شما اینجا هستید
اجتماعی » طراحی الگوی آموزش‌های مهارتی در دانشگاه‌های دولتی (مورد مطالعه: دانشگاه‌های ارومیه و کوردستان)

سقزرووداو-  هدف اصلی در این پژوهش، طراحی الگوی آموزش‌های مهارتی در دانشگاه‌های دولتی بود. روش‌‌شناسی پژوهش: رویکرد این پژوهش از نوع پژوهش‌های کیفی و بر اساس نظریه داده‌بنیاد بود و برای تحلیل آن از نرم‌افزار MAXQDA  و روش استراوس و کوربین، استفاده شد. مشارکت‌کنندگان، اساتید دانشگاه با انتخاب هدفمند و از نوع گلوله برفی بود. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بود؛ برای طبقه‌بندی مفاهیم و مقوله‌ها، داده‌های مصاحبه در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفتند و الگوی موردنظر با کدهای حاصل از ۱۳۳ کد باز، ۵۲ کد محوری و ۶ کد انتخابی، محقق گردید. در مجموع با انجام مصاحبه با ۳۵ نفر، اشباع نظری حاصل شد.

 

یافته‌ها؛

تحلیل‌ها نشان داد که مقوله‌های اصلی برخاسته از مصاحبه‌ها عبارتند از: مقوله‌های علی (تغییرات محیطی، سیاست‌های مهارت محور و عرضه و تقاضا در بازار کار)، شرایط مداخله‌گر (سازمان‌های مرتبط و موثر و سایر متولیان، امکانات و بستر، سرمایه انسانی، قوانین مربوطه و بازتعریف رسالت و اهداف دانشگاه هماهنگ با تغییر در حوزه بومی و بین‌المللی)، راهبردها (استاندارد ملی و بین‌المللی آموزش عالی، سیاست‌گذاری متناسب با آموزش مهارتی، فرهنگ‌سازی، زیرساخت‌ و بستر مناسب آموزش مهارتی، آمایش آموزش‌عالی و دانشگاه‌ها و حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان) و شرایط زمینه‌ای (جو فرهنگی، اسناد بالادستی، رویکرد آموزش عالی، همگرایی اقدامات با مهارت محوری، مدیریت همکاری‌های بین‌المللی و کیفیت). نیازسنجی شغلی و رصد نیازهای بازار کار به‌عنوان پیش‌نیاز بازنگری برنامه‌های درسی، سنجش میزان مهارت آموزی دانش‌آموختگان، استفاده از تجربیات کشورهای موفق و جایگزینی ارزیابی مهارت محور به‌جای نمره محور از راهکارهای پیشنهادی می‌باشند.

 

ـ  متن کامل این مقاله علمی – پژوهشی و دانلود آن در لینک زیر

https://trj.uok.ac.ir/article_63628.html

https://trj.uok.ac.ir/article_63628_1962283804d145fcefb4a81e269342fd.pdf

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل