شما اینجا هستید
اجتماعی » سخنی با نمایندگان جدید کوردستان در مجلس

سقزرووداو- تا یک ماه دیگر مجلس یازدهم و نمایندگان جدید مجلس شروع بکار خواهند نمود، لذا هم افزایی و عملکرد هدفمند مجمع نمایندگان استان بطور خاص و نمایندگان کورد و اهل سنت بطور عام در مجلس می تواند نقش نسبتاً موثری در پیشرفت و یا حل مشکلات کوردستان داشته باشد.

نمایندگان مجلس براساس قانون ‌اساسی، ۲ وظیفه قانون‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون و عملکرد نهادهای مختلف (از طریق مکانیسم های مختلف سوال، تذکر، انتخاب وزرا، استیضاح، تحقیق و تفحص و….) را برعهده دارند؛ البته براساس عرف حاکم بر فضای پارلمان ها، یک وظیفه دیگر را می توانیم برای نمایندگان خصوصاً نمایندگان شهرستان ها اضافه نمائیم و آنهم پیگیری مشکلات مردم و برنامه های توسعه ای است.

متاسفانه بررسی عملکرد ۱۰ دوره گذشته مجلس نشان می دهد که رویکرد نمایندگان و اولویت های کاری آنان نه براساس وظایف محوله قانونی و مطالبات مردم، بلکه در بیشتر موارد براساس مصلحت های نانوشته، گرایش‌های سیاسی و جریانی نماینده، ترجیح مسائل آنی و تبلیغاتی بر منافع عمومی، پیگیری عزل و نصب ها و….بوده و این آسیبی جدی فراروی نهاد پارلمان بوده است.

در سال‌های اخیر و در جریان انتخابات‌ها، ما با چند کلیدواژه مهم از سوی افکار عمومی روبه‌رو بوده و هستیم: فساد، رانت، استبداد، تغییر، شفافیت و عدالت.

مجلس بعنوان یکی از دستگاه های مهم نظارتی و مرجع قانونگذاری، اگر عزم جدی برای مقابله با فساد اقتصادی و رانت خواری داشته باشد و قوانین مشخص و روشنی در خصوص تعمیق و گسترش شفافیت و عدالت در جامعه تدوین و تصویب نماید قطعاً به عبور از مشکلات و فسادهای اقتصادی موجود و حرکت بسوی وضعیت بهتر کمک خواهد نمود. هنر مجلس یازدهم باید این باشد که در مصوبه‌های خود رانت ایجاد نکند و از ظرفیت تقنینی خود برای رانت‌زدایی و پیشگیری از فساد استفاده کند و شفافیت‌ها را افزایش دهد.

به نمایندگان مجلس، خصوصاً نمایندگان استان کوردستان توصیه می شود زبان گویا و صریح مردم کوردستان باشند، در موضوع گیری ها و ارائه طرح ها با شهامت در چهارچوب قانون از حقوق شهروندان دفاع نمایند، نظارت مستمر بر عملکرد نهادهای مختلف استان داشته و از آنان کار و خدمت مطالبه نمایند و از تنزل شان و جایگاه نمایندگی به عزل و نصب مدیران شهرستانی خودداری نمایند. نماینده باید نقدپذیر و زبان گویای کلیه اقشار جامعه براساس اخبار و تحلیل جامع باشد و ارتباط خود را با چند نفر یا جریانی خاص محدود ننماید.

کمک به جذب سرمایه گذاری (شرکت های دولتی، بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی) در کوردستان و آسیب شناسی موضوع فرارتر از حب و بغض های شخصی و گروهی، رونق تجارت مرزی و استفاده از ظرفیت مرزها و بازگشایی بازارچه های مرزی و جلوگیری از تضییع حقوق مردم در این رابطه، افزایش اعتبارات عمرانی و توسعه زیرساخت های استان و رساندن آن به حد متوسط کشوری، دفاع از حقوق سیاسی- فرهنگی کوردها و اهل سنت، حمایت از ایجاد طرح های بزرگ صنعتی و زنجیره های تولید را مورد توجه جدی قرار داده و از دادن وعده های خارج از حد توان و تعامل با مدیران ناتوان و متخلف خودداری نموده و شفافیت و نقدپذیری را از خود شروع و تبدیل به الگویی برای سایر مسئولان نمایند، به بسط فضای مدنی در جامعه و گفتمان سازی توسعه و آزادی کمک نمایند نه اینکه در جهت ایجاد فضای خفقان احتمالی را جامعه به بهانه های غیرقانونی حرکت نمایند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل