شما اینجا هستید
اجتماعی » شروع رسمی هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کوردی در سقز / لزوم برندسازی و ثبت ملی و جهانی فستیوال

دبیر این فستیوال گفت: جشنواره تئاتر کوردی  به مدت ۵ روز در سقز و با حضور بیش از ۲۰۰مهمان داخلی و خارجی  برگزار می شود.

فریدون حامدی افزود: ۱۰ تئاتر شامل: ۶ اثر داخلی و ۴ اثر خارجی جهت ارائه در جشنواره پذیرفته شده اند که نمایش ها در ۳ سالن مجتمع فرهنگی، کتابخانه عمومی و ترویج جهادکشاورزی به روی صحنه می روند و مراسم اختتامیه نیز روز سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه در سالن سینمایی پردیس مهر برگزار می شود.

دبیر اجرایی هفدهمین جشنواره تئاتر کوردی سقز، نمایش « سیاساڵ» به کارگردانی پرویز احمدی از سقز، نمایش « ئاژەڵ» به کارگردانی فرزاد حسن میرزایی از بانە، نمایش «هێشتا قسەکانمان تەواو نەکردوە» به کارگردانی سید فریدون احمدی و هوشیار قوامی از سنندج و نمایش « دیوار» به کارگردانی کیانوش محمدی از سقز، نمایش «دوورترین شاری جیهان» به کارگردانی سامانە میرزایی از ارومیە، نمایش «هاری» به کارگردانی افشین خدری کاری مشترک از سقز و سنندج و نمایش «جرات، حقیقت» به کارگردانی هادی بهرامی از بانه دیگر آثار داخل کشور است که در جشنواره حضور دارند.

 وی یادآور شد: نمایش های خارج از کشور نیز شامل “شه‌ویک له دوزه‌خدا” از اربیل عراق، “گیژه‌ن” از کویه عراق و “مه‌م و زین” از باتمان ترکیه در این جشنواره حضور دارند و با دیگر نمایش ها در رقابت خواهند بود.

وی همچنین گفت: علاقمندان با مراجعه به سایت ایران کنسرت به نشانی www.iranconcert.com نسبت به خرید بلیط برای هر اجرا اقدام نمایند.

نبود اعتبار مشخص و عدم ثبت در تقویم وزارت ارشاد مهمترین مشکلات فراروی جشنواره سقز

 

بنابر اعلام دبیرخانه و متولیان امر، علیرغم اینکه جشنواره تئاتر کوردی سقز یکی از مهمترین و باثبات ترین فستیوال های ملی و منطقه ای بوده، اما تاکتوت این جشنواره فرهنگی و هنری در تقویم جشنواره های ملی وزارت ارشاد ثبت نشده و به همین دلیل ردیف بودجه مشخصی ندارد و این مهمترین مشکل و دغدغه هر ساله برای برگزاری جشنواره فوق است.

این در حالیست که قطب الدین صادقی دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر کوردی طی مصاحبه های متعدد در آذرماه ۹۷ ثبت این جشنواره در تقویم سالانه وزارت ارشاد را دستاورد بزرگی برای شهرستان سقز دانست و بیان کرد: بایستی از این ظرفیت در جهت رشد هنر، توسعه ملی و بین المللی جشنواره، ارتباط بیشتر هنرمندان با یگدیگر و استفاده از تجربیات در جهت توسعه بهره گرفت. امری که می طلبد وی و سایر دست اندرکاران وقت جشنواره پاسخگوی چرایی اعلام خبر و محقق نشدن آن باشند.

پیش از این فریدون حامدی در پاسخ به خبرنگاران گفته بود: متاسفانه این جشنواره در تقویم سالیانه ثبت نشده و بودجه ای ملی برای آن درنظر گرفته نشده است، حل این مساله نیازمند همت و رایزنی مسئولان و هنرمندان در سطح ملی می باشد.

معاونت استاندار و فرماندار ویژه سقز نیز اظهار داشت: نبود اعتبار مشخص، حلقه مفقوده جشنواره تئاتر کوردی سقز است که سعی خواهیم نمود این مشکل را به نحو مقتضی برای سالهای آینده برطرف نمائیم.

جعفر توان شامگاه جمعه با حضور در دبیرخانه این فستیوال با اشاره به برگزاری ۱۷ دوره و بیان اینکه، جشنواره تئاتر وُردی، طولانی ترین و مداوم ترین جشنواره تئاتر خاورمیانه است، افزود: تلاش برای ثبت جشنواره تئاتر کوردی در تقویم جشنواره های مرکز هنر نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دغدغه ای جدی است که برای آن تلاش خواهیم نمود.

وی اضافه کرد: سعی خواهیم نمود هر ساله به کمک اداره کل ارشاد استان کردستان برای برگزاری این رویداد و بالا بردن کمیت و کیفیت آن اعتبار مشخصی، در نظر گرفته شود.

لزوم برندسازی و معرفی سقز به عنوان پایتخت تئاتر کوردی در جهان

اسماعیل پاشایی از هنرمندان پیشکسوت سقز گفت: سال هاست که هنرمندان سقزرا  «پایتخت تئاتر کورد‌ی» در جهان معرفی می کنند لذا باید بر توانایی‌های میزبانی نمایش‌های کورد‌ی افزوده شود و اقدامات لازم به لحاظ کمی و کیفی برای ارتقای سطح جشنواره صورت بگیرد.

در همین حال شهردار سقز گفت: برپایی هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کوردی سقز فرصت مناسبی برای شناساندن ظرفیت های عظیم فرهنگی و هنری استان کردستان و خلاقیت پرشور هنرمندان این دیار به مجامع فرهنگی کشور، منطقه و جهان است، لذا تلاش مضاعف و هدفمند کلیه اقشار و نهادها از جمله مدیریت شهری باید معطوف به برگزاری کیفی و خلاقانه این فستیوال باشد.

مدیریت شهری سقز در کنار دستگاه های متولی تلاش می نماید تا برگزاری جشنواره تئاتر کوردی به عنوان یکی از برندهای فرهنگی – هنری شهر تاریخی و فرهنگی سقز در سطح ملی و بین المللی بتواند پیام آور و تقویت کننده صلح، گسترش ارتباطات فرهنگی، انسجام و نشاط اجتماعی، بسترساز دیالوگ و گفتمان و…باشد.

 

اپرای تئاتر کوردی در سقز، طراحی شود

بهروز غریب پور، نویسنده، کارگردان تئاتر و سینما و استاد نمایش عروسکی با اشاره به ظرفیت های عظیم فرهنگ و ادب کوردی و برگزاری موفق ۱۷ دوره جشنواره تئاتر کوردی در شهرستان فرهنگی و تاریخی سقز، خواستار طراحی اپرای تئاترکوردی در این شهر شد.

به نوشته ویکی پدیا، غریب پور، زاده ۲۸ شهریور ۱۳۲۹ سنندج است و از ۱۳۴۶ تاکنون بیش از ۵۰ نمایش و اپرای عروسکی را طراحی و کارگردانی کرده و بیش از ۲۰ اثر نوشته و ترجمه در کارنامه او به جای مانده است.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل