شما اینجا هستید
اجتماعی » پای آموزش و پرورش در کفش هتلداران/ سایه شدید رکود بر هتل های سقز

رکود و کسادی بازار هتلداران شهرستان های مرزی همچون سقز در ماه های اخیر بدلایل اقتصادی و مرزی، با پذیرش گسترده میهمانان توسط آموزش و پرورش در نوروز امسال وارد مرحله جدیدی شده است.

در حال حاضر در سقز ۵ هتل با ظرفیت حدود ۳۰۰ نفر و ۴ مهمانپذیر با ظرفیت تقریبی ۱۰۰ نفر در شهرستان سقز وجود دارد، این مراکز بامشکلات زیادی مواجه هستند.

پای آموزش و پرورش در کفش هتلداران

جدای از کاهش حضور مسافران در منطقه بدلایلی همچون: رکود اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم، بسته شدن مرزها، وضعیت آب و هوا، نبود زیرساخت های اساسی (فرودگاه، راه آهن، موزه و سینما، نبود برنامه مشخص برای جذب پایدار گردشگر، عدم تبلیغات هدفمند و مستمر برای شناساندن جاذبه های تجاری، تاریخی و طبیعی سقز)  و…؛ آنچه که فشار مضاعفی بر هتل ها و مراکز اقامتی بخش خصوصی وارد کرده، تداخل صنفی و موازی کاری آموزش و پرورش در حوزه اسکان مسافران می باشد.

در سال های اخیر حوزه فعالیت آموزش و پرورش از فعالیت های علمی و آموزشی به حوزه های اقتصادی هم کشیده شده، این نهاد جدای از اسکان مسافران فرهنگی اقدام به پذیرش سایر میهمانان و مسافران می نمایند و چون سرمایه گذاری چندانی در این حوزه انجام نداده اند و از مدارس برای اسکان استفاده می کنند، لذا هزینه کمتری از مسافران می گیرند و این مساله بازار هتل ها را با رکودی کم سابقه مواجه نموده است.

“کاوه احمدی” مدیر هتل های کورد و ماد سقز و “حسن حسین زاده” مدیر هتل آزادی سقز در گفتگوهای جداگانه اعلام نمودند: مدارس و خانه های استیجاری هتل ها را زمین گیر نموده اند و عملاً سرمایه گذاری و فعالیت در این حوزه را بی معنی کرده اند، در جلسات مختلف نیز بارها این مشکل را به مسئولان گوشزد نموده ایم، اما متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد و لذا بطور قطع درخواست خود را برای تغییر کاربری هتل ها یا فروش آنها به ادارات مرتبط ارائه داده ایم.

فشار مالیاتی بر هتلداران

بنا به گفته این افراد ضریب اشغال هتل ها حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد  و حتی پایین تر بوده، که اصلاً پاسخگوی هزینه های نگهداری و انسانی نبوده، جدای از آن هم مالیات های سنگین ما را دچار چالش نموده و به توضیحات و رکود کاری ما توجهی نمی شود.

تبعات و راهکارها

رکود حاکم بر صنعت هتلداری تبعاتی را درپی خواهد داشت که می توان به احتمال تعدیل نیروها و مشاغل مرتبط، تغییر کاربری یا تعطیلی هتل ها، عدم تمایل به سرمایه گذاری و گسترش و نوآوری در این حوزه و… اشاره کرد. بنظر می رسد برای خروج صنعت گردشگری و هتلداری باید تهیه طرح های جامع گردشگری در سقز با تکیه بر ظرفیت های تجاری، تاریخی و طبیعی؛ تبلیغات هدفمند، ارائه تسهیلات و بسته های حمایتی در بخش گردشگری و هتلداری، توسعه بازارچه های مرزی و رونق تجارت چمدانی، کاهش مراکز اقامتی دولتی و محدود کردن پذیرش مهمان توسط آنها، افزایش نوآوری و خلاقیت در ارائه خدمات در صنعت هتلداری، سرمایه گذاری و الزام دفاتر گردشگری و هواپیمایی به برگزاری تورهای گردشگری، توسعه زیرساخت ها نظیر ساخت موزه، تسریع در ساخت فرودگاه و…. مدنظر سیاست‌گذاران این بخش قرار بگیرد.

 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل