شما اینجا هستید
اجتماعی » نگاهی به زندگی نامه محمدصابر صابر از هنرمندان مشهور سقز و کوردستان

محمدصابر صابر، استاد پر آوازه خوشنویسی کوردستان صبح امروز بر اثر بیماری سرطان درگذشت. او را اسوه اخلاق و صبر می نامیدند و معلم اخلاق.
این هنرمند تلاشگر سال ۱۳۲۴ در سقز به دنیا آمد. نام او را محمدصابر گذاشتند و او اسوه صبر و اخلاق شد. محمد صابر صابر از دوران کودکی زیر نظر استاد مهدی کمالی کردستانی مقدمات خوشنویسی را فراگرفت و بعد از ورود به مقطع دبیرستان با توجه به خط زیبایی که داشت به تشویق استاد احمد حواری نسب مشهور به “ابوسعید” خوشنویسی را به صورت جدی دنبال می‌کند
وی ۲۷ سالش بود که در انستیتوی هنر تهران فارغ التحصیل شد. در سال ۱۳۶۱ با همراهی استاد کمالی کردستانی، استاد شیخ‌الاسلامی و استاد معروفی دفتر انجمن خوشنویسان را در سنندج دایر کردند و از سال ۶۴ تا ۷۵ به مدت ۱۱ سال مسئولیت انجمن خوشنویسان کوردستان را بر عهده داشت.
در سال ۱۳۶۸ موفق به اخذ مدرک فوق ممتاز خوشنویسی و در سال ۱۳۷۴ مدرک درجه ۲ هنری به او اعطا می‌شود.
تدریس در رشته هنر در مقاطع مختلف آموزش و پرورش در استان کوردستان و آذربایجان غربی، سالیان متمادی سرگروه هنر آموزش و پرورش استان کوردستان، تربیت و فراهم سازی زمینه معرفی هنرمندان در رشته‌های مختلف هنری، تربیت ده‌ها هنرمند خوشنویس در سطوح ممتاز و فوق ممتاز، کتابت ده ها اثر فاخر خوشنویسی و… حاصل سال‌ها تلاش این استاد است.
انجمن خوشنویسان ایران در نخستین کنگره بین‌المللی مشاهیر کورد که ۱۱ و ۱۲ تیرماه امسال در سنندج برگزار شد نشان درجه یک هنری را که معادل دکترای هنر است به استاد محمد صابر صابر تقدیم کرد. این نشان درجه استاد تمامی خوشنویسی بود و از آنجا که استاد صابر در بیمارستان بستری بود، همسرش برای دریافت این نشان دعوت شد.
این هنرمند برجسته کورد چند سالی بود که با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد که سرانجام صبح امروز سه شنبه بعد از چند ماه جدال با سرطان در بیمارستان کوثر سنندج جان به جان آفرین تسلیم کرد.
مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر این هنرمند ساعت ۱۸ عصر امروز در قطعه هنرمندان بهشت محمدی سنندج برگزار می‌شود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل