شما اینجا هستید
اجتماعی » هدیه اجباری و نجومی در برخی مدارس شهرستان سقز/ سکوت مسئولان مرتبط

همگانی شدن دریافت هدیه یا مشارکت اجباری امر آموزش در مدارس، فلسفه تحصیلات رایگان را باطل نموده است.

هرچند طبق اصل ۳۰ قانون اساسی تحصیلات تا پایان مقطع متوسطه رایگان است و دولت مکلف به فراهم کردن وسیله تحصیل دانش‌آموزان در سراسر کشور تا پایان تحصیلات متوسطه است؛ همچنین مسئولان آموزش و پرورش بارها اعلام کرده‌اند که گرفتن وجه از دانش‌آموزان در مدارس دولتی ممنوع است، اما در عمل این اصل و گفته ها به بایگانی سپرده شده است.

بررسی ها نشان می دهد مدارس همچنان از دانش‌آموزان پول دریافت می‌ کنند و هیچ مسئولی پیگیر و پاسخگو نیست. چون خود این مسئولان کشوری و استانی فقط در مصاحبه ها می گویند پول گرفتن ممنوع است، اما از سوی دیگر سرانه بسیار پایینی به مدارس می دهند که جوابگوی هزینه های جاری و تعمیرات مدارس نیست، به سخنی دیگر مجوز نانوشته دریافت پول از دانش آموزان را صادر می کنند. 

شهریه های میلیونی در سقز!

در شهرستان سقز نیز در اکثر مدارس از دانش آموزان بابت خدمات دهی، تعمیرات، سوخت، هزینه های جاری و… مبالغی پول از دانش آموزان دریافت می شود که برای مدارس دولتی و هیات امنایی غالباً بین ۵۰ تا ۳۰۰ هزارتومان است. 

اما دریافت های کلان و بالای میلیونی در برخی مدارس خاص اولیای برخی دانش آموزان را شوکه کرده است. یکی از این مراکز، مدرسه استعدادهای درخشان است که ابتدا ۳۰۰ هزار تومان از هر دانش آموز گرفته و در مرحله بعدی نیز فیش های یک میلیون تومانی در اختیار دانش آموزان قرار داده تا نسبت به واریز آن اقدام کنند، این جدای از پول کاغذ امتحانات می باشد یعنی شهریه هر دانش آموز بالای یک میلیون و سیصد هزار تومان آنهم در شهر سقز؛ با عناوینی مانند برگزاری کلاس های فوق برنامه، ارائه خدمات آموزشی و…. 

دانش آموزانی که با هزار امید و آرزو به یک مرکز آموزشی خاص وارد می شوند، اما بعداً فشار مالی بر دوش والدین آنها سنگینی می کند. 

وقتی موضوع را پیگیری می‌کنیم، به این نکته می‌رسیم که پول با عنوان مشارکت، کمک به مدرسه و با هماهنگی انجمن اولیا و مربیان گرفته می‌شود، اما اگر همین کمک یا هدیه اجباری توسط دانش آموزان پرداخت نشود وی ثبت‌نام نمی‌شود، یا از دریافت کارنامه و سایر موارد وی خبری نیست.

مشکل فوق کشوری بوده، اما در میان شهرستان های اطراف در سقز بیشتر به چشم می خورد و مدیران نیز سکوت را بر شفاف سازی یا حل آن ترجیح می دهند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل