در این نشست در سالن جلسات دانشگاه پیام نور، دکتر ناصر سرگران، حقوقدان و مدرس دانشگاه به آسیب شناسی عملکرد نهادهای مدنی در دستیابی به اهداف موردنظر براساس ایده درخت مشکلات پرداخت.
وی با تاکید بر ترویج گری از طریق آگاه سازی مخاطبان، تصمیم گیران و مسئولان، آن را دارای ۲ رکن: : آگاه سازی و تغییر در مخاطبان و اثر گذاری بر افراد، مسئولان و نهاد های تصمیم گیر عنوان کرد و گفت: شناسایی مسائل، جمع آوری داده ها، تدوین برنامه های تخصصی، شناسایی ذینفعان پروژه، تدوین فرایند زمان بندی و دایره مدیران، تامین منابع مالی و انسانی، جلب مشارکت عمومی از مهارت های موردنیاز ترویج گری است.
دکتر سرگران با تاکید بر استقلال مالی و تشکیلاتی انجمن ها و رسانه ها و جلب مشارکت مردم گفت: نهادهای مدنی باید تلاش کنند از لحاظ بودجه و پروژه ها وابسته به ادارات و دولت نباشند، ضمن اینکه توانمندسازی تشکیلاتی، لابی گری ضابطه مند، هنر مذاکره و جلب مشارکت عمومی رمز موفقیت آنها در شرایط امروزیست.
در ادامه کسری امام جمعه کنشگر حوزه شفافیت گفت: شفافیت ارائه حق اطلاعاتی مردم به مردم در زمان، کیفیت، قالب و محل مناسب و مخاطب موردنظر است که در ارتقای آگاهی شهروندان و کارایی نهادها، کاهش آسیب ها و فساد اداری و اقتصادی، مسئولیت پذیری اجتماعی، کاهش رانت و… موثر می باشد و رسانه ها و نهادهای مدنی می توانند نقش اساسی در مطالبه گری و تحقق شفافیت در جامعه داشته باشند.
وی ابزارهای شفافیت را فناوری اطلاعات، اصلاح قوانین و فرهنگ اداری و عمومی، تغییر ساختار و معماری برخی ادارات و…معرفی کرد.
این کنشگر شفافیت به مواردی نظیر تورم قوانین و لزوم جمع سپاری در تدوین قوانین، سیستم قانون بان، موانع شفافیت و…پرداخت و گفت: داده باز حکومتی و به رسمیت شناختن حق اطلاعاتی مردم به مردم موثرترین راه عبور از فسادهای اداری و مالی است.
- سقز رووداو
- کد خبر 13819
- بدون نظر
- پرینت