شما اینجا هستید
اجتماعی » مشکلات شهرک صنوف آلاینده کانی نیاز/ لزوم تلاش سرمایه گذاران و نهادهای متولی برای رونق شهرک

سقزرووداو- یکی از برنامه های اصلی برنامه ریزان و مدیران آینده نگر شهری برای مناسب سازی سیما و معابر شهری، ساماندهی صنوف مختلف، روان سازی ترافیک، خدمات رسانی مناسب تر به شهروندان، کمک به اقتصاد شهری و جذب سرمایه گذاری، ساخت شهرک های صنوف آلاینده با اولویت مشاغل مزاحم یا دارای آلودگی (صوتی و زیست محیطی) می باشد.

مشاغل مزاحم و آلاینده

مشاغل مزاحم به کسب و کارهایی گفته می شود که علیرغم سختی بالای کار و خدمات رسانی ضروری و مهم به شهروندان به دلیل آلودگی (صوتی و زیست محیطی)، نیاز به کار سخت در بیرون مغازه و شرایط ناایمن نمی توانند در محدوده شهر فعالیت کنند و مشمول ساماندهی و انتقال به خارج از شهر یا به شهرک صنعتی، مجتمع های صنفی آلاینده و شهرک های کشاورزی می باشند.

شهرستان سقز نیز در این حوزه با مشکلات زیادی مواجه بوده و یکی از خواسته های شهروندان از مسئولان کمک به ساماندهی و انتقال این صنوف به خارج از شهر است.

براین اساس اماکن تولید، بسته بندی و انبار مواد شیمیایی، دامداری اعم از سبک و سنگین؛ تولید مصنوعات سیمانی و موزائیک؛ سنگبری و سنگ کوبی، پایانه های بار و انبار موسسات باربری؛ شارژ گاز در کپسول، رنگ کوره ای، جوشکاری ها، ریخته گری ها و ذوب فلزات، انبار انواع پسماند و ضایعات قابل بازیافت مشتمل بر فلزی و قراضه ها، صافکاری و تعمیرگاه ماشین آلات، تراشکاری و… جزو مشاغل و صنوف آلاینده محسوب می شوند.

مناطق شلوغ سقز به لحاظ مشاغل آلاینده

ساکنان برخی محلات و خیابان های سقز از قضیه صنوف مزاحم رنج می برند در این راستا می توان به برخی خیابان ها از جمله : فخر رازی (پل هوایی)، خیابان استاد شیرازی، بلوار کردستان، خیابان ۳۲ متریف خیابان ۷ تیر، بهارستان، تازآباد، چوب فروشی های صالح اباد و … اشاره نمود که سال هاست درگیر مشکلات ناشی از وجود صنوف مزاحم هستند.

گام های مناسب اما نه چندان موفق برای ساماندهی صنوف مزاحم

اگرچه در سال های اخیر تلاش هایی برای حل این مشکل صورت گرفته اما متاسفانه در  پیشرفت کارها و نیل به اهداف موردنیاز موفقیت چندانی حاصل نشده است. یکی از شهرک هایی که در این راستا توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی با حمایت شهرداری ساخته شد شهرک صنوف آلاینده جاده کانی نیاز بود.

اهداف و مشکلات شهرک کانی نیاز

ساخت این شهرک در ابتدای سال ۱۳۹۴ در جاده کانی نیاز در زمینی به مساحت ۳۲ هزار و ۷۷۴ مترمربع با بیش از ۴۰۰ دهنه مغازه و امکانات جانبی (بانک، آتش نشانی، قهوه خانه، نمازخانه و…) شروع شد.

هدف از ساخت این شهرک خدمات رسانی مناسب و متمرکز به شهروندان، کاهش آلودگی صوتی و زیست محیطی در داخل شهر، کاهش ترافیک شهری، آسایش مردم، ایجاد اشتغال و جذب سرمایه گذاری اعلام شد با این حال و پس از اتمام عملیات ساختمانی اواخر ۹۷، تاکنون بصورت نیمه فعال، بدون امکانات و برنامه رها شده و کمتر از یک چهارم مغازه های آن فعال است.

برای بررسی مسائل و مشکلات این شهرک، به میان کسبه رفتیم که دیدگاه های آنان به شرح زیر از نظرتان می گذرد:

نبود چشم انداز مناسب/ واگذاری مغازه ها به افراد غیرصنف

یکی از مغازه داران لوازم یدکی در این رابطه گفت: ۲ سال است که این مغازه ها به ما واگذار شده، اما هنوز چشم انداز مناسبی برای رونق و فعال سازی شهرک دیده نمی شود.

نوری با بیان اینکه سرمایه گذاری ما در شهرک کانی نیاز برای ایجاد اشتغال، رونق کسب و کار و کمک به حفظ سیمای شهری همراه با ترغیب هم صنفان خود به شهرک های خارج از شهر بوده، گفت: لازمست مسئولان، متولیان کار و سرمایه گذاران برای ساماندهی و حل مشکلات ما و رونق شهرک تلاش کنند.

وی یکی از مشکلات شهرک کانی نیاز را واگذاری مغازه ها به افراد غیرصنف خودرو دانست و گفت: وقتی برخی مغازه ها به افراد غیرصنف خودرو (سنگ و کاشی فروشی، انبار وسایل یا پارکینگ کمباین و خودرو اسقاطی و…) واگذار شده ، که اغلب بسته شده اند و این روی رونق شهرک اثر نامطلوب دارد، لذا درخواست داریم که سرمایه گذاران و مالک در صورت فروش بقیه مغازه ها، آن را به افراد دارای پروانه کسب بخش خودرو واگذار نمایند.

شهرداری مغازه هایش را تعیین تکلیف کند

یکی دیگر از مغازه داران می گوید، بیش از یکصد مغازه این شهرک متعلق به شهرداری است که تقاضامندیم آن را اجاره یا واگذار نماید تا به رونق شهرک کمک نماید.

لزوم ایمن سازی جاده ورودی شهرک

علی همچنین به عبور خودروهای سنگین با سرعت بالا از فاز یک فرهنگیان اشاره و گفت: جهت جلوگیری از حوادث ناگوار، لازمست نسبت به ایمن سازی ورودی های شهرک، ایجاد سرعت گیر و نصب تابلوهای هشداردهنده اقدام شود.

آب و تلفن نداریم

وی به مشکلات زیرساخت های شهرک اشاره و گفت: متاسفانه هنوز آب لوله کشی و خط تلفن نداریم، علمک گذاری گاز هم مشکل دارد.

وضعیت نامناسب سرویس بهداشتی و دپو شدن زباله

شایان یکی دیگر از تعمیرکاران این شهرک به وضعیت نامناسب سرویس بهداشتی و انباشت زباله اشاره و گفت: متاسفانه کسی پاسخگو نبوده و شهرک متولی ندارد، وضعیت سرویس های بهداشتی بسیار نامناسب بوده، سطل زباله نداریم و برخی مغازه ها به محل دپوی زباله و اشغال تبدیل شده اند که این ۲ قضیه مشکلات بهداشتی و زیست محیطی زیادی بدنبال دارند.

انتقاد از کم توجهی مسئولان

یکی دیگر از تعمیرکاران با بیان رهاشدگی وضعیت شهرک گفت:۲ سال است که یک مسئول برای بررسی مشکلات به اینجا نیامده و تنها در دوران کرونا و بستن مغازه ها، با خودرو از اینجا عبور کردند.

وی افزود: چون شهرک نگهبان ندارد امکان سرقت از مغازه ها بالاست لذا درخواست اتخاذ تدابیر لازم را داریم.

نامبرده گفت: در زمستان هم معابر اینجا برف روبی نمی شود و خود ما مجبوریم این کار را بکنیم.

لزوم ساماندهی و رونق بخشی به شهرک

یکی دیگر از مغازه داران بنام رشید گفت: لازمست مسئولان و سرمایه گذاران نسبت به ساماندهی این شهرک اقدام و امتیازاتی درنظر بگیرند تا سایر تعمیرکاران هم ترغیب به حضور در شهرک کانی نیاز را داشته باشند و این منطقه بی رونق و با رکود کاری مواجه نباشد.

ساماندهی و رونق نیازمند عزم جدی مسئولان و سرمایه گذاران است

ساماندهی و رونق شهرک کانی نیاز می توانددر ساماندهی صنوف فنی خودرو نقش مناسب و موثری داشته باشد، تحقق اهداف این شهرک و حل مشکلات فرارو نیازمند همکاری و هماهنگی بین سرمایه گذار، اتاق اصناف و اتحادیه فنی خودرو، نهادهای مسئول نظیر: فرمانداری، شهرداری، صنعت، معدن و تجارت  و بانک ها می باشد که امید است با اقدامات حمایتی، تسهیل گری، حذف بروکراسی، به راه اندازی کامل و سریع تر این شهرک کمک نموده تا گامی در جهت ساماندهی بهتر تعمیرکاران خودرو و خدمات دهی بهتر به همشهریان و نیز بسترسازی برای ساخت مجتمع های مشابه در آینده باشد.

ـ گزارش مشترک سقزرووداو و ساکاپرس

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل