شما اینجا هستید
اجتماعی » صف انتظار طولانی متقاضیان بیمه کارگران ساختمانی/ لزوم توجه به مشکلات این صنف

یوسف عبدالکریمی در گفتگو با سقزرووداو با بیان اینکه هم اکنون ۶۲۸۴ نفر عضو فعال این انجمن هستند، خاطرنشان ساخت: حدود ۸۰۰ نفر در سال جاری در انتظار اختصاص سهمیه بیمه هستند که دارای کارت فنی و حرفه ای بوده و در سامانه وزارت کار نیز ثبت نام کرده اما سازمان تامین اجتماعی می گوید که هنوز سهمیه ای نداریم و به همین دلیل این افراد  بلاتکلیف هستند.

وی تاکید کرد بدلیل سختی کار، مشکلات جسمی و روانی، از کار افتادگی و…، کارگران و استادکاران ساختمانی نیاز شدید به بیمه دارند که امیدواریم این ضرورت توسط دولت و مجلس درک و سهمیه خاصی به شهرستان ها اختصاص یابد.

این فعال کارگری به تشریح مشکلاتی همچون: قطع کردن بیمه کارگران در صورت پرداخت نکردن ۳ ماه حق بیمه توسط تامین اجتماعی، عدم برقراری فوری بیمه برای کارگران ساختمانی در صورت تغییر نوع بیمه خود و منتظر گذاشتن آنان برای اختصاص سهمیه جدید و…اشاره و گفت: متاسفانه قانون کار به کارگران ساختمانی به دلیل روزمزدی بودن تعلق نمی گیرد و به تبع آن بیمه بیکاری، حق ازدواج، امتیازات مشاغل سخت و زیان آور شامل آنان نشده و سابقه کار و سن برای بازنشستگی این قشر به ترتیب ۳۵ و ۶۵ سال (یعنی ۵ سال بیشتر از سایر مشاغل) تعیین شده که نیازمند تجدیدنظر است.

عبدالکریمی به حوادث کاری اشاره و گفت: باید با تشکیل اکیپ هایی بر ایمنی کار، اجباری شدن بیمه حوادث و حصارکشی و اقدامات ایمنی توسط کارفرمایان نظارت مستمر و بیشتری انجام شود و شرکت های بیمه ای در دادن بیمه حوادث از سخت گیری ها و بوروکراسی های پیچیده اداری خودداری و در این خصوصی تسهیل گری کنند.

وی به وضعیت اقتصادی فعلی و تبعات کرونا اشاره و گفت: متاسفانه برخی صاحبان کار و پیمانکاران به بهانه این وضعیت از پرداخت به موقع دستمزدها خودداری می کنند و این مشکلات زیادی به وجود آورده است.

مسئول انجمن صنفی کارگران  و استادکاران ساختمانی شهرستان سقز به مشکلات خروج کارگران برای کار در اقلیم کوردستان یا کشورهای همجوار اشاره و گفت: کارگران مجبورند با ویزای سیاحتی به این مناطق بروند که مشکلات زیادی بدنبال داشته که لازمست وزارت کار به آنان ویزای کار بدهد، همچنین در مرز باشماق در قسمت ایران تست کرونا گرفته نمی شود اما طرف عراقی برای تست کرونا از هر نفر ۶۰ هزار دینار (معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان) از هر نفر می گیرد که هزینه سنگینی برای کارگران می باشد.

وی در پایان خواستار اقدامات مسئولان استانی و کشوری و نمایندگان برای اختصاص سهیمه بیمه کارگران، اصلاح مشکلات موجود در حوزه بیمه کارگری و قانون کار، جدی گرفتن ایمنی کار، صدور ویزای کار برای کارگرانف توجه بیشتر به نظرات انجمن های کارگری و… شد.

مصاحبه از: فردین مصطفایی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل