شما اینجا هستید
اجتماعی » مدیریت شهری سقز در افق ۱۴۰۴، چالش ها و راهکارها/ محسن مصطفایی*

سقز امروز با همه زشتی ها و زیبایی هایش، با همه داشته ها و نداشته هایش، نماد و نمود یکی از قدیمی ترین شهرهای منطقه بشمار آمده و به عنوان شاهراه ارتباطی شمالغرب با جنوب و جنوب غرب، پتانسیل های بلقوه زیادی دارد که می تواند، شکوفا گردد.
اینک در اوایل ورود به قرن جدید، می توان به گذشته نگریست، و روزگار رفته بر سقز را بازخوانی کرد.
در دوره کنونی باید رویکرد نوینی را مد نظر قرار داد و این رویکرد برآن باشد تا “انسان” را محور تلاش خود قرار دهد و همه ساز و کارهای دخیل در فرآیند مدیریت شهری را حول محور کیفیت و رفاه زندگی انسان در شهر سقز ساماندهی نماید.
در این راستا اندیشیدن به مفهوم “سرمایه اجتماعی” با هدف پی ریزی مجدد ساختار اعتماد مردم به نهاد شهرداری و باور مردم به این سازمان و تغییر نگرش آنها از شهرداری به عنوان نهادی صرفاً اقتصادی به نهادی خدمت رسان و اجتماعی که پایه های خود را بر اعتماد و تعامل با مردم شهر استوار ساخته است اهمیت و محوریت اساسی دارد.

در این مقاله سعی بر این است که افق و برنامه ۴ ساله مدیریت شهری را در حوزه های مختلف شهری ارایه نماید که در این راستا باید عنوان داشت که معضلات و چالش های فرا روی شهرداری سقز در دو دسته کلان و خرد قابل ساماندهی بوده و با تعامل و هماهنگی های مدیریت شهری در مدت کوتاهی می توان بر تمامی مشکلات فایق آمد و استفاده از کلمات کشتی به گل نشسته و… حرف افراد ناتوان و غیر مدیر بوده و این دیدگاه غلطی است، چه بسا شهرداری سقز پتانسیل های زیاد و جای کار بسیار دارد و در این راستا بخشی از مهمترین آسیب ها، مشکلات و برنامه ها و پیشنهاداتی، برای مدت ۴ سال و جهت خروج از وضعیت فعلی شهرداری سقز نگاشته شده که به شرح زیر از نظرتان می گذرد.

حوزه سرمایه گذاری و حقوقی

-تعیین تکلیف ساختمان مجتمع تجاری گلان از دو لحاظ: یکی تعیین تکلیف قضایی و حقوقی فردی که به عنوان سرمایه گذار در این پروژه دخیل است و دوم اینکه برنامه ریزی برای استفاده و بهره برداری از این ملک که میلیاردها تومان برای آن هزینه شده است.

-تعیین تکلیف و رفع مشکلات اداری و قانونی زمینی که جنب مجتمع تجاری گولان جهت احداث هتل به سرمایه گذار واگذار شده و مغازه های خیابان ماموستا زاهدی، خیابان دکتر خالدی و مجتمع صنوف آلاینده که سرمایه های عظیم بوده که چندین سال است بلاستفاده مانده اند و روز به روز عمر مفید بهره برداری از آنها به هدر می رود و در صورت تعیین تکلیف منبع پایداری مالی برای شهرداری است.

-پل تجاری دو طبقه بر روی رودخانه سقز که طی قراردادی با مشارکت بخش خصوصی و شهرداری انجام شده که در صورت عدم تعیین تکلیف آن و احقاق حق شهرداری به صورت شفاف و روشن، این پروژه تبدیل به بانک شهر دیگری برای شهرداری و شهر سقز خواهد شد.

-تعیین تکلیف پروژه سرمایه گذاری ساختمان پزشکان که یکی از مرغوبترین زمین های شهر زخمی شده و بلاتکلیف رها شده است و رفع ابهاماتی که در مورد این پروژه مطرح است.

-پیگیری، تعیین تکلیف و توافقات لازم با سازمان تامین اجتماعی که دو پلاک زمین شهرداری جهت بدهی شهرداری به این اداره در وثیقه آنها بازداشت شده و بتوان زمین ها را با قیمت روز فروخت و بدهی را تسویه نمود.

_تهیه طرح جامع مطالعاتی و توافقات لازم با ادارات مربوطه جهت لایروبی و امکان بهره برداری توریستی- تفریحی از رودخانه سقز، هر چند زمان بر و کش و قوس های زیادی دارد، اما پتانسیل های بلقوه زیادی دارد و با مشارکت بخش خصوصی امکان بهره برداری از آن وجود داشته و منبع درآمد پایدار و نقطه عطفی جهت پیشرفت و توسعه سقز خواهد بود.
-و…
لذا با تعیین تکلیف و رفع مشکلات پروژه های فوق که عمدتا در بخش سرمایه گذاری است، می توان گفت که در راستای کسب و ایجاد درآمد های پایدار شهری حرکت شده است و پر و بال شهرداری برای حرکت به سوی عمران و آبادانی شهری باز شده است.

حوزه اداری- مالی

-حل مشکل بدهی بانک شهر که بخشی از آن تسویه شده و قسمت دیگر آن را باید با پیگیری و رایزنی های لازم از محل اوراق خزانه نوع دوم و… انجام که با تسویه آن، چند ملک مرغوب شهرداری که در وثیقه آن بانک قرار دارد، آزادسازی خواهد شد و این پتانسیل مهمی برای شهرداری خواهد بود که با مشارکت سرمایه گذار می توان از آنها در زمینه های مختلف بهره برداری نماید.

-نیروی انسانی کارآمد، متخصص و کاردان مهمترین رکن توسعه هر سازمانی است که میطلبد در حوزه های مختلف شهرداری براساس توانمندی، کارآمدی، تخصص، تجربه و صداقت کاری از پرسنل این نهاده برای حداکثر کارایی بهره گرفت و آن را ساماندهی نمود.

-تقویت روحیه خلاقیت و نوآوری جهت بهره گیری از روش های نوین علمی و تخصصی و… در بخش ها مختلف

– با توجه به برخی بدهی های از جمله: بدهی تامین اجتماعی و برخی معوقات پرسنل، طلب پیمانکاران و… در حوزه مالی لازم است، با هماهنگی سایر بخش های درآمدی برنامه ریزی لازم برای پرداخت آن داشته و سیاست انقباض مالی و کاهش حداکثری و حذف هزینه های اضافی و غیر ضروری در تمامی حوزه ها را بیش از پیش مدیریت نمود.

-تقویت و توجه بیشتر به واحد درآمد شهرداری جهت وصول مطالبات شهرداری و افزایش درآمدها

-تامین نیروی کاری در بدنه اجرایی نهاد از جمله: تنظیف، فضای سبز، سد معبر و…در حد رفع نیاز و مشکلات فعلی که اکنون دردسرساز شده است.
-آبدیت و به روز نمودن چارت سازمانی شهرداری
-برگزاری دوره های آموزشی و تخصصی برای کارکنان در زمینه های مختلف کاری و اداری

حوزه عمرانی و ترافیک شهری

-علاوه بر انجام وظایف جاری این حوزه از قبیل آسفالت، شن ریزی و جدولگذاری معابر سطح شهر اجرای چند پروژه زیر اساسی و مهم از جمله:
-اجرای بلوار ۴۵ متری شهرک دانشگاه و ۴۵ بهارستان در صورت رفع معارض آن از سوی سایر حوزه های مربوطه شهرداری

– اجرای زیرساخت های ارتباطی یعنی معابر اصلی در محلات حاشیه ای از جمله: قوخ، صالح آباد، نشمیلان و…

-تهیه طرح جامع مطالعات ترافیکی و اجرای چند طرح اولویت دار و اصلاح هندسی هایی که بتواند رافع مشکلات ترافیکی در هسته مرکزی شهر از جمله میدان استقلال و ماموستا هیمن و… باشد و خودداری از اقدامات نقطه ای در این حوزه.

خدمات شهری و موتوری

-با توجه به فرسودگی ماشین آلات در اغلب حوزه ها می توان با رایزنی و دریافت وامی حدودا ۵ الی ۱۰ میلیارد تومانی بدون بهره از سازمان شهرداری ها برای بهسازی ماشین آلات و رفع مشکلات این حوزه به عنوان بازوی اجرایی این نهاد قدم برداشت.

-ساماندهی و رفع سدمعبر و همزمان جانمایی آنها در محلات سطح شهری
-با هماهنگی ادارت مرتبط حل مشکلات چوبداران تازه آباد و انتقال آن به خارج از محدوده شهری
– احداث نمایشگاه دایمی با هماهنگی سایر حوزه های مرتبط
-گسترش فضای سبز از جمله احداث چند پارک محله ای به ویژه در نقاط حاشیه ای و کمتر برخوردار و تکمیل چند پارک نیمه کاره از جمله: فاز دوم پارک گولان، تپه مالان، شهید آوینی و…
-رفع مشکل قرارداد با پیمانکار حوزه پسماند و راه اندازی تفکیک پسماند از مبدا

شهرسازی و املاک و مستغلات
-اجرای شعار «در خانه در شهرداری باشیم» یعنی انلاین کردن ارایه خدمات و تقویت و به روز نمودن سخت و نرم افزاری حوزه شهرسازی جهت تسهیل در خدمات رسانی، کاهش خطای کارشناسی و تبعات حقوقی ناشی از آن، دسترسی راحت تر و تسریع در انجام امورات

– در صورت امکان تمرکز زدایی به ویژه در بخش شهرسازی و منطقه بندی آن در راستای خدمات رسانی مناسب تر، جلوگیری از مراجعه حداکثری به بافت مرکزی شهر و نارضایتی شهروندان و ایجاد مشکلات ترافیکی و ازدحام و شلوغی.

– آنلاین نمودن سیستم شهرسازی و ثبت پرونده های ممیزی املاک که هزینه زیادی طی سال های گذشته جهت انجام آن صرف شد و می تواند امار و اطلاعات حوزه شهرسازی در مورد سطح شهر را به روز نموده و در راستای افزایش درآمد عوارضات و نوسازی قدم برداشت.
-اهتمام جدی تر جهت احقاق حق شهرداری در زمینه تعاونی ها، توافقات با مالکین و…
-اعتای امتیازاتی برای پویا و زنده سازی بافت کهنه و مرکزی شهر و انجام تدابیر لازم با ادارات مرتبط برای جلوگیری از ساخت بی رویه مسکن مهر ها و مسکن ملی در اخر خیابان شهدا، چون معابر این مسیر دیگر ظرفیت و پاسخگوی این خیل جمعیت را نداشته و مشکلات و تبعات جدی در آینده به دنبال خواهد داشت.
-ضرورت ساماندهی و آنلاین نمودن حوزه املاک و مستغلات شهرداری در راستای تحقق درامدهای پایدار و شفاف و مشخص بودن درآمدها در این حوزه

حوزه ارتباطات و امور فرهنگی و زیباسازی شهری

-با توجه به اهمیت حوزه ارتباطات و امور فرهنگی و زیباسازی شهری در دنیای امروز، باید خاطرنشان ساخت که این حوزه تاکنون آنطور شاید و باید به آن توجه نشده است و در این دوره برای جبران بخشی از این بی تفاوتی ها و پاسخگویی به بخشی از درخواست های شهروندان، موارد زیر را باید مد نظر قرار داد.

-معرفی شهر سقز با مشورت و همفکری پیشکسوتان این عرصه در یکی از حوز های فرهنگی به عنوان شهر خلاق در یونسکو و فراهم کردن زمینه و زیر ساخت آن.

-معرفی یک روز در تقویم به عنوان روز سقز و برگزاری آیین ها و مراسم هایی درخور این روز.

-اجرا و نصب چند المان مرتبط با زمینه فرهنگی و تاریخی سقز در میادین سقز از جمله: آزادی، جمهوری، مکریان و همچنین ساماندهی ورودی های شهر به عنوان دروازه ورودی با اولویت ورودی سقز-سنندج.

– اجرای نورپردازی و مبلمان های شهری در نقاط مختلف شهر با بهره گیری از نظرات کارشناسان تخصصی این حوزه.
-احداث موزه شهری با همکاری اداره میراث فرهنگی و راه و شهرسازی
– تولید محتوا، فیلم و تیزرهای آموزشی در راستای ارتقای سطح فرهنگ شهروندی و درصورت امکان برگزاری چندین سمینار و همایش تخصصی در زمینه مسایل و آسیب های اجتماعی حاکم بر شهر با همکاری نخبگان و دانشگاه ها، اصناف و…

سازمان های آتش نشانی و اتوبوسرانی

-تبدیل به احسن و بهسازی اتوبوس ها و ماشین های این سازمان ها با توجه به عمر بالای آنها.
-ضرورت احداث ایستگاه چهارم آتش نشانی در مسیر بلوار کردستان
-تهیه برخی تجهیزات مدرن در حوزه آتش نشانی و نردبان هیدرولیک با توجه به افزایش بلند مرتبه سازی و رشد عمودی شهر در چند سال اخیر و…

کارخانه آسفالت و قطعات بتنی

-هر چند که تجهیزات این حوزه نیز زیاد به روز نیست اما با تقویت و تجهیز این مجتمع از جمله: خرید دستگاه تولید قطعات بتنی رنگی، آزمایشگاه بتن و راه اندازی کارگاه بتن آماده جهت درآمدزایی و تسریع و تسهیل در بتن ریزی معابر سطح شهر با توجه به افزایش سرسام آور قیر و… چرخه تولید آن را کامل تر نمود.

امید به آینده ای آبادتر و حرکت به سمت فردای بهتر میسر نخواهد شد، مگر با همت و تلاش همه مدیران شهری و با مشارکت و اطمینان و همراهی همه شهروندان؛ “سقز؛ نگین تاریخ و تمدن استان کردستان” برای بهتر شدن، نیاز به تعامل و همراهی روزافزون همه شهروندان و مدیران دارد.

*روزنامه نگار

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل