شما اینجا هستید
اجتماعی » ضرورت مطالبه گری برای تشکیل استان جدید با محوریت سقز/ هیوا نوروزی*

سال گذشته نیز با حذف سقز از مثلث منطقه آزاد تجاری بنام ماد موجی از نارضایتی و احساس نابرابری در افکار عمومی همشهریان شکل گرفت .
به نظر میرسد ده ها مولفه به همراه برخی مشکلات در روند جذب بودجه و امکانات وجود دارند که ضرورت تشکیل استانی جدید با مرکزیت سقز را صد چندان می کند. ارتباط مستقیم و بدون واسطه سقز با تهران باعث شتاب در جذب بودجه های عمرانی و شکل گیری نگاهی منصفانه و عادلانه تر می شود که برای تحقق این امر اجماع و تشریک مساعی مردم مسئولان و نمایندگان شهرهای منطقه حیاتی است.

سوابق انتزاع شهرستان ها و تشکیل استان جدید
مهمترین آن تقسیم خراسان بزرگ به سه استان بود و اخیراً هم مطالعاتی برای تشکیل خراسان غربی به مرکزیت سبزوار و کاشان از اصفهان در جریان است . همچنین استان های هرمزگان از فارس، اردبیل از تبریز، قم و البرز از تهران و قزوین از زنجان منفک شده اند.
استان های جدید با پیشنهاد وزارت کشور و تایید هیات وزیران و تصویب مجلس شورای اسلامی ایجاد می شوند.

مزایا و موانع (تشکیل استان جدید)
الف- مزایا
۱- حذف واسطه در تعامل شهرستان های حاشیه و کمتر برخوردار با نهاد قدرت و مراکز تصمیم گیری
۲- توسعه فرصت های بومی گزینی و پرورش مدیران بومی
۳- الزام به راه اندازی صداوسیما، ادارات کل دولتی و قضایی
۴- رونق تجارت بین المللی از طریق اتاق بازرگانی، صنایع و معادن، جذب سرمایه گذاری و گسترش مراودات
۵- امکان تبادلات فرهنگی و اقتصادی با کشورهای همسایه و دیگر کشورهای دارای منافع مشترک
۶- امکان توسعه مبادلات مرزی با اقداماتی همچون: بازگشایی مرز سیف و توسعه مرز سیرانبند بانه، کیله سردشت و تسریع در ایجاد مناطق ویژه و آزاد تجاری
۷- بازگشت برخی مناطق و آثار باستانی یه منطقه که بخشی از تاریخ سقز هستند.
۸- رونق گردشگری و میزبانی همایش های کشوری و بین المللی
۹- توسعه حمل و نقل، کشاورزی و آموزش عالی
۱۰- افزایش عدالت محوری در تقسیم امکانات
۱۱-کاهش مسافت و افزایش سطح دسترسی شهرهای اطراف به سقز به عنوان مرکز استان جدید ناشی از بعد مسافت با سنندج

و …

ب- موانع
۱- لابی های پرنفوذ نمایندگان آذربایجان غربی در مجلس و مرکز
۲- مخالفت برخی صاحب منصبان و رسانه ها در ارومیه و سنندج
۳- نبود یک اتاق فکر قانونی و جریان ساز برای همسوسازی مطالبات با قوانین و قواعد تعارف و تعامل نتیجه گرا با ساختار قدرت
۴- عدم اجماع و تفاهم با مردم و نخبگان شهرهای همجوار
۵- انفعال، ناهماهنگی و ضعف اجماع سازی برای مطالبه گری در فضای اجتماعی سقز

درام ماجرا، ناهماهنگی در سقز
با توجه به بسترهای موجود، منتخبین و نمایندگان مجلس آزادی عمل، مصونیت های خاص، ظرفیت طرح شعار و ایجاد مطالبه گری در حوزه انتخابیه خود را به نحو احسن دارا هستند .
اما با نگاهی اجمالی به مستخدمین دولتی در ایران می توان مهمترین برآیند رفتاری این طبقه اجتماعی را پرهیز از تفسیر قانون، سعی در اجرای قوانین و پرهیز از حاشیه سازی اخلاقی و رسانه ای را برشمرد.
در روزهای اخیر هم یک فعال رسانه ای، نوشتاری قابل تامل با عنوان (سقز، در مسیر تبدیل شدن به مرکز استان ) منتشر کرد که در جای خود موجب تاملاتی شد، البته قبلا هم مطالبی درخصوص ضرورت تشکیل استان جدید با عناوینی نظیر مکریان یا کردستان شمالی در رسانه ها منتشر شده بود.
فرماندار هم در مراسم افتتاح پردیس سینمایی هنر و در حضور (بهرام نصرالهی زاده) یکی دیگر از معاونین استاندار و برخی مقامات نظامی و امنیتی، به تلاش برای فراهم کردن بستری مناسب برای تبدیل سقز به مرکز استان اشاره ای ضمنی داشته است.
نگارنده براین گمان است پالس هایی از نهادهای تصمیم ساز و صاحب نفوذ تاداری احتمالا رسیده که که این موضوع مطرح می شود، اکنون بیش از هر زمان دیگری عزم و اجماع منطقه ای لازم است تا برای طرح موضوع و نفوذ به لایه های وزارتی دولت سیزدهم طرح های توجیهی جذاب ارائه دهیم.
اما نکته قابل تامل عدم واکنش نماینده محترم مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس است که علیرغم پتانسیل فراوان رایزنی و نشست با بزرگان نظام، تاکنون اشاره ای هر چند کوتاه به این مطالبه برحق و خاک خورده سقزی ها نداشته است.

رویکرد همسایگان
به هر صورت فاصله کمتر از یک ساعت با مرکز استان با هر متر و معیار مزایای بی شمار به همراه خواهد داشت و منافع حاصل از مرکزیت سقز برای بانه، سردشت، تکاب بوکان و دیگر شهرهای همجوار اگر بیشتر از خود سقز نباشد کمتر نخواهد بود.

اهمیت مطالبه گری رسانه ها و فعالین مدنی
رسالت فضای مجازی و فعالین رسانه در ساماندهی و انتشار مباحث تخصصی، مستدل و کارشناسی قابل انکار نیست و موثرترین نوع پیگیری و مطالبه گری در دنیای امروز است. یکی از مهمترین دلایل انفعال در این حوزه را می توان عدم تولید محتوا، قلم فرسایی و تولید محتوای فاخر و کارشناسی توسط نویسندگان و روشنگری نخبگان منطقه دانست که باید تجدیدنظری در این انفعال خود بنمایند.
*فعال اجتماعی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل