شما اینجا هستید
اجتماعی » ضرورت پیگیری ایجاد منطقه آزاد تجاری در سقز تا حصول نتیجه/ دکتر رضا شافعی*

در این منطقه قرار بر این است که سرمایه گذاری های آسانگیرانه ای از سوی خارجیان انجام پذیرد. همچنین سازمان ها و موسسات داخلی با ایجاد دفاتر اداری، نقش مهمی در توسعه اقتصادی منطقه آزاد ایفا نمایند. از زمان تاسیس اولین مناطق آزاد تجاری در یونان و روم باستان تا به حال، هدف اصلی از ایجاد این مناطق، بهبود اقتصاد مردم محلی بوده که در کنار آن به اقتصاد بقیه مناطق در کشور مادر نیز، یاری رساند.

از مزایای ایجاد این‌ مناطق می توان به جذب تکنولوژی‌ روزآمد، سرمایه گذاری خارجی، واردات وصادرات آسان، اشتغالزایی، ارتقای توانمندی ها و مهارت های حرفه ای ساکنین و افزایش رفاه مردم بومی، اشاره نمود.
در این راستا وجود بسترسازی هایی از جمله ایجاد فرودگاه، توسعه آزادراه ها، تامین انرژی ارزان، توسعه شبکه های مخابراتی و امکانات سکونت گاهی مانند مدرسه، بیمارستان، دانشگاه و … نیز ضروریست. البته در کنار این منافع، مناطق آزاد تجاری به همراه خود معایبی مانند تبدیل مناطق به انبار کانتینرها، محل عبور کالاهای زائد، تغییر بافت جمعیتی بومیان، تورم و گرانی، ثروتمندتر شدن قاچاقچیان، تغییر بی رویه کاربری های آموزشی و فرهنگی به توریستی و تجاری، را به ارمغان می آورد.

علی رغم فواید، معایب و کاستی های اشاره شده و اکنون پس از اعلام شهرستان های بانه و مریوان به عنوان مناطق آزاد تجاری، شهر سقز و بازارچه مرزی سیف نیز با برخورداری از بسترهای فرودگاهی، حمل و نقل روان تر، زمین بیشتر، جمعیت تحصیلکرده، آب و هوای معتدل، فاصله کم با مرز عراق و ترکیه و … پتانسیل های لازم را برای تبدیل یا اتصال به منطقه آزاد تجاری را دارا می باشد.

به نظر می رسد پیگیری این‌ مهم تنها از طریق تشکیل کمیته ی ویژه ای به همین منظور، امکانپذیر باشد. این کمیته با بررسی‌ علمی و تخصصی موضوع، بایستی سند موجهی را برای پیگیری به نمایندگان استانی مجلس و استانداری کوردستان و نهادهای مرتبط ارائه نماید. فارغ از نتیجه، تجارب گذشته نشان داده است که توسعه هر جامعه ای ارتباط مستقیمی با میزان مطالبه گری، خواست و پیگیری ساکنان آن دارد. در راستای عملی نمودن خواسته مطرح شده، موارد زیر پیشنهاد می شود:
-مطالعه امکان سنجی و توجیه تبدیل بازارچه مرزی سیف سقز به منطقه آزاد تجاری
-انجام بررسی های مطالعاتی از پستانسیل های گردشگری و بوم گردی در منطقه مذکور
-تهیه اطلس تجاری از منطقه آزاد تجاری مورد نظر و کسب و کارهای آتی در آن
-تدوین سند استراتژیک تشکیل منطقه آزاد تجاری سقز (سیف)
-ارائه سند به مراجع قانونی و پیگیری از طریق کمیته مذبور تا حصول نتیجه.

*دانشیار گروه مدیریت دانشگاه کوردستان و رییس انجمن علمی بازاریابی ایران (شعبه کوردستان)

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل