شما اینجا هستید
اجتماعی » واکنش نهادها و فعالان مدنی به تخریب تابلوهای کوردی دانشگاه کوردستان

در این راستا موضوع گیری یا مطالب پراکنده و همراه با سکوت از سوی هیات رئیسه دانشگاه دیده می شود. معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کردستان در رابطه با این اقدام گفت: روز پنجشنبه مورخ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ تعدادی از دانشجویان بدون کسب مجوز و اطلاع مدیریت دانشگاه اقدام به حذف نوشتارهای کُردی و عربی و انگلیسی تابلوهای سردرب دانشکده‌ها و پژوهشکده کردستان‌شناسی و سازمان مرکزی کرده اند،

به نوشته کانال روابط عمومی دانشگاه، روشن خوشنوازی اظهار کرد: مسئولین دانشگاه به محض اطلاع بلافاصله از طریق مجاری قانونی موضوع را پیگیری و تاکنون رایزنی‌های متعددی را انجام و هنوز در جریان است.

وی افزود: در فضای ملتهب و احساسی بیشتر از آن که به رفع مشکل کمک شود، بر غامض شدن و پیچیدگی موضوع افزوده می‌شود.

اما برخی از اساتید این دانشگاه از جمله دکتر امید قادرزاده و دکتر بختیار سجادی نسبت به این اقدام واکنش نشان داده و ضمن اشاره به تبعات این خواستار برخورد با عوامل آن شده اند.

در خارج از مجموعه دانشگاه نیز انجمن های مدنی و مردمی و فعالان فرهنگی نیز واکنش های متعددی در قالب بیانیه یا یادداشت داشته اند.

بنیاد توسعه کردستان، جمعی از انجمن های فرهنگی- ادبی شهرهای مختلف مناطق کردنشین بیانیه های جداگانه ای را منتشر نموده و بر پیگیری این موضوع تاکید کرده اند.

در بیانیه‌ی جمعی از نهادها و انجمن‌های ‌‌ فرهنگی ـ ادبی و فعالین اجتماعی و سیاسی کوردستان (شهرستان های سقز، بوکان، مهاباد، ایلام، جوانرود، بانه، سردشت و…) آمده است: “مخدوش نمودن تابلوهای کُردی دانشگاه کردستان در سنندج، که در ادامه‌ی به آتش کشیدن پیکره‌ی ادیب بلندآوازه‌ی کُرد، استاد عبدالرحمن شرفکندی (هژار) در مهاباد صورت می‌گیرد، حاکی از گسترش و میدان‌داری تفکری است که اساساً اعتقادی به تنوع و تکثر قومی، زبانی و فرهنگی در گستره‌ی ایران ندارد و با نادیدەانگاری اصل ۱۵ قانون اساسی، تلاش می‌کند با ایجاد ناامنی و ترس، باورمندان بە احقاق حقوق کُردها را در تمامی حوزە‌ها از تلاش بازدارد، غافل از این‌که با اصرار بر تداوم چنین حرکات متحجرانه‌ای، مردم کُردستان نسبت به پیگیری حقوق خود در همەی زمینەها، ‌مصمم‌تر می‌شوند. از طرف دیگر این جریان مشکوک تلاش می‌کند اساسِ هم‌زیستی تاریخیِ اقوام و مذاهب ساکن در جغرافیای ایران را با چالش مواجه ساخته و جامعه‌ی سرشار از مشکلات کنونی را به سمت گسست و انشقاق بیشتر سوق ‌دهد.

ما به‌عنوان جمعی از نهادها، انجمن‌های فرهنگی ـ هنری، فعالین حوزە‌های فرهنگی،اجتماعی و سیاسی کُردستان، ضمن محکوم نمودن چنین فعالیت‌های مشکوک و خطرناکی، انتظار داریم که نهادهای مسئول در دانشگاە

بدونِ توجه به چنین حرکاتی، به سیاست‌ها و برنامەهای خود در راستای رسمیت‌بخشی بیشتر به تنوع فرهنگی و زبانی ادامه دهند و از ظرفیت‌های هر چند اندک موجود برای گسترش و توسعەی هرچه بیشتر فرهنگ و زبان کُردی استفاده کنند و در اسرع وقت نسبت بە بازسازی‌ تابلوهای تخریب شدە و عادی‌سازی وضعیت دانشگاه اقدام نمایند….”.

به هر حال باید قبول کرد هویت و زبان کوردی واقعیتی روشن و از حساسیت بالایی در میان شهروندان کورد برخوردار است و در دنیای امروز به رسمیت شناختن تنوع و تکثر فرهنگی امری بدیهی است، لذا هرگونه تلاش برای تضعیف یا انکار آن سرانجامی ندارد.

از هیات رئیسه دانشگاه کوردستان هم انتظار می رود که در اسرع وقت نسبت به بازسازی تابلوها و شفاف سازی پیرامون موضوع اقدام کنند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل