شما اینجا هستید
اجتماعی » شورای شهرساز یا جناحی و نماینده ساز

شورا به عنوان نهادی برخاسته از دل مردم و جایگاه این سازمان غیردولتی در نقش آفرینی برای تصمیمات مرتبط با منافع عمومی برهمگان عیان و آشکار است.

لذا دسته بندی های سیاسی و حمایتی و طیف بندی در این نهاد، آتشی است که گرمای آن برای افرادی است که به رای مردم جهت آینده خویش چشم دوخته اند و دودی است که به چشم مردم می رود زیرا، طیف بندی و کشمش ها باعث می شود که اعضای شورا از خدمت رسانی دور بمانند و به فکر آینده دیگران باشند.

جایگاه چنین نهاد تصمیم ساز و تصمیم گیری برای شهر که اصولا شورای شهر نه شهرداری، حفاظت از منافع عمومی، تلاش برای جذب سرمایه گذار، آبادانی بیشتر و تفکر برای جذب درآمد و خدمت به مردم است، بسیار با اهمیت برشمرده می شود.
لذا توجه به نهاد شورای در سقز به عنوان دومین شهر بزرگ استان کوردستان، که امید می رود در صورت وجود نگاه های واقع بینانه و غیر تبعیض آمیز، در آینده نزدیک به مرکز استان تبدیل شود، بایستی دور اندیشی و حزمی قوی جهت بسترسازی برای رونق و آبادانی، اجرای پروژ های بزرگ تفریحی، گردشگری، تقویت اقتصاد شهری، احداث مراکز بزرگ خرید، پارکینگ های طبقاتی و…باشد.
شورا که خود نهادی ناظر بر عملکرد شهرداری است بایستی مستقل و به دور از هیاهو در راستای توسعه شهری گام بردارد نه اینکه منتظر خط و نشان باشد و به همین خاطر هم قانونگذار، استفاده از نظام شورایی به عنوان یکی از فصول قانون در توسعه مدیریت شهری و روستایی، آن را انکار ناپذیر برشمرده است.
از سوی دیگر، گام‌های توسعه‌ای مناطق شهری، حاصل همدلی، همکاری و هم افزایی بین اعضای شورا با خود و دیگر نهادها و سازمان‌های متولی است که دسته بندی و جناح بازی و طیف بندی ها نه تنها اعضای پارلمان شهری را از هدف خدمت دور می کند بلکه مردم نیز از این نهاد دلزده می شوند.
از منظری دیگر چون وجود نظام شورایی یکی از مظاهر مردم سالاری در سطوح ملی و محلی است از ویژگی‌های آن، لزوم پاسخگو بودن اعضای شوراها به جامعه هدف و به طورکلی مطالبه گری مردم از مسئولان برای ارتقای خدمات دهی و افزایش تراز کیفیت امکانات عمومی است که در صورت وابستگی اعضای شورا به افراد، قدرت نظارت و چانه زنی و مطالبه گری نیز تضعیف می شود.

لذا اکنون هم دیر نشده است و افرادی که چشم به رای شوراها برای آینده خویش یا منافع جانبی و غیرعمومی دوخته اند در اشتباه هستند و خود را کنار بکشند زیرا، آیندگان قضاوت خواهند کرد و امروز به واسطه نظارت قدرت و رکنی دیگر از دموکراسی به نام رسانه و شبکه های اجتماعی، این اقدام ها زودتر از موعد آشکار خواهد شد.

🔹 این یادداشت نظر نویسنده بوده و انتشار آن به معنای تایید یا رد از سوی سقزرووداو نمی باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل