شما اینجا هستید
اجتماعی » زندگی در جوار دام ها/ عافیت طلبی دامداران، بی همتی مسئولان

هسته اولیه این محله دراوایل دهه ۷۰ شکل گرفت. این محله بعد از سال ها تلاش و پیگیری نهایتاً در اواخر سال ۹۴ به عنوان محدوده شهری شناخته شد و اقداماتی در جهت ساماندهی و توسعه آن شروع شد اما این محله هنوز دارای مشکلات و نارسایی های عمده ای می باشد.

اهالی «تازه آباد» هنوز ۷۰ طویله را تحمل می‌کنند

   یکی از مشکلات حال حاضر در محله تازآباد که بسیاری از شهروندان مثل دوره های گذشته با خبرنگار ما در جریان گذاشتند، وجود محل های نگهداری دام سبک و سنگین در ابتدای محله است.

کوچه پس کوچه های آن پر از دامداری است، این را می‌شود از ماغ کشیدن گاوها، بع‌بع گوسفندان و مع مع بزها، فضولات حیوانی انباشه شده و انبارهای علف فهمید.

وجود این دامداری ها در محیط شهری تبعات بهداشتی، آلودگی زیست محیطی، عدم احساس امنیت بچه ها، بوی نامناسب و حشرات برای خانوارها و…به همراه دارد.

فلسفه مرغ و تخم مرغ

مناقشه بین ساکنان و دامداران تا حدود زیادی شبیه همان قضیه فلسفی مرغ و تخم مرغ است؛ اینکه اول تخم مرغ بوده یا مرغ. ساکنان می‌گویند اول آنها بودند و بعد دامداران آمدند و دامداران هم می‌گویند اول ما بودیم و بعد ساکنان آمدند، مساله ای که بیشتر از سوی دامداران و برای توجیه ماندن طویله ها در فضای شهری مطرح می شود، در حالیکه خودشان در مناطق دیگر سقز زندگی می کنند.

از یک طرف بیشتر ساکنین محل خواستار انتقال این دامداری ها به محل هایی خارج از شهر و رعایت بهداشت محله هستند و بدین خاطر نیز نهادهایی همچون شهرداری، بهداشت و درمان، جهادکشاورزی و… ملزم به اجرای این امر و جلوگیری از فعالیت دامداری ها در داخل شهر هستند و از سوی دیگر صاحبان دامداری ها در برابر این مساله مقاومت و جابجایی دامداری ها و محل های نگهداری دام را منوط به شرایطی نموده و هر سال به سال بعد موکول می کنند.

در این رابطه باید دامداری شغلی شریف و اتفاقا موردنیاز جدی جامعه برای تامین موادغذایی، ایجاد اشتغال مولد و…است، اما باید در محل مناسب خود انجام گیرد نه داخل شهر.

در کل باید گفت این معضل سال هاست که بازنمایی می شود اما مسئولان مرتبط از سال ۹۴ تاکنون از یافتن راهکار، پیدا کردن محلی مناسب برای ساماندهی دام ها و انتقال دامداری ها از داخل شهر ناتوان مانده اند، ضمن اینکه برخی دامداران همکاری نمی کنند و اصرار بر ماندن در تازآباد می کنند زیرا می دانند ماندن در این محله برای آنان هزینه کمتر داشته نیاز به حمل و نقل و نگهبان کمتر دارند، لذا جلب مشارکت آنان نیاز به اقناع و بسترسازی مناسب و قانونی دارد.

عافیت طلبی دامداران، بی همتی مسئولان

انتقال به مجتمع دام صالح بیگ، انتقال داوطلبانه به روستاهای اطراف، تشکیل تعاونی و ساخت مرکز عرضه و نگهداری دام در نزدیکی تاوه قران و…راهکارهایی بوده که تاکنون مطرح شده، حتی در جسله ای در فرمانداری سقز در مردادماه ضرب الاجل یک ماهه برای دامداران تعیین شد ولی در عمل اتفاقی نیفتاده است.

در کل باید نتیجه گیری کرد عافیت طلبی دامداران و بی همتی مسئولان و دستگاه های مرتبط باعث شده که مساله ای به این سادگی و مربوط به جمعی محدود به معمایی پچیده و هفت خوان رستم تبدیل شود.

 

ناهماهنگی ها و سلیقه کاری در صدور جواز ساخت و ساز

از دیگر مشکلات تازآباد که در سال جاری بیشتر دیده می شود ناهماهنگی و برداشت های سلیقه ای در مورد صدور جواز ساخت و ساز در کوچه پس کوچه های خاکی این محله است. در حالیکه در برخی کوچه ها در سال های قبل مجوز ساخت و ساز صادر و قسمتی از آن ساخته شده اند در سال جاری به بهانه های مختلفی مانند: قولنامه ای بودن، متراژ کم زمین ها، همجواری با کاربری های غیرمسکونی و…از صدور مجوز و حل مشکلات شهروندان جلوگیری می شود که نبود شهردار و برخی تصمیمات ناهماهنگی فعلی و گذشته، کم توجهی و ناهماهنگی شورای شهر باعث سرگردانی شهروندان شده و مراجعات آنان به فرمانداری، شهرداری و راه و شهرسازی نیز تاکنون نتیجه ای نداشته است.

توقف “اسفالت کوچه ها و خدمات دهی آب و فاضلاب”

اگر چه در سال های گذشته اقداماتی برای ساماندهی و اسفالت معابر، ساخت بوستان و ساماندهی رودخانه با هماکاری شهرداری و ستاد بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی، وصل انشعابات برق و گاز، تلفن، اینترنت، اقدامات آب رسانی و اجرای شبکه فاضلاب شروع شد اما غیر از ساماندهی رودخانه و ادامه ساخت بوستان بقیه موارد متوقف و با چالش مواجه شده است.

اسفالت معابر بدلایل مختلف از جمله مصرف قیرهای اختصاص داده شده به این محله توسط ستاد بازآفرینی شهری در جاهای دیگر و اختلاف به وجود آمده و عدم پیگیری جدی در سال جاری از سوی مدیریت شهری متوقف شده؛ حدود ۴۰ کیلومتر لوله کشی آب و دفع سیستم فاضلاب در سال های پیش انجام شد که بخشی از تازآباد را پوشش داد اما از سال گذشته به دلیل نبود اعتبارات ادامه کار متوقف و بسیاری از شهروندان با معضل نبود آب و مشکلات بهداشتی ناشی از نبود سیستم دفع فاضلاب دست و پنجه نرم می کنند.

نبود خانه بهداشت و کمبود فضاهای فرهنگی

نبود خانه بهداشت علیرغم جمعیت بالای محله، نبود دبیرستان خصوصاً دبیرستان دخترانه، فقدان زمین و باشگاه های ورزشی، عدم احداث کتابخانه عمومی و فضاهای فرهنگی، خاموشی اکثر چراغ های برق این محله در شب ها، رها کردن نخاله های ساختمانی در اطراف محله و… از دیگر مشکلات و کمبودهایی است که در تازآباد دیده می شود که در کنار دستگاه های دولتی و مدیریت شهری، همت خیرین و دلسوزان برای احداث خانه بهداشت، مدرسه و باشگاه های ورزشی امری ضروری می باشد.

راهکارها

حل مشکلات و معضلات این محلات نیازمند برنامه های جدی و هدفمند، اختصاص اعتبارات ویژه و جلب مشارکت عمومی است، در این راستا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

ـ تلاش برای جذب اعتبارات و حمایت های ویژه از سوی ستاد توانمندسازی و بازآفرینی شهری

ـ ساماندهی دامداری های تازآباد از طریق اقداماتی نظیر: برگزاری نشست مشترک منتج به راهکار عملی با دامداران و جلب همکاری آنان، انتقال بخشی از آنان به مجتمع های دام صالح بیگ و آدینان، انتقال داوطلبانه به روستاهای اطراف، تشکیل تعاونی و ساخت مرکز عرضه و نگهداری دام در نزدیکی کشتارگاه دام یا تاوه قران و… با عنایت به وعده های مکرر قبلی.

ـ افزایش اعتبارات و تسریع در ساخت بوستان محلی و طرح ساماندهی رودخانه
ـ جلب همکاری و همیاری مردم برای اموراتی نظیر: اسفالت مشارکتی معابر

ـ برنامه ریزی اداره ورزش و جوانان برای ساخت سالن ورزشی، خانه ورزش و زمین فوتبال در این محله

ـ احداث کتابخانه مشارکتی و محله ای توسط اداره کتابخانه ها و انجمن های مدنی
ـ همکاری اداراه فنی و حرفه ای، آموزشگاه ها و اصناف برای برگزاری دوره های حرفه آموزی ویژه زنان و جوانان.

ـ احداث خانه بهداشت و دبیرستان با همکاری خیرین.

گفتنی است این مشکلات بارها در رسانه های مختلف و شبکه های اجتماعی از جمله سقزرووداو منتشر شده که امید است مورد توجه نهادهای مربوط قرار گیرد.

ـ فردین مصطفایی، روزنامه نگار

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل