شما اینجا هستید
اجتماعی » سیمای تکیده محله قه وه خ سقز

به گزارش سقزرووداو؛ کم توجهی و بی برنامگی برای ساماندهی، بازآفرینی، توسعه و تحول این محله همچون محلات حاشیه ای دیگر باعث شده تا همچنان و پس از ۱۵ سال از الحاق آن به محدوده شهری، سیمای نامتوازن شهری، فقدان امکانات مناسب شهری، نبود یا کمبود فضاهای عمومی و خدماتی مناسب، آمار بالای بیکاری و فقر، معابر خاکی و نامناسب و…به همراه مشکلات دیگری بر این محدوده سایه افکنده باشد.

فقدان سیاستگذاری ها و برنامه ریزی های مناسب و معطوف به توسعه، بوروکراسی اداری و فقدان برنامه جدی نهادهای مسئول برای حل مشکلات و معضلات این محلات از جمله: ستاد توانمندسازی و بازآفرینی شهری با محوریت وزارت راه و شهرسازی و مدیریت شهری، وعده های مکرر و غیرقابل تحقق یافته از سوی مسئولان مختلف در سال های گذشته تاکنون و انجام اقدامات مقطعی و غیرپیوسته و غیرهدفمند، ضعف بنیه اقتصادی بخش زیادی از جامعه خصوصاً ساکنان حاشیه ای، کمبود اعتبارات و ضعف بنیه مالی شهرداری ها در سال های اخیر، نبود زمین با کاربری برای بخش های خدماتی و عمومی و… باعث تداوم مشکلات و معضلات شده و رنج این مشکلات بر دوش شهروندان سنگینی می نماید.

برای چندمین بار در سال های اخیر جهت بررسی مسائل و مشکلات این محله ضمن بازدید میدانی، گفتگوهایی با ساکنان و فعالان اجتماعی این منطقه داشتیم که اهم این موارد به شرح زیر از نظرتان می گذرد:،

 

الف- مشکلات عمرانی و شهری

ـ وضعیت نامناسب و خاکی اکثر معابر و کوچه: اکثر کوچه ها دارای سراشیبی و ناهمواری های متعدد بوده که در زمان بارندگی تردد در آنها با سختی صورت می گیرد یا غیر قابل تردد هستند و هنوز اقدام چشمگیری برای آسفالت مشارکتی صورت نگرفته است، گرد و غبار ناشی از این کوچه های خاکی مشکلات زیادی هم برای منازل ایجاد نموده است.

ـ عدم اسفالت کامل ۲ خیابان جدیدالاحداث ۱۶ متری (اخیرا قسمتی از خیابان ۱۶ متری جلو مسجد اسفالت شد)

-بافت ناهمگون شهری و نبود فضای مناسب با کاربری فضای سبز و خدماتی

ـ موقوفه  اعلام کردن بخشی از زمین ها و املاک قه­وه­خ که باعث سردرگمی و مشکلات عدیده ای برای ساکنان در سال های اخیر شده است و پرونده هایی برای این مساله در نهادهای اداری و قضایی تشکیل شده است.

ـ نامناسب بودن زیرساخت های سیستم فاضلاب کشی و همچنین عدم دفع فاضلاب برخی کوچه های انتهایی محله به دلیل نبود معبر جهت انتقال لوله ها که مشکلات زیست محیطی و بهداشتی به وجود آورده و ساکنان برای تخلیه چاه فاضلاب مجبورند از میاندواب خودرو مخصوص را اجاره کنند که هزینه بالایی برای آنان دارد.

ـ عدم ساماندهی و استفاده از چشمه آب طبیعی روستا برای موارد غیرآشامیدنی
ـ کمبود مخزن بزرگ یا سطل زباله

ـ نیمه کاره رها شدن بتن ریزی برخی کوچه ها در سال گذشته به دلایل نامشخص

ـ عدم اختصاص اعتبارات و تسهیلات با سود کم جهت نوسازی بافت قدیمی این محله از سوی نهادهایی مانند راه و شهرسازی، بانک ها، بنیاد مسکن و….

                                           

 

ب- فرهنگی و ورزشی

ـ نبود سالن ورزشی سقف پوشیده و امکانات ورزشی مناسب

ـ نبود فضای سبز، زمین ورزشی و پارک و بوستان محله ای برای کودکان؛ دیدن صحنه های فوتبال کودکان در زمین های کشاورزی و خاکی بسیار تاسف بار است.

ـ نبود فضای فرهنگی همچون: کتابخانه عمومی مناسب؛ البته باید خاطرنشان ساخت اخیراً به همت انجمن هیوای زانست از نهادهای مدنی فعال در عرصه توسعه و ترویج کتابخوانی در شهرستان سقز، کتابخانه ای برای مردم این محله همراه با سالن مطالعه نسبتا مناسب راه اندازی شده که غنی سازی و توسعه کمی و کیفی آن نیازمند همت و حمایت خیرین و دوستداران فرهنگ  می باشد.

ـ نبود مراکز فنی و حرفه ای و مهارت آموزی برای توانمندسازی شهروندان خصوصاً زنان و جوانان.

ـ لزوم تجدیدنظر در نامگذاری و نگارش نام محله و معابر آن که سال هاست برای مردم مشکل ایجاد نموده و تاکنون برای تغییر آن اقدامی صورت نگرفته است، قبلا نام های متعددی مانند شهرک نور و غیره از سوی ساکنان محله به شورای شهر و شهرداری پیشنهاد شد ولی تا به امروز اقدامی نشده است.

ـ کمبود فضای آموزشی (مدرسه و دبیرستان( با توجه به افزایش جمعیت ساکنان این محله.

 

ج- بهداشت و درمان:

ـ نبود پزشک ثابت در خانه بهداشت این محله به دلیل نرسیدن جمعیت محله به ۱۲ هزار نفر علیرغم دوری از مرکز شهر و مشکلات عدیده در این حوزه.

ـ رها کردن زباله ها و نخاله های ساختمانی در قسمت پایین محله منتهی به رودخانه.

 

د- وضعیت اینترنت و تلفن:

ـ ضعف آنتن دهی موبایل در نزدیکی مسجد جامع نور، ضعف شدید آنتن دهی و اینترنت موبایل در اطراف مسجد امام شافعی.

ـ سرعت پایین اینترنت پرسرعت خانگی و حتی موبایل.

 

      

ـ راهکارها

حل مشکلات و معضلات این محلات نیازمند برنامه های جدی و هدفمند، اختصاص اعتبارات ویژه از سوی مدیریت شهری، ستاد بازآفرینی شهری با محوریت وزارت راه و جلب مشارکت عمومی است، در این راستا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

ـ تلاش برای جذب اعتبارات و حمایت های ویژه از سوی ستاد توانمندسازی و بازآفرینی شهری، که در این راستا تلاش مضاعف جهت اخذ سهمیه قیر برای اسفالت معابر اصلی و خیابان ها، ساخت فضاهای ورزشی و فرهنگی و ایجاد بوستان محله ای امری ضروری است.

ـ حضور مسئولان مربوطه شهری و ادارات خدمات رسان در قه­وه­خ برای همکاری و هماهنگی جهت کمک به حل مشکلات.

ـ جلب همکاری و همیاری مردم برای اموراتی نظیر: اسفالت یا بتن ریزی مشارکتی معابر، ساخت فضای سبز و کتابخانه.

ـ برنامه ریزی اداره ورزش و جوانان برای ساخت سالن ورزشی و زمین فوتبال در این محله.

ـ جابجایی برخی تیرهای برق باقی مانده توسط اداره برق و اصلاح و نوسازی سیستم فاضلاب و همچنین حل مشکل فاضلاب چند کوچه باقی مانده توسط اداره آبفا.

ـ تلاش جدی توسط اداره مخابرات و اپراتورها جهت حل مشکل آنتن دهی و اینترنت محله.

ـ احداث کتابخانه مشارکتی و محله ای توسط اداره کتابخانه ها یا اختصاص زمین و امکانات جهت احداث کتابخانه توسط نهادهای مدنی مانند انجمن هیوای زانست.

ـ تغییر و اصلاح نامگذاری معابر توسط کمیته مربوطه در شهرداری و کمیسیون نامگذاری معابر در فرمانداری.

ـ تهیه برنامه و چشم انداز توسعه و توانمندسازی محلات حاشیه ای با استفاده از مشاورین و متخصصین امر و آشنا به مشکلات شهری (نه شرکت های تهران یا تبریز که کمترین شناختی از بافت شهری و مسائل فرهنگی اجتماعی آن را ندارند).

ـ فعال سازی و توسعه بیشتر خدمات نهادهای حمایتی مانند مرکز سلامت و روان بهزیستی برای آگاهی بخشی و توانمندسازی اقشار در زمینه پیشگیری از آسیب ها و مشکلات اجتماعی.

ـ همکاری اداراه فنی و حرفه ای و آموزشگاه ها و اصناف برای برگزاری دوره های حرفه آموزی برای زنان و جوانان.

گفتنی است این مشکلات بارها در رسانه های مختلف و شبکه های اجتماعی از جمله سقزرووداو منتشر شده که امید است مورد توجه نهادهای مربوط قرار گیرد

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل