شما اینجا هستید
اجتماعی » فرصت سوزی ها در انتخاب استاندار کوردستان ادامه دارد/ م.ا

استان کوردستان بدلیل شرایط و مسائل خاص ملی، منطقه ای و مذهبی و همچنین مشکلات توسعه ای علیرغم ظرفیت ها و پتانسیل های متعدد بالقوه، از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما متاسفانه توسعه و پیشرفت این خطه و رفاه مردمان آن در طول چند دهه گذشته قربانی مسائل جناحی و جار و جنجال های گروهی و باندی شده است، به طوری که امروزه به لحاظ فقر و درآمد پایین سرانه، بیکاری، تورم، فلاکت، فساد و ناکارآمدی و بوروکراسی اداری، راه، نابسامانی در مدیریت برخی ارگان ها، ناتوانی در جذب سرمایه گذاران و… وضعیت نامناسبی در کل کشور دارد.
با این وجود و از چند ماه قبل از انتخابات، وضعیت مدیریت استان و توسعه آن به فراموشی سپرده شده و تنها هنر مدیران استانی و شهرستانی به بازدیدها و وعده های موردی یا افتتاح های غیرواقعی خلاصه شده، جالب تر آنکه منت این بازدیدها و وعده ها را سر مردم می گذارند و گاهاً خود نیز برای خالی نبودن عریضه و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت اجتماعی، انتقاداتی از مشکلات موجود نموده و یا توپ را به زمین سایر ادارات می اندازند.
شاید جالب توجه باشد در بسیاری از وعده های گذشته این مسئولان کوچک ترین ردی از عملگرایی دیده نمی شود که می توان به وعده بیمه و ساماندهی کولبران در مرزهای رسمی، راه اندازی زنجیره های تولید فولاد و پتروشیمی، جلوگیری از خام فروشی معادن، تخصیص آب به صدها هزار هکتار زمین کشاورزی و…اشاره کرد که در چند سال گذشته تاکنون تغییر محسوسی در عمل دیده نمی شود.
با این حال متاسفانه در دولت فعلی نیز  گویا مسائل استان کوردستان و تغییرات مدیریتی از نظر آنان اولویتی ندارد که البته باید یادآور شد بخشی از این مساله معلول نمایندگان و جریانات داخل استان است.
اصولاً برخی نمایندگان استان بجای پیگیری مسائل توسعه ای و کلان، در بسیاری از عزل و نصب ها برای تامین منافع انتخاباتی خود دخالت نموده و یا بدلیل اختلاف نظر میان آنها، فرصت سوزی های زیادی به وقوع پیوسته که این مساله در انتخاب استاندار جدید کوردستان مصداق دارد، نبود شفافیت در رفتار و مواضع، تفاوت بین مواضع علنی و پشت پرده آنان و ده ها مورد دیگر را می توان برشمرد که موجب تنزل جایگاه پارلمانی، نظارتی و مطالبه گری آنان شده است.
از سوی فعالیت جریانات سیاسی و اجتماعی باید معطوف به خیر عموم جامعه و منافع ملی باشد نه سهم خواهی گروهی و تکیه بر مدیریت ها. با این حال باید اذعان نمود همچون دوره های گذشته گروه های متعدد حامی دولت هر کدام از گزینه هایی حمایت و جلساتی جداگانه را با گزینه های مطرح برای استانداری برگزار می کنند و یا خود راسا لیست ها و گزینه های گاهاً متضادی به وزارت کشور و ریاست جمهوری ارائه می دهند و یا با برخی گزینه ها مخالفت می کنند چون پیشنهاد دهنده آنان نبوده اند.
این تعلل و فرصت سوزی ها به هر دلیلی که باشد به ضرر مردم و استان کوردستان است و پذیرفتنی است لذا انتظار می رود دولت براساس واقعیات و نیازهای استان و بدون توجه به حواشی و سهم خواهی ها نسبت به تغییر و تحولات مدیریتی اقدام کنند.

– این یادداشت نظر نویسنده بوده و انتشار آن در سقزرووداو به معنای تایید یا رد آن نیست.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل