شما اینجا هستید
اجتماعی » مالیات های نجومی، بازاریان را شوکه کرد/ لزوم تجدیدنظر در نحوه محاسبه مالیات ها

پیام های متعدد مردمی و بررسی های میدانی خبرنگار سقزرووداو حاکی از گله مندی شهروندان از نحوه محاسبه، نبود شفافیت، افزایش چند برابری مالیات و عدم توجه به شرایط رکودتورمی و میزان واقعی سود در تعیین مالیات می باشد.

نمونه هایی از افزایش مالیات کسبه
صاحب یک مغازه موبایل فروشی با بیان اینکه برای وی ۴۳ میلیون تومان مالیات تعیین کرده اند، گفت: این در حالیست سال گذشته حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان مالیات برای بنده تعیین و پرداخت کردم.
وی افزود: با این شرایط مجبور به تعطیل کردن مغازه و لغو جواز کسب می باشیم.
یک نفر مکانیک هم گفت: سال گدشته ۲ میلیون مالیات دادم اما امسال برای بنده حدود ۳۰ میلیون تومان نوشته اند.
وی افزود: تعیین مالیات ظاهرا براساس گردش حساب و کارکرد کارتخوان ها بوده که در اصل باید این مالیات به سود کسب شده تعلق گیرد نه کل جابجایی یک مبلغ که شاید ناشی از فروش یک ملک یا تسهیلات بانکی و …باشد.
یک صافکار هم گفت: مالیات تعیین شده برای بنده از ۶۰۰ هزار در سال گذشته به ۴ میلیون تومان در سال جاری رسیده است.

 

از سوی دیگر برای برخی مشاغل معاف از مالیات مثل استخرهای ورزشی یا مددجویان نهادهای حمایتی نیز مالیات تعیین شده که براساس قانون معاف از مالیات هستند که می طلبد این مسائل رعایت و ارتباط سیستماتیک بیشتری بین نهادها برای جلوگیری از سرگردانی افراد فراهم شود و کار به اعتراض و اصلاح کشیده نشود.

 

لزوم تجدیدنظر در مالیات های تعیین شده

کارشناسان اقتصادی معتقدند افزایش چند برابری مالیات براساس صرف گردش حساب، موجب رکود کسب و کارها و مشاغل خرد، روی آوردن به روش های غیرمعمول همچون استفاده از ارز در برخی معاملات به جای حساب بانکی و پولی، تورم و…خواهد شد که لازمست در این رابطه تجدیدنظر و تسهیل گری شود.

 

مالیات براساس گردش حساب متصل به کارت خوان محاسبه می شود/ امکان تجدیدنظر وجود دارد

برای پیگیری این مساله و بررسی دلایل آن با مدیر روابط عمومی اداره کل امور مالیاتی استان کوردستان تماس گرفتیم.
مهدی زند در پاسخ به این سوال که، “در سقز اعتراضات زیادی نسبت به افزایش چند برابری مالیات نسبت به سال گذشته وجود دارد؟ علت امر چیست؟ آیا این مساله سراسری است یا بیشتر در سقز نمود دارد؟”، گفت: رویکرد جدید سازمان امور مالیاتی کشور استناد به اطلاعات فروش بدست آمده از دستگاه‌های کارت خوان می‌باشد که قبلاً این امکان وجود نداشت، لذا مالیات براساس آن محاسبه شده و این مسأله مربوط به تمامی سطح کشور است.

وی در مورد امکان اصلاح یا اعتراض به این مالیات های تعیین شده گفت: البته در مرحله ارسال فرم‌های پذیرش تبصره ماده ۱۰۰، اجباری به پذیرش وجود ندارد ولی اگر از جانب مودی شرایط و پیشنهاد سازمان پذیرفته شود امکان اعتراض وجود ندارد.
زند افزود: اگر فردی از کارتخوان برای معاملات یا انتقال وجوه دیگری استفاده نموده با ارایه مستندات به ادارات شهرستانی، می تواند تقاضای تجدیدنظر نماید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل