شده و تاکنون به نمایش درنیامده است، فیلم افتتاحیه جشنواره ما خواهد بود. در روز افتتاحیه فیلم سازان کورد درباره سینمای کوردی و مشکلات آن به گفتگو خواهند پرداخت. ما از همه فیلم سازان، تماشاگران سینما و عموم مردم دعوت می کنیم تا از ۲۴ تا ۲۹ مارس در این جشنواره شرکت کنند.»

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل