شما اینجا هستید
اجتماعی » لزوم زیباسازی و ساماندهی بازار تاریخی سقز

بازار سقز از قدیم الایام مرکز داد و ستد و تجارت در منطقه بوده و از گذشته ارتباط نزدیکی با بازارهای مطرح همچون: تبریز، زنجان، دیاربکر، سلیمانیه و… داشته و چندین مکان تاریخی همچون: کاروانسرای تاجوانچی، حمام های حاج صالح و شیخ در آن وجود دارد که البته اکثرا بدلیل بی توجهی، وضعیت مطلوبی ندارند.

از سوی دیگر بازار سقز مرکز اصلی پارچه در شمال غرب بوده و در برخی اقلام دیگر مانند لوازم خانگی، پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، محصولات کشاورزی و دامی ارگانیک (پنیر، عسل، گردو، گیاهان بهاری و دارویی و…) نسبت به شهرهای اطراف متمایز و دارای پتانسیل های برجسته ای می باشد و می تواند یکی از مهم ترین ظرفیت های جذب گردشگر و رونق اقتصادی شهرستان باشد.

 

یکی از الزامات احیا و توسعه بازار تاریخی سقز، تهیه طرح جامع ساماندهی و زیباسازی آن می باشد که چند دهه پیش مطرح شده ولی جز اقدامات مقطعی مانند سنگفرش آن، اقدامی دیگر صورت نگرفته است.

 

به نظر می رسد اجرای سقف گنبدی آن به سبک سنتی با آجر، استفاده از ظرفیت چشمه های آب اطراف آن جهت ایجاد آب نما و زیباسازی محیطی، یکدست نمودن درب مغازه ها، ساخت و نصب المان های مختلف «لباس کوردی، اثار تاریخی و فرهنگی و مشاغل مختلف، سردیس مشاهیر و بزرگان شهر و…»؛ بازسازی حوضچه های آب چند میدان بازار (میدان سبزی فروشان، جلو قهوه خانه سابق محمدقاسم و گاراژ های سیف اله خان و کیخسروی)، ساماندهی ورودی های بازار، بازسازی اماکن تاریخی، استقرار نیمکت در محل های مختلف، نصب تابلوی راهنما و نامگذاری گذره، ایمن سازی و دسترس پذیری مناسب و… از جمله اقداماتی است که می تواند اجرا شود.

 

از سوی دیگر آنچه هم لازمست کسبه و مغازه داران نسبت به آن اهتمام داشته باشند بازنگری در ساعت کار و شروع به فعالیت از ابتدای صبح تا شب، راه اندازی بازارهای شبانه، توجه جدی به دکوراسیون مناسب مغازه ها، مشتری مداری و حسن برخورد و راهنمایی آنان، تبلیغات و بازاریابی مدرن و شبکه ای و… می باشد.

لذا لازمست نهادهای مرتبط مانند: اصناف، صمت، میراث فرهنگی، شهرداری و شورای شهر، فرمانداری و اتحادیه ها نسبت به این امر اهتمام جدی داشته باشند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل