شما اینجا هستید
اجتماعی » روز جهانی زن و نگاهی به وضعیت زنان در جامعه ما

نشمیل قادری، فعال اجتماعی

روز ۸ مارس بنام روز جهانی زن نامگذاری شده و هر ساله در چنین روزی در گوشه و کنار دنیا احزاب، انجمن ها و جنبش ها با برپایی گردهمایی ها و تشکیل کمپین ها و فعالیت های جمعی برای رفع تبعیض های جنسیتی، یکسان سازی حق و حقوق زنان و مردان تلاش می کنند.

تلاششان بر این است تا شاید بتوانند نگاه و واژه جنسیتی را حذف کنند و هنوز هم در کشورهای مختلف تلاش برای نیل به برابری و حقوق برابر ادامه دارد.

در ایران نیز با توجه به ساختار و شرایط تاریخی و فرهنگی، زنان با مشکلات و موانعی برای تحقق جایگاه و حقوق برابر مواجه هستند، و علیرغم تلاش های مستمر در سالیان متمادی برای رفع تبعیض و تحقق جایگاه واقعی زنان،  جدای از اقدامات انجام گرفته برای حل این مشکلات، نتایج عملی تحقق یافته ضعیف می باشد. با بررسی و واکاوی تمامی اقدامات انجام گرفته و با توجه به شرایط موجود باید گفت در ابتدا راه قرار داریم و متاسفانه هر ساله با طرح لوایح و قانون های جدید در جامعه، عملا وضعیت زنان تحولی پیدا نمی کند.

هر تحول و تغییری نیاز به زیر ساخت های فرهنگی- اجتماعی، اقدامات جدی و حمایت های قانونی دارد، اما فعلا این الزامات تحقق نیافته و ما زنان در شرایط فعلی و با وجود تنگناهای موجود، باید تغییر را از خود شروع کنیم لذا لازمست خود باوری و اتحاد داشته باشیم و در جهت توانمندسازی اجتماعی زنان، رفع تبعیض، آگاه نمودن و آموزش دادن صحیح و اصولی دختران جوان و نوجوان تلاش نمائیم و باید ثابت نمود نگاه جنسیتی نمی تواند مانعی بر سر راه پیشرفت و فعالیت های زنان در عرصه اجتماع باشد، یک زن با تمام خصایص و روحیات زنانه می تواند پا به پای مردان در جامعه حضور فعال و تاثیرگزار داشته باشد.

ترغیب به ادامه تحصیل در مقاطع عالی، حضور در مشاغل مختلف، فعالیت در عرصه کارافرینی هرچند کوچک، تشکیل انجمن ها و کانال های اطلاع رسانی برای آگاهی بخشی دختران جوان و نوجوان در این راستا ضروریست. برای پایان دادن به نگاه مردسالارانه در اجتماع و پاک کردن سنت ها و فرهنگ های تبعیض آمیز و قدیمی، که زنان ما را روز به روز به کنج و انزوا می کشاند،  باید قدعلم کرد تا دختران به این باور برسند آینده آنها تنها و تنها با دستان توانا و پشتکار خویش ساخته خواهد شد.

به امید روزی که دختران و زنان سرزمین من به تمام حق و حقوق  واقعی و انسانی خود برسند و بتوانیم جامعه ی یکسان و  برابر، شکوفا، مملو ترقی و موفقیت و فرصت های برابر داشته باشیم و زنان بتوانند نقش واقعی خود را در تحولات اجتماعی و توسعه همه جانبه ایفا نمایند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل