شما اینجا هستید
اجتماعی » سفر بی دستاورد وزیر میراث فرهنگی برای شهرستان های سقز و بانه

براساس اعلام رسانه های دولتی، افتتاح مرکز اقامتی تفریحی سپهر تابناک غرب در دیواندرە، افتتاح کاخ موزە خسرو آباد در سنندج و بازدید از چند مکان در سنندج و هورامان و پیگیری چند برنامە فرهنگی و گردشگری برنامه های این سفر بوده است.

در این رابطه ذکر چند نکته ضروریست:

– هرچند عرف است بعد از این سفرها، برخی مصوبات یا وعده های داده شده رسما اعلام شود اما خبری از این مساله نبود.

– در این سفر هم مثل سفر برخی مقامات قبلی، برخی شهرستان ها مانند سقز و بانه دوباره مورد بی توجهی مقامات استانی و کشوری قرار گرفتند.
جناب استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی، شفاف اعلام کنید دستاورد این سفر برای شهرستان ۷ هزار ساله سقز با هزاران اثر تاریخی بعنوان نگین تاریخی کوردستان و شمال غرب چه بوده است؟ چه حمایت هایی از شهر بانه و آرمرده بعنوان شهر صنایع دستی و شال بافی و یکی از مقاصد گردشگری تجاری صورت گرفت؟

– انتقادات جدی به وزیر و تیم سفر وی نیز مطرح است که چگونه بدون برنامه و شناخت دقیق از مشکلات اینگونه سفرها را انجام می دهند آیا سفر برای حل مشکلات و پیشرفت است یا صرفا رفع تکلیف و تبلیغاتی؟

حال برای مردم روشن کنید چه اقدامی برای احیا و حفاظت از قلعه تاریخی زیویه و غار کرفتو، اجرایی کردن محور گردشگری ویژه تخت سلیمان- کرفتو- زیویه- سقز و بازگرداندن غار کرفتو به سقز، معرفی سقز بعنوان شهر پارچه، ادامه کاوش ها و احیای قلعه های تاریخی ۳ تا ۶ هزار ساله سقز مانند قلعه صاحب، کانی نیاز، سایت مکریان، احیای بازار تاریخی سقز، راه اندازی سایت های گردشگری در سدهای لگزی و چراغویس تملک بناهای تاریخی مانند عمارت های کمانگر و فیض اله بگی و….صورت گرفته یا تصمیم به اجرای آن گرفتید؟

– آقای وزیر، خبر دارید در سایه تبعیض، کم توجهی و بی کفایتی ها، شهرستان سقز یک متر موزه ندارد آیا این مایه تاسف نیست؟ آیا در مقابل مردم و تاریخ و تمدن این ملت شرمنده نیستید؟ بررسی کنید وضعیت حمام ها و آثار تاریخی داخل شهر سقز مانند حمام حاج صالح و شیخی، کاروانسرای تاجوانچی و… چگونه است؟

– اما باید در کنار بی توجهی مقامات استانی و کشوری، باید از کم تحرکی مسئولان شهرستانی مثل نماینده مجلس و فرماندار هم انتقاد کرد.
چگونه است در مقابل این همه کم توجهی سکوت کرده اید؟ چرا نماینده در سفر وزرا حضوری ندارد و بیشتر جلسات چند نفره در دفترش را بر مطالبه گری از وزرا ترجیح می دهد؟ اگر تبعیض و بی عدالتی از سوی مقامات استانی است چرا رسانه ای نمی شود؟
سال هاست مقامات استانی دیدگاه غیرتوسعه ای به سقز داشته و بسیاری از امتیازات اقتصادی و مرزی را از این شهرستان استراتژیک سلب کرده اند که متاسفانه این دیدگاه در سال های اخیر افزایش یافته و نتیجه آن افزایش فقر، بیکاری، مهاجرت و آسیب های اجتماعی بوده، لذا مردم از نماینده بعنوان مقام عالی نظارتی انتظار پیگیری و جلوگیری از تداوم آن را دارند.

  1. حامداسعدی

    سلام بنظر من ابتداشورای شهروباهماهنگی نماینده ومسئولین مرتبط درسقز جلساتی برگزاروفهرست آوارتاریخی وگردشگری سقزرالیست کرده وباپیشنهادات لازم ازقبیل بودجه، نیازها، وانتقادات وپبشنهادات سازنده به وزارت گردشگری ارسال کنند، درمرکزنماینده خودپیگیرباشدتابه سرانجام میرسد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل