شما اینجا هستید
اجتماعی » رونمایی از کتاب «۱۰۰ پرتره کُرد»

سقزرووداو: با حضور جمعی از فعالان فرهنگی و دانشگاهی از کتاب «۱۰۰ پرتره کُرد» اثر عکاس بوکانی در تهران رونمایی شد.

روز پنجشنبه ساعت (۴ بهمن ماه) با برگزاری مراسمی در موسسه رعد واقع در شهرک غرب تهران،  کتاب «۱۰۰ پرتره کُرد» رونمایی شد.

این مراسم که به همت جامعه کُردهای مقیم مرکز  برگزار شد ، شخصیت های بنام هنری، علمی و ورزشی کُرد مانند دکتر قطب الدین صادقی ، دکتر محمد علی سلطانی، مهندس مصطفی بیگی ، استاد جمشید عندلیبی، دکتر فریبا مقصودی، استاد کیومرث قصری ، استاد صدیق تعریف و سید محمود دعایی … حضور بهم رساندند.

در ابتدا 《جمال الدین طاها》مدیر عامل جامعه کُردهای مقیم مرکز با اشاره به لزوم توجه استفاده از نخبگان در ساختار مدیریتی کشور گفت:دولت باید بتواند از نخبگان کشور و نخبگان کُرد در بدنه مدیریتی کشور استفاده کند و انتظار این است که بصورت واقعی به این امر توجه شود.
وی افزود: تشکل های مردم‌ نهاد بهترین وسیله برای معرفی نخبگان به دولت است و جامعه کُردهای مقیم‌ مرکز آمادگی این کار را دارد.

عکاسی در تحولات اجتماعی نقش بسزایی داشته است

در ادامه دکتر《قطب الدین صادقی》با اشاره به هنر عکاسی خاطرنشان کرد:یکی از پایه های رئالیسم‌ هنر عکاسی است و این عکاسی بود که تبدیل به هنر سینما شد.هنر عکاسی بر روزنامه نگاری هم‌ تاثیر گذاشت.

وی ادامه داد:هنر عکاسی در تحولات اجتماعی نقش مهمی داشت. عکاسی علاوه بر گزارش کردن‌ رویدادها و نقد اجتماعی و جابجا کردن خبر بصورت‌ ملموس ، بعدها در اثبات هویت بسیاری از فرهنگ‌ها نقش تعیین کننده ای بر عهده گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: تردیدی نیست که با هنر شاخصی سروکار داریم.در کُردستان خیلی کم و دیر به این‌ پدیده روی شد.تاثیر عکس و گزارش و فیلم تاثیر بسزایی بر فضای اجتماعی و سیاسی ایران و کُردستان داشته است.

وی یادآور شد:در کُردستان چند عکاس داریم‌ که تنها گزارشگر نیستند بلکه از این هنر برای انتقال فرهنگ کُرد به جهان‌استفاده می کنند.آقای لقمان رحیمی با شور و تلاش و ابتکار خود کارستانی انجام داده است.

دولت نباید وارد حوزه هنر و فرهنگ شود

دکتر صادقی درباره نقش فعالان اجتماعی گفت:کار ما نظارت‌ نیست کار ما دخالت در امور اجتماعی است.اعتقاد من‌ این‌ است‌ فرهنگ و هنر کار دولت‌ نیست و هر جا دولت ها دخالت کرده ، امور خراب شده است.بهترین کارهای هنر در کشور مستقل از قدرت بوده اند.هنرمند آنچه که خواست ملی است را تولید می کند.

استاد دانشگاه هنر تهران با اشاره به کار قابل تقدیر لقمان رحیمی توضیح داد: رحیمی از سطح گزارش چهره های شاخص جامعه کُردستان فراتر رفته است. او دو کار کرده است.یکی با دقت تکنیکی بالایی کار کرده است و دوم‌ شناختی است که از انسان ها دارد.دراوردن روانشناسی ادم‌ ها کار مهمی است که رحیمی انجام داده است.

هر ملتی باید خود روایتگر فرهنگ جامعه اش باشد

کارگردان‌ نامدار تئاتر کشور اظهار کرد:هر ملتی که بلد نباشد از خود روایت کند دیگران از آن ها روایت می کنند.روایتی که دیگران‌ می خواهند ، درست نیست و پر از سوء گیری است.

دکتر محمد علی سلطانی در خصوص هنر عکاسی در کشور گفت:عکاسی در کشور مدیون ناصرالدین شاه است و او یک‌ هنرمند عکاس بود و جز اولین عکاسان‌ جهان نامش ثبت شده است.او اولین‌ عکس سلفی را در تاریخ از خود گرفته است. در واقع اوج عکاسی در دوران‌ ناصری بوده است.

وی ادامه داد:سرآغاز عکاسی در کُردستان ، علی خان والی بود و مسیحی ها و یهودی ها در مناطق کُردنشین‌ نقش بسزایی در صنعت عکاسی داشتند.

کار آقای رحیمی سند متقنی است از فرهنگ‌ کُردها در تهران.

وی با انتقاد از مسئولان حوزه هنری تصریح کرد:مسئولان اگر بصورت عادلانه ببینند مردم‌ کُرد در همه حوزه ها در کشور بزرگترین‌ سهم را بر عهده داشته اند.بعنوان‌ سوال باید پرسید ، چرا کُردها حداقل یک‌ سالن‌ برای امور فرهنگی در تهران ندارند؟چند ماه است که برای گرفتن‌ یک سالن خون‌ دل می خوریم.در کشورهای جهان‌ سه چهارم کارهای فرهنگی را شهرداری ها برگزار می کنند ، اما متاسفانه مسئولان توجهی نمی کنند.

وی یاداور شد:در گذشته مغازه داران و سرمایه داران برای نشر کتب علاقه نشان می دادند اما چرا امروز میلیاردرهای کُرد در کارهای فرهنگی فعالیتی نمی کنند؟!

وی در پایان اشاره کرد:کُردها برای فرهنگ ایران‌ تولیدگر باشیم و بی تفاوت‌ نباشیم.

شایان‌ ذکر است ، کتاب «۱۰۰ پرتره کُرد» اثر «لقمان رحیمی» عکاس بنام بوکانی دربرگیرنده پرتره ۱۰۰ شخصیت بنام کُرد است که چاپ آن به گفته لقمان رحیمی ۱۰ سال طول کشیده است.این کتاب نفیس توسط انتشارات معتبر کلهر منتشر شده است.

در انتها با حضور مولف کتاب و چهره های شاخص کُرد مراسم رونمایی از ۱۰۰ پرتره کُرد برگزار شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل