شما اینجا هستید
اجتماعی » غریبه‌ای در رسانه ها مثل سقز / وفا رحیمی*

به نظر می رسید شهرستان سقز با وجود بناهای تاریخی و مکان های باستانی در نوروز امسال گردشگران زیادی را به این شهر جذب کند ولی طبق آمارهای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کوردستان، این شهرستان جزء شهرهای کم بازدید استان واقع شد، این عملکرد ضعیف می تواند تلنگر جدی برای مسئولان محلی این شهر باشد چرا که در حال حاضر صنعت گردشگری بازوی قوی توسعه اقتصادی و ارتباطات فرهنگی محسوب می شود و علاوه بر شناخته شدن مکان های تاریخی و محبوبیت ان در میان مردم سراسر داخل و خارج، باعث انعکاس رسانه ای و جذب گردشگر بیشتری در اینده می شود.

 

رسانه ها با تحولاتی که در جنبه های مختلف از بعد اگاهی بخشی به عنوان حاملان و منتقل کنندگان پیام می توانند در ساخت فرهنگ عمومی باورها و افکار عمومی موثر باشند. آنها بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی عقیدتی و فرهنگی امکان حضور را در همه نقاط جغرافیایی پیدا کرده اند. رسانه ها با تاثیرگذاری فوق العاده نقش مهمی را در زندگی کنونی ایفا می کند و بعنوان بخش اساسی از تحولات سیاسی و فرهنگی دارای اهمیت ویژه ای است.

 

به علت کم توجهی ها و شکاف رسانه ای، پتانسیل ها و ویژگی های سقز در میان رسانه ها استانی وسراسری دیده نمی شود و بانیان این امر هیچ تلاشی برای بکارگیری خبرنگاران و رسانه های استانی انجام نمی دهند، حتی عملکرد خود مسئولین هم چندان ذوق شوقی در رسانه ها ایجاد نمی کنند تا به ارتقای کمی و کیفی بازتاب مطبوعاتی کمک کند. شاید مسئولان امر می خواهند بدون حاشیه و بصورت چراغ خاموش حرکت کنند اگر این روایت صحیح باشد باید فاتحه سقز را در میان رسانه های جمعی خواند و دیگر کمتر کسی حاضر باشد به خبرها و رویدادهای سقز توجه کند، اگر هم مسولان منتظر اهالی مطبوعات هستند که باید متذکر شویم تعاملات مسئولان با اهالی رسانه می تواند نقطه عطف اتفاقات خوب در حوزه رسانه و بازتاب نام سقز باشیم.

 

اگر در گوگل یا خبرگزاری های رسمی و غیر رسمی، کانال های تلگرامی و غیره کلید واژه سقز را جستجو کنیم متوجه اهمیت این موضوع خواهیم شد که سقز بعنوان دومین شهر بزرگ استان در لابه لای اخبار شهرستان های دیگر و مرکز استان و کشور دیده نمی شود و به چهره غریب تبدیل شده است.

سقز ظرفیت و پتانسیل های زیادی در حوزه های اقتصادی، کشاورزی، مرزی، فرهنگی، هنری و ورزشی دارد که رسانه ها  می توانند آن را برای دنیا به تصویر کشید و انعکاس ان باعث دیده شدن شود ولی گویا سقز کماکان باید منتظر معجزه باشد، زیرا عملاً بدلیل کم توجهی رسانه های استانی و کشوری، شاهد نادیده گرفتن این شهرستان هستیم و محدودیت و ممنوعیت های جدی برای رسانه های محلی و شهرستانی نیز که قصه ای پرغصه و درآور است.

 

به نظر می رسد پارامترهای ارزیابی مسئولان برای عملکردشان فقط مختص به مدیران بالارتبه خودشان است و ارزیابی و بازتاب رسانه ای را از عملکرد خود نادیده می گیرند، در واقع خواسته یا ناخواسته با دور شدن از رسانه ها، موضوعات و فعالیت های مختلف شهری به مذاق شهروندان خوش نمی آید.

مسولان نمی تواند با رویکرد رسانه ستیزی به جایی برسند، چون شاخص های عملکردی و طرح های مختلف دولت هر چند پر زرق و برق هم باشد مخاطب پسندی‌اش را از دست می دهد و اشکال گوناگونی را برای اطلاع رسانی و اگاهی بخشی به مخاطب ایجاد می کند.

 

بایکوت خبری یا اجحاف در حق اهالی رسانه!

مدت زیادی است، خبرنگاران و اهالی رسانه سقز توسط مسئولان محلی یا استانی به نشست های خبری دعوت نمی شوند و فضای سرد و بی روحی را در میان اهالی مطبوعات ایجاد کرده است و کماکان بعد از گذشت سال ۱۴۰۱ انتظار می رفت با مسئولان در این شهر به این فضا پایان داده و در راستای شفاف سازی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و تحزیه و تحلیا همه جانبه سقز نشست های خبری و هم اندیشی برگزار شود ولی با گذشت دو ماه از سال جدید خبری از این نشست ها نبود!

 

اگر حافظه مان یاری کند و به سال های گذشته بنگریم می دیدیم که اکثر ادارات و گاهی هم انجمن های مردمی در راستای شفافیت و هم اندیشی و اطلاع رسانی از وضعیت آخرین طرح های عمرانی و وضعیت شهر، نشست های برگزار می کردند و مردم هم با انعکاس این اخبار از چگونگی روند فعالیت های مختلف دستگاه ها و ارگان های مختلف مطلع می شدند ولی از اوایل سال قبل تاکنون شاهد نشست یا اطلاع رسانی از این ارگان ها در دسترس نیست.

*روزنامه نگار

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل