شما اینجا هستید
اجتماعی » هورامان ثبت‌ جهانی شد

به‌گزارش میراث آریا، چهل‌وچهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که پس از یک سال وقفه به‌دلیل همه‌گیری کرونا، امروز ۵ مرداد ماه ۱۴۰۰برگزار شد، پرونده منطقه هورامان را برای قرار گرفتن در فهرست میراث بشری بررسی و تصویب کرد.

🔹تدوین پرونده ثبت جهانی هورامان در کردستان از سال ۹۵ آغاز شد. این منطقه بکر بلحاظ معماری، فرهنگ، تاریخ، صنایع دستی، آداب و رسوم، پوشش و گویش با تمامی بخش های کشور متفاوت و متمایز می باشد.

🔹زیبایی پوشش، معماری منحصر بفرد و فرهنگ غنی و متفاوت این منطقه در سایر مناطق استان کوردستان و در برخی موارد در سایر استان های همجوار نیز استفاده می شود. همچنین منطقه از بعد گردشگری و برخورداری از مناظر و جاذبه‌های طبیعی ویژه، در جهان حائز اهمیت است.

🔹منطقه جهانی شده هورامان شامل حدود ۶۰۰ روستا و شهر بوده که در استان‌های کوردستان و کرمانشاه و همچنین اقلیم کوردستان قرار دارد این پرونده یکی از مهمترین و بزرگترین پرونده‌های ثبت منظر فرهنگی تاریخی در یونسکو بوده که وسعتی بالغ بر ۳۰۰۰ کیلومتر و عرصه‌ای بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را شامل می‌شود.
گروهی متشکل از وزیر و معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی و گردشگری، استاندار و معاونین استاندار کوردستان و کرمانشاه، مدیر پایگاه ملی منظر فرهنگی تاریخی هورامان، مدیران کل قبلی و حاضر میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی و گردشگری استان، فرمانداران، دهیاران، بخشداران و یکی از بخش های مهم این پرونده مردم فهیم و با فرهنگ روستاها و شهرهای حوزه هورامان پس از بیش از ۵ سال تلاش و کوشش توانستند پرونده این منطقه را تدوین و با همت معاون میراث فرهنگی کشور به یونسکو برای بررسی ارسال و امروز نیز ثبت جهانی شد.

🔹روستاها و شهرهای هورامان یکی از مهمترین مناطقی باشد که هنوز اصالت هزاران ساله خود را حفظ کرده و از دهه ها قبل تا کنون همواره یکی از مهمترین مقاصد گردشگری در استان و کشور بوده و مورد توجه علاقه مندان به فرهنگ، تاریخ و معماری بوده است.

🔹با ثبت جهانی منطقه هورامان دریچه ای جدید برای مردم با فرهنگ و تلاشگر این منطقه باز خواهد شد که امید است با همت مسئولین کشوری و استانی توسعه همراه با حفاظت از این منطقه در اولویت قرار گیرد تا این گنجینه بی پایان برای آیندگان نیز ماندگار بماند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل