شما اینجا هستید
اجتماعی » نقدی بر ثبت نام های ششمین دور شورای شهر سقز

بررسی ترکیب کاندیداها و سوابق آنان حاکی از آن است بسیاری از افراد شاخص که قبلا نامشان به عنوان کاندیدا مطرح بود ترجیح دادند وارد این عرصه نشده و در مقابل طیف دیگری که اکثرا جوان یا گاها ناشناخته هستند وارد عرصه شدند.

در این رابطه ذکر چند نکته ضروریست:

– عملکرد ضعیف و غیرشفاف شوراها در دوره های گذشته و شائبات مختلف در این حوزه باعث کاهش اعتماد مردم به این نهاد شده و به تبع آنان بسیاری از افراد صاحبنظر ترجیح دادند کاندیدا نشوند.

– به نظر می رسد فضای مجازی هم روی تبلیغات سنتی افراد داوطلب عضویت در شوراها تأثیر گذاشته چرا که برخی از آنان، بیشتر به فکر «ممبرهای» تلگرامی و اینستا هستند تا ارایه برنامه؛ و بیشتر نشست های خود را در گروه های تلگرامی یا اینستاگرام برگزار می کنند.

– داشتن سواد شهری و توسعه، پایبندی به منافع عمومی، برنامه محوری، قانونمندی و شفافیت برای داوطلبان عضویت در شوراها از الزاماتی است که آگاهان معتقدند باید این کاندیداها داشته باشند، زیرا که آسیب شناسی عملکرد شوراها و بخشی از ناکامی های آنان از گذشته تا امروز به نبود این مسائل برمی گردد. متاسفانه تاکنون در فضای عمومی و رویکرد کاندیداها، این مولفه ها کمرنگ بوده و یا دیده نمی شود.

– افزایش حضور افراد فاقد تجربه و تخصص از موارد دیگریست که قابل بررسی است، شاید بنظر عده ای، کاندیداتوری به مثابه تیری در تاریکی است و یا می خواهند جایگاه و آینده خود را محک بزنند که این نوع تفکر چندان شایسته پارلمان شهری نیست و به نظر می رسد بعد از گذشت پنج دوره از شورای شهر هنوز معنا و جایگاه واقعی این پارلمان شهری جا نیفتاده است، البته نباید از ضعف قانون و نبود جامعه مدنی و احزاب ریشه دار در این وضعیت چشم پوشید.

– برخی کاندیداها به جای برنامه به شعارها و تبلیغات رنگین با عکس‌ها و پوسترهای رنگی و فتوشاپ شده و شعارهای کلیشه ای و غیرواقعی که بیشتر در فضای مجازی نمود دارد،  دل ‌بسته‌اند.

حال باید دید نگاه هیات های نظارت و اجرایی می تواند دلهره شهروندان را در برابر چالش شورای شهر برای تأیید افراد کارآمد و سالم و انتخاب صحیح، تسکین دهد؟! یا اینکه مثل دوره های گذشته مصلحت ها بر مولفه های فوق تسری پیدا می کند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل