شما اینجا هستید
اجتماعی » ضرورت پیگیری جدی سهم سقز از ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاصی به سدهای کوردستان

سقزرووداو- استاندار کوردستان در دومین جلسه شورای برنامه ریزی استان گفته است: در سالجاری بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل ساختمان سدها، آبرسانی و احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی اراضی استان تخصیص یافته است.
بهمن مرادنیا افزوده: خوشبختانه این اعتبارات صد درصد تخصیص یافته است که امیدواریم با اتمام وبه بهره برداری رسیدن این طرح ها مردم استان ازمزایای آنها بهره مند شده و در زندگی آنها تحول ایجاد کند.
نماینده عالی دولت در کوردستان در بخشی دیگر از سخنان خود به پروژه سد چراغ ویس سقزاشاره کرده و ابراز داشته: در اهداف این ساخت این سد تامین آب شرب سالم و بهداشتی شهر سقز پیش بینی شده که امیدواریم با بهره برداری از آن مردم این شهر از آب آشامیدنی سالم برخوردار شوند.
وی تاکید کرد: باید در تکمیل سدهای استان تلاش بیشتری صورت گیرد و این سدها و شبکه های پایاب و انتقال آب آن نیز همزمان به بهره برداری برسد و نباید فازهای اجرای آنها بصورت ناقص انجام شود بلکه بایستی کوشش کنیم تا در موعد مقرر خاتمه یابند تا مردم از برکات آن بهره مند شوند.
امید است مسئولان شهرستان پیگیری جدی جهت جذب این اعتبارات و اتمام پروژه تامین آب شرب سقز از سد چراغویس و پایان دادن به وضعیت نامناسب فعلی آب شرب فعلی اقدام نمایند.
سد چراغویس مشکلات و چشم اندازها
سد مخزنی چراغ ویس نیز در فاصله ۱۷ کیلومتری شهر سقز بر روی رودخانه چم خان احداث شده، هدف از احداث این سد تامین آب شرب سالم و مناسب برای شهروندان، توسعه کشاورزی و ایجاد اشتغال مولد در این بخش، کمک به توسعه صنعتی، احیای منابع طبیعی و بهبود وضعیت زیست‌محیطی منطقه، توسعه گردشگری اعلام شده است.
ظرفیت این سد ۷۸ میلیون متر مکعب است که قرار بود به ترتیب ۳۴، ۳۴ و ۱۰ میلیون متر مکعب آن برای مصارف آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی درنظر گرفته شود.
البته تعیین تکلیف فاضلاب روستاهای اطراف سد چراغویس از جمله روستاهای کیله شین، بله جر، سیاهدر و…، جابجایی بخشی از روستای میرده، فعال نمودن دوباره خط انتقال آب کشاورزی پایین دست آن از جمله چالش های فراروی این طرح است که سال ها پیش ناتمام افتتاح شده است.
خط انتقال آب کشاورزی از سد چراغویس به طول ۱۷ کیلومتر از چند سال پیش شروع در ۲ طرف جاده بانه شروع شده بود که از یک طرف زمین های پایین دست تا روستای مامشا را در بر می گرفت و طرف دیگر نیز قرار بود از پایین سد تا زمین های کمنتو را پوشش دهد. اما پس از پیشرفت حدود ۴۰ درصدی (کل پروژه) و ساخت بخشی از مخزن، متوقف مانده است و در ۳ سال گذشته اعتبارات خاصی به آن اختصاص داده نشد.
قرار بود براساس این طرح ۶۵۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی تبدیل به آبی شوند که ضمن اشتغال زایی برای هزاران نفر، به توسعه کشاورزی و اقتصادی شهرستان و ایجاد طرح های گردشگری کمک نماید.
سد لگزی و ضرورت افزایش سهمیه آب کشاورزی سقز
بنابه آمارهای موجود، میزان تولید آب در یک سال ابی در شهرستان سقز یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب می باشد.
دریاچه سد لگزی یا بوکان در حوزه شهرستان سقز قرار گرفته و تنها تاج سد در محدوده آذربایجان غربی قرار گرفته، ظرفیت این سد بیش از یک میلیارد متر مکعب آب است که بیش از ۹۰ درصد آن از حوزه آبریز شهرستان سقز تامین می گردد و غیر از تامین بخشی از آب دریاچه ارومیه، خط انتقال آن آب شرب و بخشی از کشاورزی اکثر شهرهای مسیر سقز- تبریز را پوشش می دهد، اما سالانه تنها حدود ۳۰ میلیون متر مکعب آب به شهرستان سقز (۱۵ میلیون متر مکعب آشامیدنی و ۱۵ میلیون برای مصارف کشاورزی) تخصیص داده می شود، که لازمست این قضیه مورد بازنگری جدی قرار بگیرد.

ضرورت پیگیری تخصیص بودجه به طرح فوق و سهمیه عادلانه آب به سقز و کردستان
یکی از خواسته های اساسی و مشروع شهروندان سقزی، بهره مندی عادلانه از سهمیه آب تخصیصی برای مصارف کشاورزی و تولیدی است که باید وزارت نیرو و سازمان محیط زیست در سیاست های خود تجدیدنظر نموده، اختصاص سهم عادلانه آب می تواند نقش مهمی در محرومیت زدایی و حرکت به سوی توسعه، آبادانی، ایجاد اشتغال مولد، بهره برداری بهینه از ظرفیت های آب و خاک موجود داشته باشد.
با توجه به کم توجهی وزارت نیرو و سازمان مدیریت در سطح کشور، در شرایط فعلی پیگیری جدی استاندار، نماینده سقز و بانه در مجلس، مسئولان محلی و استانی مرتبط می تواند در اختصاص سهمیه عادلانه آب سد لگزی به شهرستان سقز و اختصاص ردیف اعتبار به سد چراغویس و طرح های مرتبط موثر باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل