شما اینجا هستید
اجتماعی » سایه سنگین برنامه‌های «تمرکزگرایی توسعه» بر روی مناطق مرزی + حاشیه ها

دکتر امید قادرزاده ادامه داد: نکته قابل تأمل این است که از مجموع ۱۰۳ مقاله ارائه شده به دبیرخانه همایش بیشترین فراوانی مقاله معطوف به سیاست های توسعه بوده است و به بیانی دیگر اگر قرار است تغییری در این مناطق صورت گیرد این تغییر باید با تغییر ساختاری در برنامه های توسعه ای همراه باشد.

رئیس پژوهشکده کوردستان شناسی با اشاره به اینکه همایش جامعه شناسی مرز فرصتی برای تامل و بازاندیشی در سیاست ها و راهبردهای توسعه است، یادآور شد: با وجود راهبردهای حاکمیتی و تلاش های سازمان ها و نهادها، که در چهار دهه اخیر انجام شده، متاسفانه در عمل توسعه در مناطق مرزی ایران ماهیت «پروبلماتیک» پیدا کرده و مناطق مرزی ما از درد – توسعه نیافتگی – رنج می برند و این رنج زمانی مضاعف می شود که بدانیم نیمی از جمعیت ایران در مرزها ساکن بوده و در تقسیم اجتماعی و فرهنگی کار جایگاهی ندارند.

دبیر علمی همایش ملی جامعه شناسی مرز بیان کرد: انتظار ما از نمایندگان مناطق مرزی و دولتمردان این است که راهبرد توسعه مناطق مرزی را با حفظ هویت و با رویکرد امنیت مولد در دستور کار قرار دهند چرا که بدون اتخاذ راهبردها و سیاست هایی که خروجی آن بازتعریف جایگاه مشخصی برای مناطق مرزی در تقسیم ملی کار باشد، نمی توان امیدی به بهبود پایدار در این مناطق داشته باشیم.

رئیس مجمع نمایندگان کوردستان در مجلس هم با تاکید بر اینکه باید در سیاست‌های توسعه مناطق مرزی بازنگری شود، خاطرنشان کرد: کردستان در حال حاضر از نظر توسعه‌یافتگی جایگاه ۲۸ کشوری را دارد که یکی از دلایل آن همان مرزی بودن و سیاست‌های مربوط به آن است.
بهزاد رحیمی اظهار داشت: بر کسی پوشیده نیست که مناطق مرزی جزو محروم‌ترین مناطق هر کشور هستند که سیاست‌های اقتصادی مختلفی در کشور با هدف توسعه مناطق مرزی تدوین و تصویب می‌شود اما عملا شاهد اجرا نشدن یا اجرای ناقص آن هستیم.

رئیس دانشگاه کوردستان نیز در این همایش گفت: قراردادها و موافقت نامه و سیاست گذاری ها بر اساس تفاوت های حاکم بر کشورها صورت نگرفته و همین باعث ایجاد شکست هایی در ارتباطات بین المللی به ویژه در حوزه اقتصادی شده است.

 

🔺گفتنی است دومین همایش ملی جامعه شناسی مرز، سیاست های توسعه و حیات اجتماعی مرزنشینان امروز در دانشگاه کردستان آغاز و تا فردا ادامه خواهد داشت.
در این همایش ۲ روزه در قالب ۶ نشست تخصصی و ارائه ۲۸ مقاله به صورت سخنرانی به ابعاد مفهومی و نظری مطالعات مرز، تجربه زیسته مرزنشینی، سیاست های توسعه در مناطق مرزی با تاکید بر تغییرات خانواده، جمعیت و وضعیت آموزش در مناطق مرزی و چگونگی بازنمایی مرز در رسانه های ارتباط جمعی پرداخته می شود.

 

🔸حاشیه ها:
ـ حضور کمرنگ پژوهشگران و مسئولان از نکات قابل توجه در این همایش است.
ــ نماینده سقز و بانه در این همایش اظهار داشته از جمله این سیاست‌ها برای توسعه کوردستان: تصویب لایحه منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان، وجود بازارچه‌های رسمی در شهرستان‌های بانه، مریوان و سروآباد، وجود دو مرز رسمی باشماق و سیران بند و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی است که به منظور کمک به معیشت مرزنشینان و بهبود زندگی آنها مطرح شده است.
وی متاسفانه هیچ اشاره ای به مرزی بودن و محروم کردن عمدی شهرستان سقز از سیاست های فوق مانند منطقه آزاد و ویژه اقتصادی، بازارچه مرزی و… نکرده است، این می رساند مسئولان و نمایندگان فعلی مانند دولت قبلی در حق سقز اجحاف و کم توجهی می کنند و نماینده سقز در مجلس از همه شهرها اسم می برد به جز سقز.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل