شما اینجا هستید
اخبار » سیمای تکیده تازآباد سقز/ لزوم ساماندهی دامداری ها + تصاویر

سقزرووداو- محله تازآباد سقز یکی از سکونتگاه غیررسمی و مناطق منفصل شهری این شهر بوده که از در پهنه شرقی شهر سقز در زمین های کشاورزی روستاهای دوزخ دره و کهریزه حومه شکل گرفته است.

هسته اولیه این محله دراوایل دهه ۷۰ شکل گرفت و ساخت و ساز در این محله ادامه یافت به طوری که امروز بالغ بر ۲ هزار واحد مسکونی به صورت متمرکز و پراکنده در آن ساخته شده است. این محله بعد از سال ها تلاش و پیگیری نهایتاً در اواخر سال ۹۴ به عنوان منطقه منفصل شهری شناخته شد و اقداماتی در جهت ساماندهی آن، تهیه نقشه تفضیلی، وصل انشعابات برق و گاز، تلفن، اینترنت، اقدامات آب رسانی و اجرای شبکه فاضلاب، اسفالت معابر و…شروع شد که بخش عمده ای از این اقدامات در چند سال اخیر انجام شده؛ اما این محله هنوز دارای مشکلات و نارسایی های عمده ای می باشد.

براساس بررسی های میدانی و گفتگو با شهروندان مهترین این مشکلات و نیازها به شرح زیر است:

 

قصه تکراری وجود دامداری ها و انبار علوفه

یکی از مشکلات حال حاضر در محله تازآباد که بسیاری از شهروندان مثل دوره های گذشته با خبرنگار ما در جریان گذاشتند، وجود محل های نگهداری دام سبک و سنگین در ابتدای محله است.

کوچه پس کوچه های آن پر از دامداری است، این را می‌شود از ماغ کشیدن گاوها، بع‌بع گوسفندان و مع مع بزها فهمید.

وجود این دامداری ها در محیط شهری تبعات بهداشتی، آلودگی زیست محیطی، عدم احساس امنیت بچه ها، بوی نامناسب و حشرات برای خانوارها و…به همراه دارد.

از یک طرف بیشتر ساکنین محل خواستار انتقال این دامداری ها به محل هایی خارج از شهر و رعایت بهداشت محله هستند و بدین خاطر نیز نهادهایی همچون شهرداری، بهداشت و درمان، جهادکشاورزی و… ملزم به اجرای این امر و جلوگیری از فعالیت دامداری ها در داخل شهر هستند و از سوی دیگر صاحبان دامداری ها در برابر این مساله مقاومت و جابجایی دامداری ها و محل های نگهداری دام را منوط به شرایطی می نمایند.

دامداری شغلی شریف و اتفاقا موردنیاز جدی جامعه برای تامین موادغذایی، ایجاد اشتغال مولد و…است، اما باید در محل مناسب خود انجام گیرد نه داخل شهر.

در کل باید گفت این معضل سال هاست که بازنمایی می شود اما مسئولان مرتبط از سال ۹۴ تاکنون از یافتن راهکار، پیدا کردن محلی مناسب برای ساماندهی دام ها و انتقال دامداری ها از داخل شهر ناتوان مانده اند، ضمن اینکه برخی دامداران همکاری نمی کنند و اصرار بر ماندن در تازآباد می کنند زیرا می دانند ماندن در این محله برای آتان هزینه کمتر داشته نیاز به حمل و نقل و نگهبان کمتر دارند، لذا جلب مشارکت آنان نیاز به اقناع و بسترسازی مناسب و قانونی دارد.

انتقال به مجتمع دام صالح بیگ، انتقال داوطلبانه به روستاهای اطراف، تشکیل تعاونی و ساخت مرکز عرضه و نگهداری دام در نزدیکی آدینان و…راهکارهایی بوده که تاکنون مطرح شده ولی در عمل اتفاقی نیفتاده است.

 

ادامه ساماندهی و اسفالت خیابان ها و معابر

در یکی دو سال اخیر چندین خیابان اصلی و کوچه های اطراف مسجد تازآباد توسط ستاد توانمندسازی و بازآفرینی شهری با همکاری شهرداری اسفالت و ساماندهی شده، اما با توجه به گسترش محله و افزایش جمعیت ساکنان، ادامه این اقدامات  و شن ریزی معابر دیگر امری ضروریست. در این رابطه اسفالت حدود ۸۰ متر معبر باقی مانده تا مدرسه محله امری ضروری است تا بچه ها در زمستان در میان گل و لای نمانند، ساکنان از ستاد توانمندسازی، شورای شهر و شهرداری انتظار مساعدت جدی در این رابطه دارند.

 

لزوم راه اندازی دبیرستان در تازآباد

یکی از مشکلات این محله در سال های گذشته نبود مدرسه بود که با همت خیرین و آموزش و پرورش، مدرسه ابتدایی راه اندازی شده است.

با توجه به جمعیت بالای دانش آموزان تازآباد، ساخت دبیرستان دخترانه و پسرانه در این محله ضروریست که تحقق آن نیازمند همت والای خیرین در کنار آموزش و پرورش و ستاد توانمندسازی است.

 

نبود فضای سبز، بوستان محله ای و زمین ورزشی

نبود فضای سبز، زمین ورزشی و پارک محله ای برای کودکان از جمله مشکلات این محله است، که البته اقداماتی توسط ستاد توانمندسازی برای ساخت بوستان محلی شروع شده که تسریع در اتمام آن امری ضروریست.

دیدن صحنه های فوتبال کودکان در زمین های کشاورزی و خاکی تاسف بار است، لذا برنامه ریزی برای ساخت خانه های ورزشی و باشگاه در این محله موردنیاز جدی می باشد.

 

نبود خانه بهداشت

دسترسی شهروندان به امکانات بهداشتی و درمانی از شاخصه های زندگی شهروندی است، با این حال محله تازآباد خانه بهداشت ندارند و ساکنان آن برای مسائل و پرونده های بهداشتی و درمانی باید به بهداشت بهارستان مراجعه کنند.

 

لزوم تسریع در ساماندهی رودخانه

ساماندهی رودخانه پایین دست تازآباد در حال انجام بوده که تسریع در اتمام کار با افزایش اعتبارات و توان کاری شرکت طرف قرارداد می تواند به لحاظ بهداشتی و زیست محیطی، سیمای محله و ساماندهی رودخانه حائز اهمیت باشد.

 

راهکارها

حل مشکلات و معضلات این محلات نیازمند برنامه های جدی و هدفمند، اختصاص اعتبارات ویژه و جلب مشارکت عمومی است، در این راستا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

ـ تلاش برای جذب اعتبارات و حمایت های ویژه از سوی ستاد توانمندسازی و بازآفرینی شهری

ـ ساماندهی دامداری های تازآباد از طریق اقداماتی نظیر: برگزاری نشست مشترک با دامداران و جلب همکاری آنان، انتقال بخشی از آنان به مجتمع دام صالح بیگ، انتقال داوطلبانه به روستاهای اطراف، تشکیل تعاونی و ساخت مرکز عرضه و نگهداری دام در نزدیکی آدینان یا تاوه قران و…

ـ افزایش اعتبارات و تسریع در ساخت بوستان محلی و طرح ساماندهی رودخانه
ـ جلب همکاری و همیاری مردم برای اموراتی نظیر: اسفالت مشارکتی معابر

ـ برنامه ریزی اداره ورزش و جوانان برای ساخت سالن ورزشی، خانه ورزش و زمین فوتبال در این محله

ـ احداث کتابخانه مشارکتی و محله ای توسط اداره کتابخانه ها و انجمن های مدنی
ـ همکاری اداراه فنی و حرفه ای، آموزشگاه ها و اصناف برای برگزاری دوره های حرفه آموزی ویژه زنان و جوانان.

گفتنی است این مشکلات بارها در رسانه های مختلف و شبکه های اجتماعی از جمله سقزرووداو منتشر شده که امید است مورد توجه نهادهای مربوط قرار گیرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل