شما اینجا هستید
اجتماعی » لزوم ساماندهی وضعیت بسیار وخیم اقتصادی کوردستان// تاکید بر تقویت ارتباطات دیپلماتیک با حکومت اقلیم و بازگشایی بازارچه های مرزی سقز و بانه

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس گفت: استان کوردستان در شاخص های همچون، سرانه های اجتماعی، حاشیه نشینی، بحران آب، توسعه عمرانی، و تولید ناخالص و زیرساخت ها با سایر استان های کشور فاصله زیادی دارد و همچنین در شاخص های همچون طلاق، بیکاری و فضای نامناسب کسب کار در رتبه نخست کشور قرار دارد.

به گزارش سقزرووداو‌ به نقل از کوردپرس؛ بهزاد رحیمی افزود: کوردستان استانی است که به دلیل تبعیض  صورت گرفته اقتصاد بیماری دارد و زندگی در این شرایط برای مردم سخت تر از سخت شده است.

وی گفت: در نرخ تورم نیز از سایر استان های کشور سبقت گرفته و بیشترین میانگین نرخ تورم با ۵۰٫۸  در کوردستان ثبت شده و نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی بعد از کرمانشاه با رقم تقریبی ۲۵ درصد  رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

رحیمی عدم حمایت از سرمایه گذاران را یکی از مشکلات مهم در زمینه تولید و اشتغال عنوان کرد و اظهار داشت: نبود کارخانه های مادر و عدم حمایت عملی از سرمایه گذاران به دلیل سوء مدیریت در سال های گذشته کوردستان را به لحاظ توسعه یافتگی عقب نگاه داشته  که نیازمند اعتبارات جهشی از سوی دولت و راهکارهای موثر علمی و عملی از سوی نخبگان و فعالان اقتصادی است.

وی ادامه داد: کوردستان دارای معادن بسیار غنی و ظرفیت های خوبی به لحاظ کشاورزی و صنعتی دارد که با توجه به منابع طبیعی و جاذبه های گردشگری فراوان می تواند به استانی پیشرفته تبدیل شود.

نماینده مردم شهرهای سقز و بانه در مجلس یاد آور شد: هر چند بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه می بایست ۲ درصد از درآمد حاصل از فروش نفت توسط دولت به مناطق کمتر توسعه یافته اختصاص یابد اما این امر در خصوص استان کوردستان محقق نشده است.

به گفته وی با توجه به اینکه در بودجه امسال نفت بشکه ای کمتر از ۲۰ دلار پیش بینی نشده امسال سالی به مراتب سخت تر از سال های گذشته در پیش دارم و کسری بودجه هزاران میلیاردی تومانی را باید به شیوه های دیگر جبران شود.

رحیمی اضافه کرد: بدون شک سهم استان هایی مانند کوردستان از آسیب های کسری بودجه بیشتر از استان های توسعه یافته است و امسال نیز باید شاهد توقف پروژه های نیمه تمام کوردستان به دلیل عدم تخصیص اعتبارات باشیم.

وی مرزی بودن  کوردستان را یکی از مزیت های خوب برای توسعه اقتصادی دانست و گفت: برای جبران کمبودها و توسعه استان باید دولت تمام توانش را برای بازگشایی بازارچه های #سیرانبند بانه و #سیف سقز بکار بگیرد و با ایجاد روابط دیپلماتیک قوی و منسجم با اقلیم کوردستان اقتصاد بیمار کوردستان را درمان کند  تا مردم کمترین آسیب را از وضعیت بد اقتصادی پیش رو ببینند.

این نماینده ادامه داد: بنده نیز به نوبه خودم به عنوان نماینده مردم شهرهای سقز و بانه بازگشایی این ۲ بازارچه را در اولویت کاری خودم قرار داده و تمام توانم برای بازگشایی این بازارچه و بازگشت کسب و کار بکار می گیرم.

وی تاکید کرد: سرمایه گذاری در سقز و بانه باید به سمت ایجاد کارگاه های تولیدی و پروژه های سرمایه گذاری سوق داده شود که امیدوارم با تجربه و همفکری نخبگان خواسته های مردم عملی شوند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل