شما اینجا هستید
اجتماعی » هنر و خلاقیت در امتداد معماری/ هیوا نوروزی*

بە نظر می رسد نبود معماری چشم نواز را بتوان یکی از  عوامل ایستایی و عدم جسارت هنری هنرمندان سقزی در مقایسه با جوامع هنری دیگر شهرها دانست.
انتظار برنامەهای مدون اقدامات و بودجە دولتی سرابی بیش نیست . قدم اصلی در مسیر بهبود ساختار معماری و فضاهای عمومی فرهنگ سازی است و انتظارات مرسوم از دولتها تفویض اختیارات جزء مستمند به کل مستغنی خواهد بود .

هنر و امید به زندگی
بهبود شاخص های امید به زندگی و توابعی نظیر تامین اجتماعی مدرن بستر سازان اصلی رویش استعدادها و پرورش خلاقیت هستند
خلق آثار هنری فاخر مستلزم رفاه نسبی و آرامش فکری هنرمند است .

هنر و آموزش
بدیهی است که آموزش، فضاهای آموزشی و روش های یاددهی یادگیری می توانند بستری مناسب را برای پرورش هوش هنری کودکان و رشد خلاقیت آنها فراهم کنند و یا اینکه بلعکس مانعی اساسی بر سر راه  آن شوند.
اما در کنار آموزش نمی توان از تاثیر عواملی همچون خانواده، اقتصاد و همچنین معماری و هویت و فرهنگ بومی نیز به آسانی گذر کرد و رشد همه جانبه و بویژه هنری ساکنان منطقه ای را تمام و کمال به عهده نظام آموزشی سپرد. هر چند که در تعریفی جامع تر تمامی این عوامل نیز خود به عنوان آموزش می توانند تعریف شوند.

معماری و هنر
معماری بە موازات اقتصاد و آموزش الهام بخش هویت و همیت شهری نیز است . ساختگاه تمدنهای کهن میزبان شاهکارهای معماری هستند .
افراد ساعاتی را در کنار خانواده مدرسه محل کار به سر میبرند اما بیشترین زمان در حال تعامل با ساختارهای معماری زیست بوم خویش هستند .
تاثیرپذیری انسانها از دیالوگ بصری با محیط و معماری غیرقابل انکار است .
تاثیرات همجواری میدان نقش جهان ،کاخ عالی قاپو پل خواجوست که مکتب موسیقی اصفهان و جلال الدین تاج اصفهانی را رویانده است .
عمارت آصف وزیری ، سالارسعید ، وکیل الملک ، مشیر دیوان هستند که کامکارها عندلیبی ها ضیاءالدینی ها خالقی کمندی رزازی و …  هستند اینها جرقە یا اتفاق نیستند و تاحد زیادی محصول و بازخورد معماری زیست بوم اند .

راهکار
مناسب است سمن هایی متشکل از مهندسان معماری و هنرمندان جان و مجوز بگیرند تا علیرغم سختی های معیشتی به تقویت ریشەهای هویتی و فکری فرزندانمان یاری رسانند .

*فعال مدنی

  1. بهمن

    متنی شیوا و زیبا احسنت

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل