شما اینجا هستید
اجتماعی » همراهان آخر /به پاس زحمات شبانه روزی کارکنان زحمت کش آرامستان سقز

هشت ماه است بحثش بر زبان‌ها است، کرونا، این مهمان ناخوانده دیگر شورش را درآورده است. روزی نیست که خانواده‌ای داغدار نشود، حالا همه آرزوی رفتن کرونا و بازگشت روزهای بدون ماسک و محدودیت را دارند.

روزگار را برای همه تلخ کرده، روی افکار و روحیه همه تاثیر بسیاری بدی گذاشته است اما چه می‌شود کرد؟ باید با این ویروس منحوس کنار آمد و با رعایت پروتکل‌ها خطرات پیش رو را به حداقل رساند.

در این میان طی چند ماه گذشته، بیشترین فشار روی کادر درمانی، پزشکان و پرستاران بوده است و این قشر جانانه برای درمان بیماران در مقابل بیماری کووید ۱۹ ایستادند. همین‌ها بودند که به مدافعان سلامت شهره شدند و حالا با گسترش شیوع ویروس کرونا کارشان سخت‌تر هم شده است.

اما کسانی هم هستند که به شدت در معرض خطر بوده و کمتر کسی به آنان توجه دارد، کارگران آرامستان‌ها همان‌هایی هستند که به ناچار باید برای کسب روزی حلال، این روزها با جانشان بازی کنند.

آنها بعد از کادر درمان، آسیب‌پذیرترین قشر در برابر بیماران کرونایی هستند، چرا که هر روز با فوتی‌های ناشی از این ویروس روبرو می‌شوند اما باید قبول کرد که خیلی از مردم از آنان و سختی کارشان بی‌خبر هستند.

قطعا فشار روحی ناشی از مشاهده فوتی‌ها و دفن آنان بر کارگران آرامستان‌ها بسیار زیاد است اما اینکه تلاش‌های این قشر دیده نشود و برخورد بدی نیز با آنان شود،  تاثیر بدتری روی آنان خواهد گذاشت.

آنها سختی های زیادی را به جان می خرند تا سلامتی بقیه مردم به خطر نیافتد، پس چه زیباست ما هم دلسوزی آنها را با رعایت مسایل بهداشتی جبران کنیم تا کمی از بار مشکلات و سختی هایشان کم شود.

بیل و کلنگ ابزار آنهاست و هنوز با روش‌های سنتی قبر را حفر می کنند، دل‌های رئوف و سخاوتمندی دارند چون از سختی های این کار گلایه ای ندارند ولی از این همه فوتی و بی توجهی عده ای از مردم بخاطر نادیده گرفتن کرونا نارحتند.

اینجا (قبرستان) جای سهمگینی برای همه است و وقتی چشم‌ها این همه قبر را می‌بیند دلهره عجیبی به آدم دست می‌دهد؛  انگار کارگران قبرستان با این شرایط کنار آمدند و دیگر واهمه از فشارهای روحی روانی ندارند.

بر خلاف تصورها، آنها هم در این روزا شرایط سختی دارند و از دیدن حجم زیاد فوتی های ناشی از کرونا دلشان به درد می آید و خطر را در نزدیکترین فاصله حس می‌کنند.

الحق و الانصاف روزهای دشواری را پشت سر می‌گذرانیم، از پزشک و پرستار بگیر تا کارگر و کارمند، بازاری، معلمان و دانش آموزان، اساتید و دانشجو، همه و همه گیرو دار این ویروس درنده هستند.

خیلی‌ها برایشان سوال شده، که کرونا چه وقتی تمام می‌شود؟   شاید هیچ کس پاسخش را بدرستی نداند،  حتی پزشکان و مسوولان هم از مردن این ویروس خبری ندارند و انگار این مهمان ناخوانده حالا حالاها جا خوش کرده و قصد ترک ما را ندارد.

سختی دفن فوتی های کرونا

کارشان مثل سابق نیست، حالا دیگر جدا از خطرات کار، باید با روش جدیدی مردگان را دفن و دستورالعمل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت کنند تا در دام ویروس مهلک کرونا گرفتار نشوند.

دائم نگران هستند که نکند با یک اشتباه کوچک بدون اینکه خودشان متوجه شوند، کرونا بگیرند و باعث ایجاد مشکل برای خود و خانواده شوند. به‌ هرحال دغدغه فکری و کاری خوره مغزشان شده است.

چه سخت و عذاب آور است رفتن به آرامستان‌ها و دیدن این همه قبر به هم پیوسته و ردیف ردیف، دفن فوتیهای کرونا در قبرستان ما را یاد جنگ های جهانی می‌اندازد و ای چه بسا این هم همانند یک جنگ تمام عیار مثل جنگ‌های جهانی گذشته باشد.

همیشه آرزویشان این است که هیچ فردی را به اینجا (قبرستان) نیاورند تا با این سختی و مشقت دور از عزیزانشان به خاک سپرده شوند،  کارگران قبرستان روزهای غمگین همراه با ترس و اضطراب را پشت سر می گذارند و انگار این روزها همچنان تداوم دارد.

مردم شرایط را درک کنند

با یکی از این کارگران شاغل در آرامستان سقز هم صبحت شدم. می‌گوید: هر روز فوتی‌های جدیدی از بیماران کرونایی به آرامستان آیچی آورده می‌شود تا آنها را با رعایت مسایل بهداشتی دفن کنیم.

وی به سختی و دشواری کار در این روزهای پرتلاطم اشاره کرد و افزود: برای خیلی از مردم نحوه دفن و به خاکسپاری عزیزانشان ناگوار است و جدا از حسرت و ناراحتی می‌خواهند در آخرین لحظات هم حضور داشته باشند و با آداب و رسوم قبلی آنها را به خاک بسپارند که همین برای ما مشکل‌ساز شده است.

این کارگر آرامستان با بیان اینکه وضعیت روحی و روانی مردم حین دفن بستگان شان را درک می‌کنیم و خود نیز از این وضعیت ناراحتیم، از مردم خواست تا شرایط کاری آنها را هم درک کنند و عوامل آرامستان‌ها را تحت فشار قرار ندهند تا برای جلوگیری از انتشار ویروس موازین بهداشتی دفن را به درستی رعایت کنند.

سرپرست شهرداری سقز در این ارتباط گفت: کارکنان بخش آرامستان زحمت کش و قابل احترام هستند و در این شرایط کار آنها سخت و دشوار است بنابراین تلاش داریم زحمات آنها را جبران کنیم.

لقمان شیخ عزیزی با بیان اینکه حدود ۱۰ نفر در آرامستان سقز مشغول به کار هستند، افزود: سعی می کنیم با استفاده از تشویقی‌ و اضافه کار، بخشی از زحمات آنان را جبران و مورد توجه بیشتری قرار دهیم.

ضرب و شتم نیروی مرکز بهداشت در آرامستان سقز

بعد از شیوع کرونا و به خاکسپاری فوتی‌های کرونا، بدلیل شرایط ویژه بهداشتی در دفن، یکی از نیروهای مرکز بهداشت و درمان همراه با نیروهای آرامستان حین خاکسپاری حضور پیدا می‌کرد.  در کمال تعجب، چند روز قبل هنگام خاکسپاری یکی از فوتی‌های کرونا در قبرستان آیچی سقز، این فرد مورد ضرب و شتم بستگان متوفی قرار گرفت و جراحات زیادی به او وارد شد

بلاخره همه ما روزی دستمان از این دنیا کوتاه می شود و با زحمت این تلاشگران به دل خاک می رویم پس وقتی به قبرستان ها می رویم با آنها خوب رفتار کنیم و قدردان زحمت هایشان باشیم.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل