شما اینجا هستید
اجتماعی » مسافربری دیگر امنیت شغلی ندارد/ یحیی محمدیان *

از آنجا که هیچگونه حمایتی نیست و قانون و مجری قانون قاطعیتی در دفاع از شغل مسافربری عمومی ندارند و از طرف دیگر گرانی و بیکاری باعث مسافربرشدن بسیاری از اقشار جامعه شده است امنیت شغلی در این صنف مختل شده و راننده و شرکت های مسافربری با دعوا و مرافعه لقمه نانی کسب می نمایند که نصف آن هزینه عوارض و مالیات دارایی، شهرداری، حق صورت، تمدید سالانه مدارک می گردد.
بررسی ها نشان می دهد در چند سال اخیر هزینه ها در بخش حمل و نقل نه ۳- ۲ برابر که ۱۵- ۱۴ برابر شده! افزایش هزینه ها موجب افزایش کرایه و نتیجه آن کاهش شدید مسافر شده، بطوریکه خروجی پایانه های مسافربری به نسبت سنوات قبل به کمتر از نصف رسیده و تعداد مسافرین، خودروها و شاغلین رسمی این بخش به شدت کاهش یافته است که البته این به معنی کاهش سفرها نیست، سفر انجام می شود اما با ماشین شخصی. تقریبا اکثر خانواده ها ماشین دارند و علاوه بر رفع امورات خود، مسافربری هم می نمایند. از کارمند و بازنشسته گرفته تا بازاری و بیکار، خیلی ها مسافربر شده اند و مدتی است از طریق تاکسی های اینترنتی رسمیت هم یافته اند! طرف از کار اصلی اش که فارغ شد اپلیکیشن اسنپ یا ماکسیم و … را روشن نموده و مسافربر می شود! درون و برون شهر هم برایش تفاوتی نمی کند هرجا مسافر باشد می رود از طرف دولت حمایت شده حتی بیمه و سوخت یارانه ای هم می گیرد! با این اوصاف چه چیزی را به هم تبریک بگوییم؟ بیکار شدنمان را؟

 

متاسفانه امید به بهبود هم نمی رود، قدیمی ها یادشان است در خانه ها حمام نبود یعنی کمتر خانه ای حمام داشت در سطح شهرها گرمابه های عمومی بودند و مردم صبح زود جهت گرفتن نوبت به حمام می رفتند و …
اکنون هر خانه ای یکی دوتا حمام دارد و گرمابه ها تعطیل و گرمابه داران منقرض شده اند! حکایت ما هم چنین است زمانی مردم برای سفر رفتن بلیط رزرو می کردند و برسر چهارپایه داخل مینی بوس دعوا می شد، اکنون چی؟ اگر وضع کنونی ادامه پیدا کند مدت زیادی طول نمی کشد که حمل و نقل عمومی مسافر به شیوه فعلی به تاریخ خواهد پیوست.

 

لذا لازم است با توجه به سرمایه گذاری های عظیمی که توسط دولت و نیز بخش خصوصی در زیرساخت ها و سایر قسمت های حمل و نقل عمومی مسافر انجام شده و هم چنین تعداد زیاد شاغلین این بخش و خانواده هایشان، دولت، اتحادیه ها و انجمن های صنفی تمهیداتی اندیشیده و با نوآوری و به روزرسانی شیوه های خدمات دهی، حفظ امنیت شغلی، مسئولیت پذیری و پشتیبانی همه جانبه این صنف مهم را از زوال حتمی نجات دهند.

*رئیس انجمن صنفی شرکت های مسافربری سقز

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل