شما اینجا هستید
اجتماعی » ماندن در خانه در ایام کرونا و مساله تعارض زوجین

دکتر ناصر یوسفی، عضو هیات علمی دانشگاه کوردستان

در ایام شیوع کرونا بحث خانواده، کودک و تعارض زوجین به علت فقدان برنامه ای در خانواده یک چالش اساسی محسوب می شود. متاسفانه در برنامه هایی که توسط انجمن ها، تشکل ها و کمپین های در خانه ماندن، فقط به این عنوان تکراری “در خانه بمانیم” بسنده شده است. اما سوال پیش رو این است که در خانه بمانیم، چکار کنیم؟ در اینجا بحث محتوای در خانه بمانیم، موضوعیت پیدا می کند.

۱.تحقیقات فراوان در حوزه مشاوره خانواده موید این نکته است که در ایام تعطیلات، تعارض خانوادگی بیشتر و بیشتر می شود. به همین دلیل، در ایام کرونایی کار مشاوران خانواده و روان درمانگرهای خانواده بسیار پررنگ شده است.

۲. در زمینه دانش خانواده و علوم خانواده به معنی تخصصی تفاوت وجود دارد، اکثر افراد جامعه دانش خانواده دارند که با علم تخصصی خانواده تفاوت دارد.
۳.دانش خانواده همه به طور سنتی می دانند، مثل کشاورزی که سواد ندارد اما کار کشاورزی می کند اما فردی که مهندسی کشاورزی دارد دیدگاش در مورد علم تخصصی کشاورزی متفاوت است.

۴.علم خانواده به سه مقوله ی پیشگیری، رشد( غنی سازی)و ‌درمان می پردازد. پیشگیری از تعارض و چالش ها درخانواده خیلی مهم است. مبحث رشد و غنی سازی خانواده در این ایام مقوله ی دیگری است که باید بدان توجه شود. درمان و مشاوره فقط در شرایطی موضوعیت پیدا می کند که خانواده دچار چالش جدی شده باشد.

۵.در زمینه ی پیشگیری، غنی سازی و درمان خانواده، بالغ بر ۱۰۰ نظریه، مدل و روش درمانی وجود دارد که یکی از این روشها ایماگوتراپی است.

۶.ایماگوتراپی یک مدل درمانی جدید در حیطه زوج درمانی و رابطه درمانی است که توسط دکتر هارویل هندریکس و همسرش هلن هانت ابداع شده است. این مدل درمانی براساس چندین تئوری روانشناختی از نظریات فروید گرفته تا علوم اعصاب پایه ریزی شده است.

۷. اساس تکنیک های درمانی ایماگو، یک گفتگوی ساختارمند و تخصصی است که به «مکالمه امن» یا «دیالوگ ایماگو» مشهور است.

۸.هدف از این دیالوگ ها، عمق بخشی به روابط همسران، ایجاد امنیت و ارتقای حس پیوند و یگانگی بین زوجین می باشد. یادگیری و به کارگیری این دیالوگ در زوج درمانی، کارکردن با زوجین را برای شما آسان تر و لذت بخش تر می کند و درصد موفقیت درمان را افزایش می دهد. زوجین بعد از جلسات ایماگوتراپی احساس امنیت، محبت و شادی بیشتری را تجربه می کنند و این باعث افزایش اعتماد به نفس و حس کارآیی درمان گران خواهد شد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل