شما اینجا هستید
اجتماعی » مطرح شدن طرح اصلاح تقسیمات کشوری در مجلس/ فعالیتی از سوی نمایندگان کورد دیده نمی شود

بنابر اعلام روزنامه آرمان ملی مجلــــس یـــازدهم روی خــوش به تشکیل استان‌هـــای جدید نشان می‌دهد و از هر طرحی برای این منظور استقبال می‌کند مانند ۲ مرداد که ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجــلس، با اشاره بــه بررسی چند طرح در کمیسیــــون متبوعش به منظور تشکیل چند استان جدید، گفت: تقسیم استان‌ها در راستای تمرکززدایی و کاهش بوروکراسی اداری مطرح شده است

وی افزوده: تقسیم استان‌هایی مانند سیستان‌وبلوچستان، اصفهان و کرمان از سوی کارگروه طرح‌های تقسیمات کشوری کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور یکی از راهکارهای تمرکززدایی است. وی با بیان اینکه با طرح‌هایی که در کارگروه طرح‌هــــای تقسیمات کشوری کمیـــسیون شوراها در حال بررسی است ۵ استان جدید ایجاد می‌شود، یادآور شد: در حال حاضر سه طرح از سوی نمایندگان برای تقسیم استان سیستان‌وبلوچستان، استان اصفهان و کرمان ارائه و به کمیسیون شوراها ارجاع شده که در حال بررسی جزئیات کارشناسی آنها از ابعاد مختلف هستیم. نماینده نجف‌آباد در مجلس در تشریح بخشی از جزئیات طرح‌های مذکور عنوان کرد: بر اساس این ۳ طرح استان‌ سیستان‌وبلوچستان به ۴ استان، اصفهان به ۲ استان، (اصفهان و گلساران) و کرمان به ۲ استان کرمان شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود.

حال سوال اینجاست وقتی چنین طرح های اساسی در مجلس و دولت مطرح است و یکی از راهکارهای جذب اعتبارات بیشتر، تمرکززدایی و کاهش بوروکراسی تشکیل استان های جدید است اما چرا نمایندگان و مسئولان استان های کوردنشین و شهرستان های مرزی و حاشیه ای فاقد هرگونه طرح و برنامه ای هستند؟ هیچ گونه کنشگری حرفه ای از سوی آنان دیده نمی شود؟

گفتنی است سقزرووداو در ماه های گذشته در مطلبی تحت عنوان “ضرورت تشکیل استان مکریان یا کوردستان شمالی” نوشته بود: از گذشته دور تاکنون چندین شهرستان در شمال استان کوردستان و همچنین منطقه مکریان در جنوب آذربایجان غربی دارای پیوستگی جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی بوده که شامل شهرستان های سقز، بوکان، مهاباد، سردشت، بانه، پیرانشهر، تکاب، بخشی از دیواندره، شائین دژ و… بوده که جمعیتی بالغ بر یک میلون و ۴۰۰ هزار نفر را شامل می شود.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اصلاح روند ضعیف توسعه فعلی و قرار گرفتن این شهرستان ها در مدار توجه و توسعه نیازمند اقدامات گسترده ای است که بخشی از آن معطوف به سیاست های ملی، تلاش جدی و افزایش سرمایه اجتماعی بین مردمان این منطقه، جذب سرمایه گذاری های کلان، توسعه فرهنگی و… بوده و بخشی از آن از طریق اصلاح ساختار تصمیم گیری های منطقه ای و تقسیمات کشوری است، لذا در این راستا تشکیل استان جدیدی با عضویت شهرستان های فوق الذکر تحت عنوان استان مکریان یا کوردستان شمالی امری ضروری به نظر می رسد.

امید است این طرح مورد توجه نمایندگان شهرستان های فوق در مجلس قرار گرفته و نسبت به تشکیل فراکسیونی برای تحقق این مساله از طریق وزارت کشور و مجلس اقدام نمایند.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل