شما اینجا هستید
اجتماعی » سلام سقز به سینما

این مجموعه، دارای ۳ سالن نمایش فیلم بوده که قابلیت استفاده برای برگزاری کنسرت، اجرای تئاتر، همایش و جلسات پیش بینی شده است. مجموعه دارای گالری، کافه کتاب، کافی شاپ و بوفه و سالن دارای گنجایش ۴۵۰ نفر است که امکان نمایش روزانه چندفیلم را دارا بوده همچنین سینما مجهز به سیستم صوت و نمایش روز دنیا است.

ساخت پردیس سینمایی در ۲ سال گذشته به همت‌ حوزه هنری کوردستان، استانداری، سازمان‌مدیریت، فرمانداری و آموزش و پرورش سقز صورت گرفته است.

امین مرادی رییس حوزه هنری کوردستان در این مراسم گفت: توسعه زیرساخت ها و مراکز فرهنگی، حمایت از تولیدات فرهنگی و هنری از رویکردهای ما بوده که می توان به ساخت چند سالن سینما، حمایت از تولیدات فیلم کوتاه و درخشش کارگردانان سقزی در این جشنواره و… اشاره نمود.

وی خاطرنشان ساخت: مجتمع سینمایی مهر سقز بعنوان نمایندگی حوزه هنری در راستای حمایت از هنرمندان و شکوفایی استعدادها برنامه های ویژه خواهد داست.
مرادی یاداور شد: همزمان با این‌ پردیس، ۲ پردیس سینمایی در شهرهای سنندج (۴ سالن)‌ و بیجار (۲ سالن) نیز به بهره بهره برداری رسید، که هم اکنون ۱۳ سالن سینما در استان کوردستان فعال است که بالاتر از میانگین کشوریست.

فرماندار ویژه شهرستان سقز هم گفت: ساخت سینما از مطالبات به حق مردم شهرستان سقز بوده که با همت مسئولان کشوری، استانی و شهرستان تحقق یافت و ساخت این پردیس می تواند نقش مهمی در توسعه فرهنگی و هنری داشته باشد.

کامل کریمیان به ساخت چند پروژه بزرگ در سقز مانند کنار گذر، سینما، سد چراغویس، تصفیه خانه شماره ۲ آب سقز، اتمام فاز یک فرودگاه سقز، بیمارستان شفا و….اشاره کرد و گفت: شهرستان سقز بعنوان شهرستان استراتژیک و مرکزی در منطقه، در مسیر توسعه قرار گرفته که تحقق کامل آن و تبدیل سقز به مرکز استان نیازمند پیگیری جدی و پشتیبانی مردم است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کوردستان هم در این آئین یکی از مشکلات اصلی توسعه کشور را کم‌توجهی به مشکلات و مطالبات فرهنگی و اجتماعی دانست و گفت: این مساله موجب افزایش آسیب های اجتماعی شده است
بهرام نصرالهی زاده افزود: توسعه مراکز فرهنگی از اساسی ترین مسائل توسعه و مطالبات جامعه است و باید در کوردستان توجه ویژه ای به این امر بشود.

بهزاد رحیمی نماینده مجلس هم ضمن با اهمیت خواندن ساخت سینما گفت: ساخت سینما، تئاتر و موسیقی از محورهای مهم توسعه فرهنگی در سقز بوده لذا ساخت پلاتوی تئاتر و بازسازی مجتمع فرهنگی در سقز امری مهم است.

وی با ادعای هجمه فضای مجازی به افراد و خانواده ها در کشور و ولنگاری در این حوزه گفت: طرح صیانت از فضای مجازی برای ساماندهی این حوزه توسط برخی نمایندگان تهیه شده است.
رحیمی خواستار خودکفایی در حوزه اینترنت و طراحی پلاتفرم های بومی شد و گفت: البته طرح باید بصورت کامل در مجلس بررسی شود و کسب و کارهای اینترنتی درنظر گرفته شوند.

در ادامه رئیس حوزه هنری کشور گفت: قلب سینما باید برای مردم بتپد و سینمای حوزه هنری در این راستا حرکت می کند.
دادمان گفت: استعدادیابی، مضمون یابی، تولید آثار جذاب، توزیع عادلانه بسترها و توسعه زیرساخت ها، تشکیل زنجیره سینما مهر در کشور، تقویت جریان تولید محتوا، ارایه مطالب خانواده محور، شکل گیری تنوع پخش حرفه ای، توجه به بسترهای نوین پخش آثار و….از اهداف حوزه هنری در حوزه سینماست.
وی افزود: تا پایان سال ۱۴۰۲ تعداد سینماهای زیرنظر این حوزه به ۴۰۰ سالن خواهد رسید.

در پایان مراسم از دست اندرکاران ساخت پروژه سینما و  عوامل فیلم درخت گردو از جمله ماهان و مهیار کریمی، بازیگران خردسال سقزی تقدیر شد.

سپس فیلم درخت گردو روی پرده رفت این فیلم با حضور بازیگران سقزی از جمله اسماعیل پاشایی و برادران کریمی یکی از ۲۲ فیلم راه یافته به جشنواره فیلم فجر بود که داستان بمباران شیمیایی سردشت و پرپرشدن فرزندان قهرمان فیلم “وه ستا قادر”، مشهور است.

 

– حاشیه های مراسم:
– اجرای برنامه های متعدد دف نوازی و آهنگ های مذهبی در ابتدای آئین، با افتتاح سینما همخوانی نداشت.

– در این مراسم سخنرانان مدام حوزه فرهنگ و هنر را در سینما و تئاتر خلاصه کردند و کمترین بحثی در مورد ساخت موزه، کتاب و… در سقز نکردند.

– باز هم ترافیک سخنرانی مسئولان در وضعیت کرونایی، حاضرین را کلافه کرده بود. جالب اینجا بود که حتی یک هنرمند و پیشکسوت فرهنگی فرصت سخنرانی پیدا نکرد.

– فرماندار ویژه سقز و نماینده سقز و بانه در این مراسم سیگنال های گله مندی برای یکدیگر ارسال کردند، فرماندار برخی منتقدین را دارای غش خواند اما نماینده گفت ما غش نداریم ولی فرودگاه آماده افتتاح نبود و الی باید امروز میهمانان ما با هواپیما به سقز می آمدند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل